Пређи на главни садржај

Vaskresenje – PREBLAGI UČITELJU (Sotiriologija Luče Mikrokozme)

“Vaskrsenjem smrt si porazio, Nebo Tvojom hvalom odjekuje, Zemlja slavi svoga Spasitelja.” Vrhunac sotiriologija Luče Mikrokozme se uzdiže na samom kraju, u sjaju Vaskrsenja, gdje smrt biva pobijeđena Tvojom slavom, Gospode Isuse. Nebesa odjekuju Tvojom neizrecivom pobjedom, dok Zemlja proslavlja svoga Spasitelja. Ovaj perspektivan pogled Luče na čovječansku eshatologiju ne gleda u stradanje i raspeće Hristovo, već prepoznaje nadu u Vaskrsenju i Vaznesenju. Glas Luče je glas Crkve koji odjekuje "Maranatha – Dođi, Gospode". Jedna, nedjeljiva i beskrajna tajna putuje kroz čudesnu ličnost Bogočovjeka, Isusa Hrista. Ova tajna se ne iscrpljuje nijednim bogočovječanskom djelom, događajem, mišlju ili riječju, već je uvijek potpuna, sa svim svojim beskrajnostima, prisutna u svemu što pripada Hristu. Ovaploćeni Bog Logos otkriva tu tajnu ne samo ljudima na zemlji već i svim anđelima na nebu. Stradanje, smrt i Vaskrsenje su neophodni u bogočovečanskom domostroju spasenja ljudskog roda, po zakonu neizmjerne Božje ljubavi kojom živi sve što je Hristovo. Ova neophodnost je možda prikrivena i u stradanju, i u smrti, ali ne i u Hristovom Vaskrsenju. Mada uzgred budi rečeno, Njegoševa Luča sve to apsorbuje, i implicira jedinstvo ovog trojstva: stradanja, vaskrsenja i vaznesenja, kroz liturgijski izraz “Voskresenjem si smrt porazio”.
Vaskrsenje Gospoda Isusa, koje je najprije bilo logička neophodnost Njegove Bogočovječanske ličnosti, odnosno preegzistencije, postalo je u određenom trenutku istorijska stvarnost, kada je Otac obukao u tijelo svoje Slovo. Snagom Njegove Bogočovječanske ličnosti, Gospod Isus nije mogao ostati mrtav. Smrt nije mogla zadržati Njegovo tijelo, jer je Njegovo tijelo bilo tijelo Boga Logosa, suštinski sjedinjeno s Njim i u grobu, te ga smrt nije mogla zadržati kao svoj plijen. Hristos je ustao jer smrt nije mogla zadržati Njegovu moćnu ličnost u svom “mračnom carstvu”. Ovo vaskrsenje je postalo neosporno svjedočanstvo za Sina Božjeg, Boga Slova. Bez Vaskrsenja, sve bi bilo iluzija, priviđenje: i Hristos, i sva Njegova djela, i cjelokupno Njegovo učenje, pa i sama Luča Mikrokozma. Cjelokupno učenje Gospoda Hrista dobija potvrdu i objašnjenje u Njegovom Vaskrsenju. Ova beskrajna tajna čini srž Spasiteljevog Vaskrsenja. U tom svjetlu postaje jasno i djelo Hrista, Njegovo učenje i Njegov lik. Samo u svjetlosti i slavi Vaskrsenja postaju potpuno razjašnjeni svi događaji Hrista, sva Njegova čuda, riječi i istine, pa i one koje je Njegoš pokušao da sebi objasni a tiču se “sudbine čovjeka”. Bogočovjekove istine su istine samo u punoći Njegovog Vaskrsenja. Bez Vaskrsenja, sve bi bile samo sjenke i močvara. Zato je sam Spasitelj ukazivao sve vrijeme na svoje Vaskrsenje kao događaj koji će objasniti Njegov identitet i djelo. Hristos je poučavao o vječnom životu, govorio je o vaskrsenju mrtvih, a Vaskrsenjem je pokazao da je On zaista vaskrsenje mrtvih i da je On taj život vječni. Iako je vjera u Njega prenosila iz smrti u život, Vaskrsenjem je pobijedio smrt, osiguravajući nama ljudima prelazak iz smrti u besmrtnost. No, jedno se naslućuje kroz ovaj himnični kraj Luče Mikrokozme, da Vaskrsenje Gospoda Hrista nije samo završetak priče koju priča Njegoš, već je i početak novog poglavlja u istoriji spasenja. Ono nije samo pojedinačni događaj već i temeljna stvarnost koja oblikuje suštinu hrišćanske vjere i otkriva tajnu čovjeka za kojom vapi na samom početku. Misionarska snaga Vaskrsenja prožima i hrabri apostolsko djelovanje, jer je svjedočanstvo o vaskrsloj Hristovoj prisutnosti bilo ključno u širenju Hrišćanstva po svijetu. U tome je i apostolsko djelovanje Vladike Rada, koji kroz svoje stvaralaštvo želi da uhvati srce svoga naroda za Gospoda i da ih privuče svojom snažnom i nadahnutom poezijom i imaginacijom. Vaskrsenje Hrista nije samo dokaz o Njegovoj pobjedi nad smrću, već i osnova za novi život vjernika, pronalaženje njihove svrhe i smisla. Jer kao što kaže sv.ap. Pavle u 1. Poslanici Korinćanima 15.”13Ako nema vaskrsenja mrtvih, onda ni Hristos nije vaskrsnuo, 14 a ako Hristos nije vaskrsnuo, uzaludno je naše propovijedanje, uzaludna je i vaša vjera. 15 Ako mrtvi ne uskrsavaju, onda smo se i mi pokazali kao lažni svjedoci Božji, jer smo svjedočili da je Bog vaskrsnuo Hrista, koga nije vaskrsnuo. 16 Ako mrtvi ne vaskrsavaju, onda ni Hristos nije vaskrsnuo. 17 A ako Hristos nije vaskrsnuo, uzaludna je vaša vjera, jer ste još uvijek u svojim grijesima. 18 Po tome su propali i oni koji su usnuli u Hristu. 19 Jer, ako samo u ovom životu polažemo nadu u Hrista, jadniji smo od svih ljudi.” Vaskrsenje postaje duhovna stvarnost za svakog vjernika, transformišući život iz ropstva grijehu u slobodu života u Hristu. Vaskrsenje se ne završava u prošlosti; ono je stvarnost koja oblikuje sadašnjost i budućnost. U kontekstu Luče Mikrokozme, ova beskrajna tajna ne samo da se ogleda u svjetlosti Hristovog Vaskrsenja već i dalje živi u srcima onih koji svjedoče o Njegovoj prisutnosti. U tom nepresušnom izvoru vjere, hrišćani nalaze snagu da prenose radosnu vijest o Vaskrsenju i danas, kao i u vremenima koja dolaze. ZAKLJUČAK Luča Mikrokozma je Njegoševa teodiceja, pokušaj opravdanja Boga za prisustvo nevolje i zla na ovom svijetu, a i izražava se kroz dualistički kontrast između carstva svjetlosti i carstva mraka. Iako pojedini elementi, poput naglašavanja slobode i dualizma, postavljaju pitanja u vezi s ortodoksnim hrišćanskim učenjem, kao što smo istakli u cijeloj ovoj esejističkoj analizi Luče Mikrokozme. Sloboda igra ključnu ulogu u Njegoševom razumevanju zla, što podrazumeva slobodu izbora između dobra i zla.Spasiteljeve reči i dela, kao što ih tumači Njegoš, stvaraju duboku hrišćansku alegoriju o spasavanju, svetlosti i životu. Njegoševa interpretacija zla kao nedostatka dobra, umjesto stvarne suprotnosti, ukazuje na određeni teološki iskorak. Upotreba gnostičkih i antičkih elemenata u Luči, kao i mitologije, može dodatno komplikovati teološko razumevanje, ali ipak otvara prostor za dublja promišljanja i tumačenja, ovo epsko djelo čini intrigantnim i izazovnim za razumevanje iz klasično-hrišćanske perspektive. Ipak, kroz izučavanje Njegoševih riječi, dolašli smo do zaključka da njegova poezija iskazuje duboko poštovanje prema Spasitelju kao Učitelju, Iscijelitelju i Osvjetljitelju. Njegoš, kao istinski poeta i filozof, premošćuje vremenske i prostorne granice, predstavljajući Spasitelja kao transcendentnu snagu koja iscjeljuje i osvjetljava živote ljudi. Sav bogočovječanski život, svekoliko bogočovječansko učenje i celokupno bogočovječansko djelanje Gospoda našeg Isusa Hrista sačinjavaju jedan nedeljivi bogočovječanski domostroj spasenja. Ovaj domostroj predstavlja osnovu teme o sotiriologiji Luče Mikrokozme, koja se bavi učenjem o spasenju. Gledan iznutra, ovo delikatno i tajanstveno izgrađeno djelo predstavlja prekrasan sklad duhovnih i zemaljskih aspekata. Izvedeno iz bezbrojnih božanskih tajanstavenosti, ovaj domostroj je svjetinska realizacija božanske mudrosti i milosti, koja se izlila u ljudskom obliku. Ovaj domostroj tajni, u svojoj osnovi, predstavlja ekonomiju misterije, tj. raskrivanje božanskih planova za spasenje čovečanstva. Spasiteljeve tri i po godine na zemlji su centralni deo ovog tajnstvenog redosleda, kroz koji je Hristos dejstvovao kao spasitelj. Spasitelj je, kao Logos ovaploćen u Isusu Hristu, otkrio tajne Božije spasavajuće volje. Svojim učenjem i djelanjem, Hristos je pretstavio životnu umjetnost spasenja, uskliknuvši sotiriologiji kroz svoj bogočovkečanski život. Tajne spasenja nisu ostane samo u Trojstvenom Božanstvu, već su kroz Hristovu inkarnaciju obasjale sve ljude na zemlji. Njegove riječi i dhela nijisu bile ograničene samo ljudima, već su, kao lijekovi za dušu i tijelo, bile ponuđene svima na nebu, uključujući i sve anđele, a naročito palom čovjeku. Spasiteljev život i učenje predstavljaju tajanstvenu tapiseriju koja je razotkrivala misterije Božije spasavajuće ljubavi, snažno obavezujući sve vjernike na spasenje kroz primenjivanje Hristovih nastava i primera. Ova tajna spasenja, ovaploćena u Hristu, premošćuje tamu i donosi svetlost spasenja koje je dostupno svim stvorenjima na zemlji i na nebu. Ta lijepa poruka koju nosi Luča imaju dubok smisao i značaj za savremeno crnogorsko društvo, posebno s obzirom na izazove s kojima se suočava. U kontekstu ponovnog nadvijanja crnog oblaka mržnje, "istraga poturica" i jačanja vjerskog nacionalizma, sotiriološke poruke Njegoša mogu pružiti relevantne smernice. Prvenstveno poruka o spasenju kroz učenje Isusa Hrista kao Preblagog Učitelja može biti od suštinskog značaja u suočavanju s izazovima mržnje i podjele. Fokusiranje na princip ljubavi, tolerancije i učenja Hristovih vrijednosti može poslužiti kao put ka pomirenju i zajedničkom životu, prevazilazeći nacionalne podjele, naročito u pravoslavnoj crkvi Crne Gore Ideja o svetom hodu Isusa Hrista ukazuje na važnost ličnog predanog života u duhu ispravnosti. U savremenom kontekstu, ova poruka može podstaći građane Crne Gore na aktivno zalaganje za vlastitu etičnost, solidarnost i odgovornost prema zajednici. Njegoševa poruka može se tumačiti i kao poziv na odbacivanje vjerskog nacionalizma koji stvara podele među ljudima. Upravo osuda "mnogobožstva" i jeresi u svetlu sotiriološke perspektive može ukazati na neophodnost suzbijanja ekstremizma i netolerancije, kao bogohulnog idolopoklonstva 21.vijeka. Zato Luča, kao poruka ljudima o spasenju kroz učenje, a ne kroz podjele, može biti ključna u suočavanju s izazovima fokusiranjem na zajedničke vrijednosti i suživot u Crnoj Gori, međusobno poštovanje i time doprinijeti izgradnji održivijeg i harmoničnijeg društva u Crnoj Gori, ističući važnost moralnih vrijednosti, ljubavi i zajedništva kao ključnih elemenata puta ka pravom spasenju. U kontekstu očuvanja pravoslavlja i odbrane svetinja političkim i paravojnim metodama, poruka Luče Mikrokozme i Isusova naredba o učenju svih naroda naglašavaju suštinski drugačiji pristup misiji pravoslavne crkvu u jednom multietničkom društvu kao što je crnogorsko. Umesto fokusiranja na borbu za spoljašnje simbole vjere i nacije, Luča je poziv na dublje i ličnije posvjećenje vjerskim vrednostima, življenje po Hristovim zahtjevima i deljenje te vere s drugima. Jer „borba za pravoslavlje“ i „odbrana svetinja“ su apsurdni ako se svedu na politički - konfliktni pristup, dok Isusov poziv na učenje svih naroda naglašava praktično djelovanje i služenje svim ljudima. Umjesto političkih i nacionalističkih strategija, ovaj pristup podrazumijeva življenje vjere kroz primjer, ljubaznost, toleranciju i saosećanje. Važnije je biti učenik Hristov, nego vojnik u političkim borbama. Uvođenje drugih u učenički odnos znači dijeliti život s njima. Umjesto insistiranja na odbrani spoljašnjih simbola, ovaj pristup podstiče izgradnju ličnih veza i postavljanje primjera u svakodnevnim situacijama. Isusov domostroj je model koji treba slijediti svog Boga, naglašavajući važnost življenja onoga što propovjedamo. Poučavanje, stoga, ne podrazumijeva samo prenošenje informacija o Bogu, dogmi i religijama, već vođenje ljudi ka potpunom predanju Hristu u svakodnevnim izazovima života. Obećanje da će On biti s nama do kraja vijeka i svijeta pruža nadu, hrabrost i sigurnost u dijeljenju vere s drugima, bez potrebe za agresivnim metodama.

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski