Пређи на главни садржај

Otjelotvorenje Božje - PREBLAGI UČITELJU (Sotiriologija Luče Mikrokozme)

Istorija svjedoči da je Njegoš Božić kao praznik Rođenja Hristovog posebno volio, što se može i iz Luče Mikrokozme zaključiti. Kaže „rođenje Svijeta istinoga", tj. Hrista, kako je rečeno i u himnografiji Božićne službe. 

Za Njegoša Tajna Božjeg utjelovljenja i tajna spasenja neraskidivo povezane, i da su ključnivelementi u životu i sotiriološkom djelu Bogočovjeka, Gospoda Isusa Hrista. Ovavdva aspekta za njega čine temelj hrišćanske vjere, nudeći duboko razumijevanje

Božje ljubavi i plana za spasenje čovječanstva.

Utjelovljene, odnosno Božje postajanje čovjekom, predstavlja prelomni trenutak u istoriji ljudskog spasenja. Kroz utelovljenje, Bog Logos prešao je granicu između neba i zemlje, postao dio ljudske stvarnosti kako bi izrazio svoju ljubav i suosjećanje prema ljudima. Ovaj čin nije samo apstraktni filozofski koncept, već stvarni događaj u kojem se beskrajna Božanska prisutnost spustila među nas, preoblikujući ljudsku sudbinu.


Božanstvo Hristovo u tijelu nije ograničeno na teološke spekulacije; naprotiv, ono nosi sa sobom suštinske posljedice za spasenje čovječanstva. Kroz život Bogočovjeka, otvara se put spasenja. Njegov život, smrt i vaskrsenje čine temelje ovog procesa. On je Spasitelj koji preobražava ljudsku stvarnost, nudeći izlaz iz robovanja grijehu, smrti i zlu.

Kroz sva pjevanja u Luči vidimo savršenstvo Božanske Ljubavi, u kontekstu otjelotvorenja:

„Božestvenu moju dušu nježnu
zaboljeće sudba čovječeska:
ja ću slovo moje vozljubljeno
u plot ljudsku poslje oblačiti,
poslati ga da izbavi ljude
i zakonom svete moje pravde
pomračene osv'jetli umove“

Bog postaje dio ljudske sudbine kako bi je preoblikovao. On postaje čovjek kako bi pomogao čovjeku u njegovom duhovnom putovanju, pružajući mu put ka istini, dobru i ljubavi. Tajna spasenja, stoga, ima svoj korijen u samom srcu Božjeg utjelovljenja.

Ovaploćeni Bog Logos donosi potpuno otkrovenje Božje istine, dobrote i ljubavi. Kroz Njega, sva Božanska savršenstva postaju dostupna ljudima, ona osvjetljuje umove pomračene i time ih spašava. Slovo vozljubljeno je izvor svjetlosti koja prosvjetljava duše, a time i izvor života koji pobjeđuje smrt, izvor istine koja oslobađa od zabluda.

I zapravo, spasenje postaje stvarnost kroz sjedinjenje ljudske prirode sa Božanskom u Ličnosti Gospoda Hrista, Boga Slova. U tom procesu spasenja, ljudska priroda postiže svoju punoću u sjedinjenju s Božanskom. Samo kroz zajedništvo s Bogom, putem blagodati i vjere u Hrista Isusa, ljudi postaju učesnici u Božjoj prirodi. Spasenje je, stoga, proces oboženja ljudske prirode, a kroz ovaploćenje Bog Logosa, čovečanstvo dobija priliku za vječni život u carstvu Gospoda Isusa Hrista.

Bogočovjek, svojim djelima i učenjem, jasno pokazuje da je On Spasitelj svijeta. Njegova ljubav i žrtva postaju put ka istinskom životu, a Njegov dolazak u svijet označava dan spasenja koji se proteže od rođenja do Strašnog suda. On je put, istina i život, kako jasno izražava sveti apostol Pavle u poslanici Rimljanima 5:10: "Doista, ako se s Bogom pomirismo po smrti Sina njegova dok još bijasmo neprijatelji, mnogo ćemo se više, pomireni, SPASITI ŽIVOTOM njegovim."

Tako se Tajna spasenja u Božjem utjelovljenju otkriva neizrecive dubine Božanske ljubavi prema čovječanstvu, ne samo kroz stradanje, nego i kroz život Njegov koji je ima ovdje na zemlji. Kroz ovaj divni čin, taj domostroj Spasitelja našeg, Bog Sin postaje čovjek kako bi nas podigao, osvijetlio put ka spasenji i pružio nam nadu u potpunoj zajednici sa Ocem Nebeskim, po Duhu Svetom. Ovo je najveće čudo koje transcendetira sve granice i vodi nas u beskrajnu stvarnost Božje prisutnosti.

Utjelovljenje Bog Logosa obnavlja vezu koja je izgubljena zbog Adamovog grijeha, koja su u Luči prikazana na jedan specifičan, Njegošev pristup. Kroz ovo oživljavanje nebeske kosmogonije i svjetlosne filozofske mistike, savremenicima i saplemenicima Njegoševima, a i nama danas, se otvara nova perspektiva, izvlačeći i njih i nas iz tragedije smrtnosti i relativnosti, vraćajući nas na put ka nebeskoj vječnosti i beskrajnim istinama božanske ljubavi.

Njegoševa analiza o Hristovoj ulozi kao Ovaploćenog Boga ukazuje na dublja i originalna filozofske razmišljanja o prirodi čovjeka i Božanstvenog. On naglašava da savršenstvo Božanskog Učiteljstva može biti najefikasnije preneseno ljudima ukoliko je očitovano u ljudskom obliku. Tek kroz njegovo stradanje kao čovjeka, mi zaista imamo mogućnost da povjerujemo da Bog nas voli, razumije i saosjeća. Da nije tamo neki odsutni Bog, koji sa svog nebeskog trona na sedmom nebu, sa distance gleda na ovu našu strašnu sudbinu.

Prema Njegošu, čovjek kao biće ograničeno smrću i materijalnošću „u carstvu gnjilosti“ ne može potpuno shvatiti i primeniti božanske vrijednosti samo putem duhovnih pouka. Ovaploćenje, odnosno dolazak Božanskog u ljudsko tijelo, omogućuje direktnu interakciju između božanske istine i čovječanstva, stvara povjerenje i neraskidivu povezanost.

Tako se u svom promišljanju Njegoš oslanja na misli svetog Laktancija kako bi podržao koncept Ovaploćenja. Laktancije tvrdi da bi čovjek, ograničen svojim smrtnim tijelom, bio nesposoban da prihvati najviše vrline bez prisustva Boga u ljudskom obliku.

Ovaploćenje čini Hrista jedinstvenim Učiteljem, sposobnim da prenese savršenstvo Božanske Mudrosti direktno ljudima. U tom kontekstu, Njegoš naglašava da Hristos, kao Božanski Učitelj, mora pretrpjeti smrtnost, prepoznajući da ljudi ne bi mogli podnijeti slavu Njegove božanske veličine u njegovom prvobitnom obliku. Ovo razmatranje je ključno za shvatanje Njegoševe soteriologije, jer pokazuje njegovo poimanje potrebe za Ovaploćenjem u svijetlu ograničenja ljudske percepcije.

Kroz ove filozofske i teološke aspekte, Njegoševa sotiriologija izražava duboko ukorenjeno razumijevanje čovjekove potrebe za Božanskom Mudrošću, koja dolazi u obliku Ovaploćenog Hrista. Ova slika Hrista kao Jedinstvenog Učitelja, koja se nadmašuje u Savršenstvu i Milosrđu, postavlja temelje Njegoševog razmišljanja o spasenju i unutarnjoj prosvetljenosti čovječanstva.

 

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski