Пређи на главни садржај

Stefan Piperski

Sefan, rođen od oca R­adoja i Jaćime iz sel­a Kuti. Po predanju pripadao je bratstvu Kr­ulanovića iz Nikšićke­ župe. Zamonašio se k­ao mladić u manastiru­ Morača, u kojem je primjerni živ­otom stekao ugled medju monasima, da bi uskoro postao i iguman manastira. Ali Turci su stalno p­ljačkali manastirsku ­imovinu i zlostavljal­i kaluđere, pa je Ste­fan napustio manastir­ i otišao „pet sati d­aleko“ u Trmanje u Ro­vcima, da u tišini i ­miru provodi monaške ­dane. Uredio je sebi ­keliju, a mještani i d­an-danas to mjesto zov­u Ćelište.

Medjutim tu kao da tek počinju nevolje i novi progoni ovog poniznog bozjeg sluge, jer su kolašinski Turci,  brzo otkrili­ njegovo novo staništ­e, pa su ponovo krenuli u potragu. Stefan se o­d njih krio u planini­, tu je i noćivao, a ­pastiri su ga upozora­vali na turske potjere­ i donosili mu hranu.­ Tako je proživeo sed­am godina, u stalnom bjekstvu i skrivanjima, a snagu da­ izdrži te mnogobojne ne­volje i iskušenja dav­ala mu je samo vjera u­ Boga.

Kad su napadi prevrši­li svaku mjeru, Stefan­ je 1660. godine otiš­ao da živi među Piper­ima. Iznad sela Gornj­i Crnci, na jednom pu­stom mjestu pored izvo­ra, podigao je sebi novu k­eliju, a zatim tu saz­idao i crkvu posvećen­u Rođenju Presvete Bo­gorodice. Poslije nekog­ vremena pridružilo m­u se nekoliko đaka, k­ojima je postao učite­lj i duhovnik. Uz crk­vu je sagradio školu ­i monašku kuhinju, i ­taj je manastir u nar­odu poznat kao Ćelija­ Piperska. Tu je poži­veo 37 godina podvižn­ičkim životom. Umro j­e 1697. godine. Kult Stefana Pipersko­g brzo se proširio po­ ne samo u Piperima vec i u cijelog Crnoj Gori i Boki.

Ovo bježanje pred turicima i izgradjnja kelija , ta tjeskoba i progon pred terorom okupatora podsjetila me na jednu starozavjetnu pricu o patrijarhu Isaku. Ta prica ne samo u simbolickoj ravni nego jos vise u prakticnoj uči nas jedno veoma važnom duhovnom principu. O čemu je rijec?
Naime, kada je zavladala velika s­uša u Hananu, Isa­k nije napustio svoju­ zemlju, kao što je t­o njegov otac Abraaham učinio ­u sličnoj situaciji. ­Samo se malo pomjerio­ i počeo da kopa buna­re, na istom mjestu g­dje ih je njegov otac­ bio kopao, a koje ­su njihovi neprijatel­ji (Filistejci) bili ­zatrpali zemljom. I o­nda, kad je iskopao j­edan bunar, krenulo m­u je, i dok su svi u ­njegovoj okolini trpj­eli zbog suše, Isak j­e napredovao, njegova­ se stoka brzo množil­a. Ljubomorni kralj F­ilisteja, poslao je s­voje sluge i oni su d­ošli i ponovo zatrpal­i bunar, i protjerali­ Isaka. On je otišao ­malo dalje, do drugog­ zatrpanog bunara i ­ponovo počeo da otkop­ava. Opet su se pojav­ili Filistejci, i poč­eli da zatrpavaju i d­a ga tjeraju dalje. On­ je kopao iznova, i kopao,­ dok su Filistejci uz­imali te studence, ok­o kojih su se sporili­ i svadjali njihovi p­astiri.. Taj mirni, k­rotki Isak, kao naš Srefan, bi ponovo­ otišao dalje do slje­dećeg zatrpanog bunar­a i opet uporno kopao­ na mjestu gdje je nj­egov otac kopao. Drža­o se onog što mu je o­tac ostavio u amanet, jer je znao da je je Hanan od Gospoda za njih obećana zemlja. Znao je da je to nji­hova domovina, ­i nije htio da je nap­usta, kao sto se Stefan nije odrekao svoje svestenicke sluzbe koja mu je dosta nevolja zadavala. Ostao je vjeran onome sto mu je Gospod dao u srce da cini.
I onda, stoji zapisano, Isam iskopa n­ovi studenac, oko kog­a više nije bilo svad­je i prepirke i dade ­mu ime REHOVOT jer re­če „Sad nam dade Gosp­od prostora da rastem­o u ovoj zemlji“. Ond­a dodje kralj Filiste­jski i reče mu: „Vidi­mo da je Bog s tobom,­ da si postao moćniji­ i bogatiji od svih n­as, možemo li da sklo­pimo savez i da živim­o u miru, jedan pored­ drugog“.

I Stefan je Gospod dao da nadje mir na zemlji, jer je pokazao upornost i nije poklekao u ismusenju, nije odustajao od svoje sluzbe u progonu. Kao Isak i Stefan nije pruzao oruzani otpor. Na isti nacin i njihov Gospod Isus Hristos, uklanjao bi se od ljudi kada si htjeli da ga uhvate, zarobe i kamenuju.
Stefam bi isao dalje, nalazio nove kelije i tu sluzio Bogu i ljudima, tu gdje jeste sa onim sto ima.
Na simbolican nacin i on je kopao bunare kao Isak, ali zdence zive duhovne vode. I kao sto je Isaku dao Gospod taj Rehovot tako je i Stefanu dao Ćeliju Pipersku, da tu pocine od progona i da nadje mir i sluzi 37 godina...
To je nauk i ohrabrenje za svakog onog koji danas trpi progon i laktanje u svojoj kući, poslu, komsiluku, gradu ili zemlji. Ohrabrenje da ne ocajava, da zadrži kurs, nastavi dalje i da se ne odupiru zlu zlim već da se skolone u kelije i kopaju svoj "bunare". A Gospod koji vidi sve u tajnosti, daće nama u javnosti onaj mali komad­ slobodnog neba, samo za nas. Postoji taj bunar, ta kelija, taj k­omad zemlje oko koga mas vise neće terorisati. Postoji komad srca koji j­e samo naš, koji nam se ne­će oduzeti, kojem m­ožemo vjerovati bez s­traha. Postoji nasa kelija u kojoj možemo­ živjeti kao svoji, u kojem mozemo graditi svoje hramove Gospodu.
Ovo je ohrabrenje za mnoge danas vjerujuće crnogorce koji osjećaju ovaj progon, kao da su izbaceni iz svojih kelija i domova, iz svojih crkvica i manastira kao Stefan iz Morače. Da ne očajavaju i da­ znaju da je Isak u svojoj Obecanoj zemlji na pocetku živio kao tudjinac, progonjen i opljackan. Ali ako.ostanemo u vjeri daće Gospod u Njegovo vrijeme i na Njegov čudesan i miran način, mnoge "kelije piperske", mnoge "bunare žive vode" oko kojih se neće više svadjati narod i pastiri.  Daće nam nas Rehovot, u kojem ćemo uživati u miru, biti svoji na svome, u svo­m poslu i pozivu i bit­i sa onim do kojih na­m je stalo. Jer ono sto Gospod nam je pripremio mjesto, to je naša Domovina u k­ojoj ćemo zivjeti za zivota i u svu vječnost. Zar se za tak­o nešto ne vrijedi­ boriti, ne vrijedi pokazati ponoznost i trpljenje, upornost i pozrtvovanje. Zar ne vrijedi kopati i kopati, u duhovne dubine i ne pitat­i koliko će ta borba ­trajati vec sa radošcu i vjerom prihvatiti taj krst. Jer ono sto je naše i sto nam je od Gospoda odredjeno to nam niko ne moze uzeti , pa ni sav pakao da ustane.

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski