Sefan, rođen od oca Radoja i Jaćime iz sela Kuti. Po predanju pripadao je bratstvu Krulanovića iz Nikšićke župe. Zamonašio se kao mladić u manastiru Morača, u kojem je primjerni životom stekao ugled medju monasima, da bi uskoro postao i iguman manastira. Ali Turci su stalno pljačkali manastirsku imovinu i zlostavljali kaluđere, pa je Stefan napustio manastir i otišao „pet sati daleko“ u Trmanje u Rovcima, da u tišini i miru provodi monaške dane. Uredio je sebi keliju, a mještani i dan-danas to mjesto zovu Ćelište.
Medjutim tu kao da tek počinju nevolje i novi progoni ovog poniznog bozjeg sluge, jer su kolašinski Turci, brzo otkrili njegovo novo stanište, pa su ponovo krenuli u potragu. Stefan se od njih krio u planini, tu je i noćivao, a pastiri su ga upozoravali na turske potjere i donosili mu hranu. Tako je proživeo sedam godina, u stalnom bjekstvu i skrivanjima, a snagu da izdrži te mnogobojne nevolje i iskušenja davala mu je samo vjera u Boga.
Kad su napadi prevršili svaku mjeru, Stefan je 1660. godine otišao da živi među Piperima. Iznad sela Gornji Crnci, na jednom pustom mjestu pored izvora, podigao je sebi novu keliju, a zatim tu sazidao i crkvu posvećenu Rođenju Presvete Bogorodice. Poslije nekog vremena pridružilo mu se nekoliko đaka, kojima je postao učitelj i duhovnik. Uz crkvu je sagradio školu i monašku kuhinju, i taj je manastir u narodu poznat kao Ćelija Piperska. Tu je poživeo 37 godina podvižničkim životom. Umro je 1697. godine. Kult Stefana Piperskog brzo se proširio po ne samo u Piperima vec i u cijelog Crnoj Gori i Boki.
Ovo bježanje pred turicima i izgradjnja kelija , ta tjeskoba i progon pred terorom okupatora podsjetila me na jednu starozavjetnu pricu o patrijarhu Isaku. Ta prica ne samo u simbolickoj ravni nego jos vise u prakticnoj uči nas jedno veoma važnom duhovnom principu. O čemu je rijec?
Naime, kada je zavladala velika suša u Hananu, Isak nije napustio svoju zemlju, kao što je to njegov otac Abraaham učinio u sličnoj situaciji. Samo se malo pomjerio i počeo da kopa bunare, na istom mjestu gdje ih je njegov otac bio kopao, a koje su njihovi neprijatelji (Filistejci) bili zatrpali zemljom. I onda, kad je iskopao jedan bunar, krenulo mu je, i dok su svi u njegovoj okolini trpjeli zbog suše, Isak je napredovao, njegova se stoka brzo množila. Ljubomorni kralj Filisteja, poslao je svoje sluge i oni su došli i ponovo zatrpali bunar, i protjerali Isaka. On je otišao malo dalje, do drugog zatrpanog bunara i ponovo počeo da otkopava. Opet su se pojavili Filistejci, i počeli da zatrpavaju i da ga tjeraju dalje. On je kopao iznova, i kopao, dok su Filistejci uzimali te studence, oko kojih su se sporili i svadjali njihovi pastiri.. Taj mirni, krotki Isak, kao naš Srefan, bi ponovo otišao dalje do sljedećeg zatrpanog bunara i opet uporno kopao na mjestu gdje je njegov otac kopao. Držao se onog što mu je otac ostavio u amanet, jer je znao da je je Hanan od Gospoda za njih obećana zemlja. Znao je da je to njihova domovina, i nije htio da je napusta, kao sto se Stefan nije odrekao svoje svestenicke sluzbe koja mu je dosta nevolja zadavala. Ostao je vjeran onome sto mu je Gospod dao u srce da cini.
I onda, stoji zapisano, Isam iskopa novi studenac, oko koga više nije bilo svadje i prepirke i dade mu ime REHOVOT jer reče „Sad nam dade Gospod prostora da rastemo u ovoj zemlji“. Onda dodje kralj Filistejski i reče mu: „Vidimo da je Bog s tobom, da si postao moćniji i bogatiji od svih nas, možemo li da sklopimo savez i da živimo u miru, jedan pored drugog“.
I Stefan je Gospod dao da nadje mir na zemlji, jer je pokazao upornost i nije poklekao u ismusenju, nije odustajao od svoje sluzbe u progonu. Kao Isak i Stefan nije pruzao oruzani otpor. Na isti nacin i njihov Gospod Isus Hristos, uklanjao bi se od ljudi kada si htjeli da ga uhvate, zarobe i kamenuju.
Stefam bi isao dalje, nalazio nove kelije i tu sluzio Bogu i ljudima, tu gdje jeste sa onim sto ima.
Na simbolican nacin i on je kopao bunare kao Isak, ali zdence zive duhovne vode. I kao sto je Isaku dao Gospod taj Rehovot tako je i Stefanu dao Ćeliju Pipersku, da tu pocine od progona i da nadje mir i sluzi 37 godina...
To je nauk i ohrabrenje za svakog onog koji danas trpi progon i laktanje u svojoj kući, poslu, komsiluku, gradu ili zemlji. Ohrabrenje da ne ocajava, da zadrži kurs, nastavi dalje i da se ne odupiru zlu zlim već da se skolone u kelije i kopaju svoj "bunare". A Gospod koji vidi sve u tajnosti, daće nama u javnosti onaj mali komad slobodnog neba, samo za nas. Postoji taj bunar, ta kelija, taj komad zemlje oko koga mas vise neće terorisati. Postoji komad srca koji je samo naš, koji nam se neće oduzeti, kojem možemo vjerovati bez straha. Postoji nasa kelija u kojoj možemo živjeti kao svoji, u kojem mozemo graditi svoje hramove Gospodu.
Ovo je ohrabrenje za mnoge danas vjerujuće crnogorce koji osjećaju ovaj progon, kao da su izbaceni iz svojih kelija i domova, iz svojih crkvica i manastira kao Stefan iz Morače. Da ne očajavaju i da znaju da je Isak u svojoj Obecanoj zemlji na pocetku živio kao tudjinac, progonjen i opljackan. Ali ako.ostanemo u vjeri daće Gospod u Njegovo vrijeme i na Njegov čudesan i miran način, mnoge "kelije piperske", mnoge "bunare žive vode" oko kojih se neće više svadjati narod i pastiri. Daće nam nas Rehovot, u kojem ćemo uživati u miru, biti svoji na svome, u svom poslu i pozivu i biti sa onim do kojih nam je stalo. Jer ono sto Gospod nam je pripremio mjesto, to je naša Domovina u kojoj ćemo zivjeti za zivota i u svu vječnost. Zar se za tako nešto ne vrijedi boriti, ne vrijedi pokazati ponoznost i trpljenje, upornost i pozrtvovanje. Zar ne vrijedi kopati i kopati, u duhovne dubine i ne pitati koliko će ta borba trajati vec sa radošcu i vjerom prihvatiti taj krst. Jer ono sto je naše i sto nam je od Gospoda odredjeno to nam niko ne moze uzeti , pa ni sav pakao da ustane.
Коментари
Постави коментар