Пређи на главни садржај

Crnogorska pravoslavna crkva u putopisima Šarla Irijartija iz 1874 godine


Putopis donosi opis Irijartove posjete Crnoj Gori 1874. godine, tokom koje je bio u prilici i da upozna knjaza Nikolu I Petrovića, kao i crnogorske zvaničnike iz njegove neposredne blizine.

Ova izuzetno vrijedna esejisističko-antropološko-putopisna knjiga francuskog publiciste, novinara, vjerovatno baskijskog porijekla, na gotovo 200 stranica sadrži i 43 dragocjene ilustracije i jednu geografsku kartu, koje govore više od riječi, i mogu nam približiti život u Crnoj Gori, u vrijeme neposredno prije Veljeg rata iz kojeg će Crna Gora izaći kao pobjednik i dobiti na Berlinskom kongresu medjunarodno priznanje njene nezavisnosti.
Irijartove knjige govore same za sebe i bez ličnog uvida ne može se u potpunosti shvatiti, to je i razlog što se nećemo upuštati u šire izlaganje njenog sadržaja, već ćemo se kratko osvrnuti na njegova zapažanja kada je u pitanju Crnogorska pravoslavna crkva, zbog aktuelnosti toga pitanja.

Šarl Irijarti objašnjava da je Crnogorska crkva nezavisna, da nema "kapa" nad sobom i da je nekoliko puta protestvovala protiv pretenzija Carigradskog patrijarha i onih Sinoda Ruskog. Jedino prilikom hirotonije, vladika bi išao u Moskvu. U nastavku ovaj čuveni francuski publicista pominje nama poznato pismo Praviteljstvujećeg suda crnogorskog i brdskog iz 3.jula 1804 godine, kojim obratio pismima ruskom caru i ruskom Ministarstvu vanjskih poslova, istaknuvši potpunu nezavisnost i samostalnost Crne Gore spram Rusije, kako u crkvenom tako i u državnom pogledu. "Gašenjem Pećke patrijaršije 1766. godine, “naš gospodin Mitropolit ostao (je) po sebi u ovdašnjoj crkvi u nezavisnosti ikakvoj vlasti kao drugi arhijereji”, da “od najstarijeg vremena vjeru hrišćansku nijesmo od Rusa, nego od Grka primili”, te da “mi narod crnogorski i brdski ne stojimo pod podanstvom Ruske imperije, nego samo pod moralnim pokroviteljstvom.

Ilustracija Cetinjskog manastira, sjedišta Mitropolita Ilariona Roganovića
Interesatno je zapažanje Irijartija u vezi raspodjele prihoda koje je ostvarivala Crkva (o kojima na više mjesta govori i navodi primjer manastira Ostrog u kojem je bivalo da u jednom danu bude priloga od preko 10.000 francuskih franaka), pa navodi: "Princ Nikola I, suveren nezavisne zemlje, u prvim godinama njegove vlade, i dalje je imao apsolutnu vlast; dobrovoljno, teoretski, da delegira dio moći na druge, uspostavljajući mini lidere u različitim granama državne uprave koju je stvorio. Do tada je imao slobodu dispozicije, bez sindikata, svih prihoda države, kao i prihoda Crkve."
Irijarti govori o velikim skupovima Crnogoraca na trgu ispred manastrira, kako se u svetoj ozbiljnosti svi krste na zvuk zvona i da bi se po tome moglo reći da su Crnogorci vrlo religiozni narod. Medjutim dodaje da je to tačno samo u odredjenoj mjeri, da bolji poznavaoci govore da su Crnogorci slobodni mislioci južnoslavenske rase, da crkve ostaju gotovo prazne u vrijeme službi, a vanjska praksa je sujevjerna i interesuje ih mnogo više od prave suštine religije." pa dodaje "Ovdje smo ponovo primorani da primijetimo veliku nedosljednost između supstance i forme. Tako da su crkve brojne; u Knjaževini ih ima četiri stotine koja nema dvije stotine tisuća duša; a broj svještenika doseže na pet šest stotina; milostinje su izobine, posti se. Striktno posmatrano, izgradnja neke crkve koja ne praktikuje pravoslavni obred nije dozvoljena."


"Popovi su veoma neuki, a ipak uživaju autoritet ljudi, jer pripadaju narodu i učestvuju u njegovim borbama, noseći krst jednom rukom a zastavu u drugoj. U Manastirskim objektima monasi su u nedostatku, u tim različitim objektima uglavnom služe popovi. Crnogorski pop ima izgled ruskog ili srpskog papa iz Hrvatske, Bosne i Srbije, koji se prepoznaje po bradi, dugoj kosi i širokoj haljini, koju plemenito nosi; ali ipak, ipak je za stranca teško razabrati sveti karakter predstavnika religije, jer se u Kneževini susreću mnogi svještenici obučeni kao i drugi Crnogorci, kratka kosa, ruke na pojasu, vojno ponašanje kao kod gorštaka, a ipak su posvećeni. Iako su popovi, upliću se u konobe ili u kafane, puše lulu, piju rakiju, a ako je potrebno uzeće i gusle, "kao pop čiji portret sam napravio u hotelu na Cetinju, a koga se sobarica hvalila, pokazući mi njegove medalje koje je zaradio na bojnom polju."

"Sve crkve koje smo posjetili su a-priori jednostavnih moitiva. Postoji opšti tip koji podsjeća na crkvu Monpaderno, objavljenu na našem putovanju: Trst i Istra unutrašnja dispozicija je ona grčke crkve, sa uobičajenom podjelom; u nju se otvara ikonostas, koji skriva poslužitelja u određenim trenucima, da to dopre do posmatrača, zajedno sa zrakama jarke svjetlosti, uz mirise tamjana i smirne. Crkve su vrlo jednostavne, ali su liturgije pompezne: ukrasi, dovoljno bogati, savremeni su zbog velikodušnosti suverana. Apsolutno ništa nije ostalo od nakita i svetih predmeta koji čine blago o kojem govore drevne hronike mletačkih putnika, koje su davali Srpski kraljevi, kraljevima i primatima Zete. Sve je raspršeno tokom turske invazije"
"Ljudi stoje tokom čitave liturgije, a čak su i prinčevi dužni da ostanu u stojećem stavu. Vjernici moraju ostaviti svoje puške na ulazu u crkve, povjeravajući ih nekom starijem da čuva." - francuski putopisac dodaje - " Blagdani su veoma brojni, po grčkom kalendaru, a jedna od pošasti naroda je upravo običaj koja je ugovoren, umjesto da se štedi u one dane praznog hoda, na slavama se uživa sa viškom troškova, što je pravi uzrok siromaštva. U zemljama bliskim Crnoj Gori, gdje je stanovništvo katoličko, franjevci osuđuju one koji u takvim prilikama troše mjesečna primanja porodice za jedna dan. Ove crkvene slave, sasvim različiti od obaveznih svetkovina, kao što su sveti dani Vaskrsa, Duhova, Uznesenja i Svete Svetosti Božića. Knjaz Danilo je činio sve da suzbije ovakva rasipništva."
Prevod putopisa Šarla Irijarta (1832-1898) "MONTENEGRO" objavljenog u listu Tour du Monde 1877. godine, kasnije biće objavljen i u formi monografske publikacije na italijanskom jeziku u Milanu, 1878. godine.
mr Vladimir Lajović, arhimandrit

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski