Пређи на главни садржај

Moja generacija 70. i neka

Svaka generacija ima svoje izazove, ali ova moja 1970. i neko, čini mi se, ima naročitu sudbinu i odgovornost.
Kada smo postali punoljetni i stasali za vojsku , poceli su ratovi.
Studirali u hiperinflaciji, hranili se se bonovima i placali čekovima na poček.
Ucili smo iz skripti jer su se pisale nove knjige a stare bacale i palile na smetlistima.
Umjesto na ekskurzije isli smo na studentske proteste i demonstracije.
Pojedini koji su uspjeli da diplomiraju u roku sacekala su ih preduzeća koja su nestajala u spolja-nametnutim-nicim-izazvanim-sankcijama, radna mjesta koja su proglasavali tehno-ekonomskim viškom, svojinske i upravljačke transformacije i privatizacije. Tranzica, restutucije i tržišna ekomonija mijenjale su svijet pred našim očima. Sve je nestajalo kao voda izmedju prstiju a nastajalo nesto novo, izgradjeno na ratnom profiterstvu i švercu, bestijalno, sirovo sto je nosilo dizelke, slusalo turbo folk, pustalo repove, uzimalo kokain i vodalo sponzoruše..
I taman nadjemo neku normalnu i drugačiju koja bi nas voljela takve naivne, da sa njome gradimo buducnost i porodicu, kada počinje bombardovanje i destrukcija, ali mi smo vec navikli na to.
Dolaze djeca a mi domove kako da izgradimo za njih ako ne na kreditima, jer nista nijesmo naslijedili. I tako dok smo sanjali neki novi svijet, demokratskog pluralizma i slobode savjesti, misli i vjeroispovjesti, pali smo u drugacije neoliberalno dužnicko ropstvo, u kojem strijepimo od gubitka posla i aktiviranje hipoteke, mozemo biti sta god hoćemo u svojoj "slobodi" dok vraćamo uredno anuitete i slusamo svoje poslodavce...
I sada kada neši sinovi stasavaju za vojsku, neko želi da okrene novi krug ratova za njih. Eto sada je došlo nase vrijeme i odgovornost da prekinemo.tu spiralu pakla i kazemo ne.

Nijesmo mi slucajno imali onako divno i bezbrizno djetinjstvo, sa keceljama i torbama Mirko i Slavko, pisali nalivperom igrali slicice i klikere, gledali crtane Tom i Dzeri u 19.15h, citali stripove Blek Stena i igrali igrice na Spektrumu 84, prve voznje u Renou 4 i td.. Nekada smo proklinjali to sretno djetinjstvo koje je bilo kao ono prokletstvo dabogadaimaopanemao, ali danas poslije četiri decenije znam da je to blagoslov koji nam je dat kao domaći zadatak , kao vodilja, da našoj djeci pokušamo bar malo tog svijeta ukrasti i ubacitu u ovo njihovo surovo danas. Koje svega ima ali nema sigurnosti i bezbriznosti, bombardovana mnostvom medija, interneta i drustvenih mreza, da im budemo zivi svedoci da je moguce bar za trenutak zivjeti u miru, u bratsvu i jedinstvu na ovoj planeti, da je moguce voljeti bez interesa i sanjati otvorenih ociju. Da im budemo andjeli strazari , kao ona slamnena strasila koje cuvaju mlado polje od nebeskih ptica i gavrana. Da razoblicavamo prevare i zamke ovog globalnog sela, koje im stavlja ovaj pohotni i glamurozni svijet pred oči da bi ih bacio u krpe. Mi to moramo, pa makar nas osporavali, odbacili i negirali, makar nas proglasavali ludim.i retrogradnim, moramo ovome zlu sa stanemo na put, jer nema ko drugi za njih to da ucini, kao sto za nas nije nikog bilo.. To je usud ove nase generacije 70tih, uvjek neprilagodjena, uvjek zrtva, razapeta na rasksnici milenijuma , mi moramo uzeti i ne prezreti tu ulogu koja nam je odredjena o Boga, da bi postali svijetla ikona za neka buduca vremena a ne zastidje i sablazan.

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski