Odužuj i zadužuj
Ovaj Lučindan me podjseti na jedan detalj iz Crnogorske Hronike, profesora Novaka Kilibarda kada su Trebješani (Niksić) pred najezdom Turaka krenuli za Moraču. Kilibarda zapisuje svjedocanstva kako je ovo pleme bilo vrlo prosvećeno i pobožno za ono vrijeme i ovaj detalj zapisa: "Treblješku crkvu Svetoga Luke, nijesi smijo uljeći na svetu liturđiju ako je bijo pop u svoju kjigu zamrčijo da ne odužuješ što si dužan i ne zadužuješ drugoga da ti se oduži! Pisalo je iznad crkvenije vrata: „Odužuj i zadužuj!“ To je značilo da poštuješ roditelje koji su te zadužili i da podižeš svoju đecu koja će ti se odužiti. Zborilo se da su Treblješani vatali nauk od mrava i čele – da rade ne faleći se i da ginu braneći svoju stečevinu! "
Taj natpis "Odužuj i zadužuj" tako slikovito govori o jednom duhovnom principu naseg naroda.To je svakako slikovit simbol crnogorskog tradicionalizma i konzervativizama, prenosenje naslijedja sa koljena na koljeno. Princip i stanje duha, način mišljenja o čovjeku i društvu koji je usredotočen na čuvanje postojećeg moralnog, društvenog i državnog poretka koji su imali prije najezde osvajača. U kome porodica i vaspitanje igra ključnu ulogu.
To "odužuj i zadužuj" je model cuvanje te duhovne i eticke vertikale, izraz jednog trajanja i kolektivne svijesti, koje crpe svoj smisao iz one jedne od deset Božijih zapovjesti : "Poštuj oca i mater svoju, da ti dobro bude i da dugo poživiš na zemlji.". Koliko je ovo specifična i važna zapovjest, govori i to da je ona jedina zapovjest sa obećanjem. Gospod zapovjeda ali i obećava nagradu - blagostanje i dugovječnost onom koji ih vrši. Jer nesporno da za djecu su njihovi roditelji autoriteti, ali takodje odnos prema svojoj zemlji i duhovnom naslijedju se stice upravo u kuci.
Jer nije nikad bilo pitanje odnosa samo u porodici, već je pitanje mnogo složenije. Radi se o nizu društvenih i socijalnih odnosa u kojima se ostvaruju odredjeni uticaji. Radi se o duhovnom autoritetu kao npr učitelji sto su imali veliki autoritet nad svojim učenicima, ljekari nad svojim pacijentima, sudija nad optuženima i td. Dijete se.uči da postuje autoritet i definise svoj odnos i prema Ocu Nebeskom na slican nacin kao prema svome zemlajskom ocu.
To je i znak da svako, pa i siromas bio, ima čime da zaduzi svoju djecu. Tu roditeljsku bezuslovnu ljubav, koja je najbliza onoj Bozjoj, niko ne moze usaditi u srcima ljudi osim roditelji.. Kroz "zaduživanje" na koje nas opominje i ovaj natpis na crkvenom zidu , stvara se uticaj koji stariji imaju na novu generaciju. Prenose im u amanet nužnost i obavezu, a time zavjet da se odupru nekim losim uticajima i vlastima koje moderni život donosi.
Pa i sama Država je nastala kao plod ovih hijerarhija i kolektivne svijesti koji se njegovao , sve vise kako je teror bio jači. Sta je nacija nego ovaj dug koji imamo prema nasim precima, koji su nas svojim slobodarstvom i roditeljskom brigom zaduzili. Borba za slobodu je oduvjek bila borba protiv laznih autoriteta, njihovog sistema vrijednosti i zuluma.
I onda dolazimo do jednog paradoksa, po kome ovaj duhovni princip "oduzuj i zaduzuj" stvara dug i odredjenu obavezu, ogranicava "slobodu ponasanja" podmlatku sve da bi im prenjelo nesto vrijedno koje če im obezbjediti integritet i stvarnu slobodu od ovog nakaradnog svijeta i vijeka. Ne neku slobodu od Boga vec slobodu u Bogu. To je neki smisao ove poruke na crkvi Sv.Luke koja je ubrzo pokradena i spaljena od osvajaca..
Ali vara se svako ko misli da danas nema bojazni jer nema osvajaca koji bi nam rusili kuce i hramove.. Danas Crnom Gorom hara mnogo opasnije i nevidljiviji osvajac koji spaljuje nase zajednistvo u Hristu (sto je prava slika crkve) sto zatire nase drustvene vrijednosti i kolektivnu svijest, mnogo destruktivnije nego oboriti jedan zid sa natpisom "razduzuj i zasuzuj".. Savremeni crnogorac se prilično osjeća 'pogubljeno' u (post)modernom društvu, smatra da je nestao stari, tradicionalni model poimanja i 'realizacije' života a nije uspostavljen kvalitetan novi, alternativni, vrijednosni sistem u kojem bi, shodno tehnološkom napretku, mogao da se ostvaruje i najviši stepen sloboda, individualnih i kolektivnih moralnih načela.
Naoadnuta je nasa tradicionalna porodica a nova "demokratska" jos nije nastala.. Čini se da nas masovna kultura i uopšte potrošačko društvo vojuju pobjedu nad nasim porodicnim vrijednostima. Nepovratno.. Savremena porodica se suočava s brojnim ekonomskim problemima, vrijednosnim i uopšte sociokulturnim krizama društva koje, nužno, namecu promjene njenih osnovnih funkcija.
Uhvaceni jesmo u raskoraku ali robujemo zabludi da se ovako mora i da nemam nacina da se vratimo nazad i izborimo protiv savremenih izazova . Mozda ne mozemo sve odjednom, i ne mozemo promjeniti citav svijet, ali mozemo se danas okrenuti svojim ukucanima i poceti da brigom prema roditeliim razduzujemo ono sto smo primili i da svojim davanjem, paznjom i ljubavlju zaduzujemo svoju djecu za neka nova buduca pokoljenja.
Taj natpis "Odužuj i zadužuj" tako slikovito govori o jednom duhovnom principu naseg naroda.To je svakako slikovit simbol crnogorskog tradicionalizma i konzervativizama, prenosenje naslijedja sa koljena na koljeno. Princip i stanje duha, način mišljenja o čovjeku i društvu koji je usredotočen na čuvanje postojećeg moralnog, društvenog i državnog poretka koji su imali prije najezde osvajača. U kome porodica i vaspitanje igra ključnu ulogu.
To "odužuj i zadužuj" je model cuvanje te duhovne i eticke vertikale, izraz jednog trajanja i kolektivne svijesti, koje crpe svoj smisao iz one jedne od deset Božijih zapovjesti : "Poštuj oca i mater svoju, da ti dobro bude i da dugo poživiš na zemlji.". Koliko je ovo specifična i važna zapovjest, govori i to da je ona jedina zapovjest sa obećanjem. Gospod zapovjeda ali i obećava nagradu - blagostanje i dugovječnost onom koji ih vrši. Jer nesporno da za djecu su njihovi roditelji autoriteti, ali takodje odnos prema svojoj zemlji i duhovnom naslijedju se stice upravo u kuci.
Jer nije nikad bilo pitanje odnosa samo u porodici, već je pitanje mnogo složenije. Radi se o nizu društvenih i socijalnih odnosa u kojima se ostvaruju odredjeni uticaji. Radi se o duhovnom autoritetu kao npr učitelji sto su imali veliki autoritet nad svojim učenicima, ljekari nad svojim pacijentima, sudija nad optuženima i td. Dijete se.uči da postuje autoritet i definise svoj odnos i prema Ocu Nebeskom na slican nacin kao prema svome zemlajskom ocu.
To je i znak da svako, pa i siromas bio, ima čime da zaduzi svoju djecu. Tu roditeljsku bezuslovnu ljubav, koja je najbliza onoj Bozjoj, niko ne moze usaditi u srcima ljudi osim roditelji.. Kroz "zaduživanje" na koje nas opominje i ovaj natpis na crkvenom zidu , stvara se uticaj koji stariji imaju na novu generaciju. Prenose im u amanet nužnost i obavezu, a time zavjet da se odupru nekim losim uticajima i vlastima koje moderni život donosi.
Pa i sama Država je nastala kao plod ovih hijerarhija i kolektivne svijesti koji se njegovao , sve vise kako je teror bio jači. Sta je nacija nego ovaj dug koji imamo prema nasim precima, koji su nas svojim slobodarstvom i roditeljskom brigom zaduzili. Borba za slobodu je oduvjek bila borba protiv laznih autoriteta, njihovog sistema vrijednosti i zuluma.
I onda dolazimo do jednog paradoksa, po kome ovaj duhovni princip "oduzuj i zaduzuj" stvara dug i odredjenu obavezu, ogranicava "slobodu ponasanja" podmlatku sve da bi im prenjelo nesto vrijedno koje če im obezbjediti integritet i stvarnu slobodu od ovog nakaradnog svijeta i vijeka. Ne neku slobodu od Boga vec slobodu u Bogu. To je neki smisao ove poruke na crkvi Sv.Luke koja je ubrzo pokradena i spaljena od osvajaca..
Ali vara se svako ko misli da danas nema bojazni jer nema osvajaca koji bi nam rusili kuce i hramove.. Danas Crnom Gorom hara mnogo opasnije i nevidljiviji osvajac koji spaljuje nase zajednistvo u Hristu (sto je prava slika crkve) sto zatire nase drustvene vrijednosti i kolektivnu svijest, mnogo destruktivnije nego oboriti jedan zid sa natpisom "razduzuj i zasuzuj".. Savremeni crnogorac se prilično osjeća 'pogubljeno' u (post)modernom društvu, smatra da je nestao stari, tradicionalni model poimanja i 'realizacije' života a nije uspostavljen kvalitetan novi, alternativni, vrijednosni sistem u kojem bi, shodno tehnološkom napretku, mogao da se ostvaruje i najviši stepen sloboda, individualnih i kolektivnih moralnih načela.
Naoadnuta je nasa tradicionalna porodica a nova "demokratska" jos nije nastala.. Čini se da nas masovna kultura i uopšte potrošačko društvo vojuju pobjedu nad nasim porodicnim vrijednostima. Nepovratno.. Savremena porodica se suočava s brojnim ekonomskim problemima, vrijednosnim i uopšte sociokulturnim krizama društva koje, nužno, namecu promjene njenih osnovnih funkcija.
Uhvaceni jesmo u raskoraku ali robujemo zabludi da se ovako mora i da nemam nacina da se vratimo nazad i izborimo protiv savremenih izazova . Mozda ne mozemo sve odjednom, i ne mozemo promjeniti citav svijet, ali mozemo se danas okrenuti svojim ukucanima i poceti da brigom prema roditeliim razduzujemo ono sto smo primili i da svojim davanjem, paznjom i ljubavlju zaduzujemo svoju djecu za neka nova buduca pokoljenja.
Udahnite svoj život akcijom. Nemojte čekati da se to dogodi. Učinite to. Napravite svoju budućnost. Učinite svoju nadu. Vodite svoju ljubav. I bez obzira na vaša uverenja, Možda ćemo naići na mnoge poraze, ali ne smemo biti poraženi Ili ću pronaći način, ili ću napraviti jedan. Ovo su bile reči koje su me održale nakon što je moj muž otet od mene 3 godine dok nisam upoznala MIRNO KUĆNO REŠENJE koje je obećalo da će mi pomoći da povratim radost i sreću za 48 sati i nisam ga razočarao da ga danas razočaram i da sam ga razočarao živeti srećno sa mojim mužem. Obratite se ovom velikom duhovnom doktoru na ( peacefulhome1960@zohomail.com ) ili VhatsApp na: ( +2348104102662 ). to je iskustvo koje menja život
ОдговориИзбриши