Najskuplje me je kostala u mladosti jedna moja potreba da se ostvarim u zivotu i u poslu, da se dokažem.. Sad shvatam da je u pitanju jedna podvala i manipulacija, pakleni mehanizam za iskoristavanje ljudi.. Znao mi je otac reći: Sine , vidim da si isti kao i ja, samo te valja isprovocirati i iznervirati i odma zavrsis sto traze od tebe..
Jer ima to nesto bijedno u nama, ta želja se pokažemo i dokažemo onima koji su nas omalovažili ili opanjkali.. Pa to je ono što čuvenog Popa Mila Jovović opjevanog u onoj guslarskoj pjesmi tjera u pogibao. Hoćemo kao i on drznicma da pokažemo da vrijedimo daleko više nego sto govore. Od malena me je čudio taj lik popa, koji vodi čete i vojuje velike bitke protiv tadašnjeg Trebinjskog paše. I onda takvog velikog junaka "neko knjazu okleveta popa Mila Jovovič“. Pa ga Knjaz pozvao Mila na sastanak, ispred kule Lekovića, i u prisustvu drugih vojvoda, ponizi ga jer mu reče: „NIT SI VODA NIT SI VINO“. Pop je burno reagovao, i da bi dokazao knjazu ko je on. Otišao je na utvrdjeni grad Nikšić da na megdan pozove kapetana turske vojske Mušovića, koji je važio za junaka. Ali mučkim plotunom sa zidina tragično je izgubio život, ovaj crnogorski junak. Sjećam se da smo i mi djeca i svi odrasli plakali, slušajući ovu guslarsku pjesmu. U nama se budio neki prkos, protiv nepravde, neko čudno osjećanje, koje ni sad ne umijem da artikulišem. U ovoj guslarskoj pjesmi knjaz je predstavljen kao jedan zajedljivi vodja, pun onog ironičnog duha koji pecka kako kakva osa, koji je i sad prisutan u humoru. Nije mogao da pretpostavi, koliko jedna teška riječ narodnog vodje u prisustvu društvene elite, umije da pogodi jednog plemenitog junaka.
Zašto je ovaj pop iz Markovine, izgubio suludo svoju lijepu glavu. Čitao sam da je bio izuzetne muške ljepote, visokog stasa, laganog trka, lijepog i svjetlog lica, punog vedrine i humora. Zbog kojega je i pao izgleda u nemilost Knjaza, zbog neke popjevke koju je pjevao u Trebinju, turskom utvrdjenju, u kojem je došao da pregovara o prekidu borbi. Zašto? Pitao sam se kao njegov bratanić Novak Ramov, koji leleče nad svojim stricem.
Upravo iz ovog iskoskog zla i potrebe da se potvrdimo i postvarimo pa kreceno u propast dokazivanja kako smo u pravu a taj drugi u krivu. Često su to ljudi do čijeg nam je misljenja vrlo stalo, kao sto je bilo stalo popu do misljenja knjaza.. Pogibija ovog legemdarnog junaka najbolji je primjer duboke besmislenosti dokazivanja svoje pravde pred ljudima.
No otkud to u nama, u cemu je korjen problema? Zašto nam je to mišljenje drugih toliko važno? Ako smo zaista ubijeđeni u istinitost i ispravnost onog što činimo, mislimo ili govorimo, zašto nam je neophodno da to drugi potvrde? Verujući da se dokazujemo drugima, često pokušavamo da se dokažemo samima sebi. Da pokažemo sebi ko smo i kako nešto umijemo i možemo.
Naš identiten i stvarna vrijednost kod Boga, ne mjeri se nasim drustvenim statusom. Niti pada ponizenjem niti raste hvalom koju dobijamo od ljudi. Bog ne gleda ko je ko več gleda ono sto nam je u srcu i kakva su nasa djela, iskrena ili licemjerna.. Koga lažemo, ako ako nas neko vidi drugačijim nego što zaista jesmo? Ili lazemo sebe ili su drugi u zabludi oko nas. Najcece su u zabludi oni koji i sami imaju problem sa realnim sagledavanjem sebe. Zato što mu sliku o drugima, uključujući i nas, zamućuje vlastita unutrašnja zbrka i nakaradni sistem vrijednosti. Ako mi zivimo u istini onda negativno misljenje okoline nije naš problem, vec njihov, oni su u zabludi. Ima ljudi, koji nijesu u stanju da priznaju bilo čiju vrijednost, svakome nalaze mane, a to je upravo zato što sami sebe strašno malo cijene
Korjen se razotkriva u onom izazovu i manipulaciji sa kojom je i Isus bio iskusan u pustinji.. Svaka od tri sotonska iskušenja su počinjala onom provokacijom: „Ako si Sin Božiji, učini to i to...“.. implicirajući da Isusu da On to nije. Izazov je uvkek po pitanju identiteta a motiv je da nas natjera da ucinimo nesto po pitanju samopotvridjavanja naseg ega u nekim spoljnim elementima ovog svijeta, u novcu, u moći u vlasti..
Da je Isus nesto preduzeo kako bi se dokazivao i sebi i drugima da je ono što za je za sebe tvrdio a što je neposredno prije pustinje čuo od Oca: „Ti si Sin moj ljubljeni.“ on bi pokazao svoju nesigurnost u pogledu svog autoriteta i nevjeru prema Bogu Ocu.. Ovo je arhetip koji pokazuju šta je predmet iskušenja i temelj manipulacije - to je nas identitet u Bugu i pitanje ko smo mi i ko je naš Bog. To se testira?
Ako činimo bilo šta što ne proističe iz našeg unutrašnjeg uvjerenja, misli i osjećanja, već prosto reagujemo na vanjske provokacije i na okolnosti, promašicemo cilj svoga postojanja. A sta je grijeh nego to, u Svetom Pismu za grijeh se koristi starogrčka riječ 'hamartia" koja upravo znači promašiti cilj. Danas ljudi svoje ponašanje prilagođavaju situaciji i okolnostima više nego svojim uvjerenjima i stavovima. Imamo nonsens da oni i koji navodno počnu na vjeruju u Boga i moralne zakone – ne mjenjaju svoje životne navike i ponašanje.. Nominalno se deklarišu ali praktično ne žive svoju vjeru, ne mijenjaju sebe i svoju životnu sredinu već joj se prilagodjavaju, a svoje promasaje (grijehe) pravdaju riječim: „Što ću, mora se, sila boga ne moli...” i sl.
I možemo cijeli svijet hadobitu ali čemo izgubiti sebe i svoju dusu. Nas identitet , nase Ja, nase bivstvo, umjesto da odredjuje i preoblicava sebe spram Boga , spram tog savrsenog lika , ono se okreće prema nistavilu i pokušava da se samopotvrdi.u ovom svijetu iako negdje duboko u srcu zna da se stvarni lik ne moze vidjeti u izopacenom iskrivljenom ogledalu. Mi nikad necemo vidjeti ko smo dok ne pogledamo u savrseno lice Božje... Falsifikat se tek.u Originalu prepoznaje kao lažan , ma koliko se razlikovao od svih ostalih falsifikata, ta ga činjenica ne čini originalom. Biblija nam kaže da je mudri i sveti Bog stvorio čovjeka: " I stvori Bog čovjeka po odličju svojemu, po obličju Božjem stvori ga;muško i žensko." (1. Mojsijeva 1,27).
Čovek nije tek bilo kakav stvor.koji gmiže zemljom, vec je stvorem sa svrhom, stvoren je da vlada stvorenjem na Zemlji. Uzvišeniji je od bilo koje visoko razvijene životinje ili biljke. Po veličini čovjek je neznatan u poređenju sa Suncem, Mjesecom i zvjezdama, ali Bog mu je dao jedinstveno i uzvišeno mjesto u svemiru.
Čovjek je postao Božji lični predstavnik na zemlji, kao duhovno, racionalno, moralno i vječno biće, sa prirodom koja je bila savršena i sa autoritetom nad svim ostalim stvorenjima.
Padom u grijeh svoju duhovni autoritet je predao sotoni u ruke i živi po prokletstvo. Ali Bozja je volja da se u Isusu Hristu obnovi u nama bizji lik, da zauzmemo iznova mjesto duhovnog autoriteta, na tronu Gospodnje, u Isus Hristu, da sjednemo Ocu s desne strane i da nam podloži sve neprijatelje pod noge.
I umjesto da se obnovimo duhovnim obnovljenjem mi u svojoj palij prirodi pokusavamo da se.predstavimo svijetu u majboljem svketlu, kako smo bez mana, a sve u nadi da će nas zavoljeti i prihvatiti. Ali brzo shvatamo da ne možemo zadovoljiti svakoga niti bismo trebali to pokušavati. Naša ljepota leži u našoj ranjivosti, našim kompleksnim emocijama, našim autentičnim nesavršenostima. U našim slabostima se pokazuje Bozja sila.
Zato treba se pomiriti sa Bogom i pomiriti sa samim sobom. Treba sebe prihvatiti sa svim svojim ograničenjima i prigrliti ono što jesmo. Odlučiti biti ono sto jesi, jedinstveno i autentičan. Zahvaliti se upravo na tome svome Stvoritwlju i prestati se dokazivati i buti ono što mislimo da bi drugi željeli od nas. Samo tako čemo se otvarati se za prave i iskrene odnose, zadobiti unutrasnji mir i pravu sreću. Živjeti to sto je jesi je jedini pojam uspjeha.
Duhovno iskusni ljudi koji su igrali mnoge role će vam reći da na duge staze bolje da vas preziru zbog onoga što jeste nego da vas vole zbog onoga što nijeste. Govorite istinu iako vam glas podrhtava. Jer samo ako ste iskreni i pošteji prema sebi, vi svijetu ostavljate nešto jedinstveno i veličanstveno čega prije nije bilo. Vi ste opravdali svoje stvaranje...
A ovaj naopaki svijet , ovaj sistem vrijednosti kojim gospodari sam sotona, će ustati protiv vas, pokušati izmjeriti vašu vrijednost prema onome što imate, umjesto prema onome što jeste. Kada vam bude ponudio slavu, bogastvo i prihvačenost samo da se odreknete sebe i onog u sta vjerujete znajte da laže i da samo trguje. To znaju oni koji su na taj put otisli za slobodom, nezavisnošću i milionima a vratili se zarobljeni dugovima i podlozni raznim zavisnostima i ljudima..
Uvjek djeluj a ne reaguj na provokacije. Bolje se uhvati unutrasnje impulse, za ideje i djelatnosti koje iz toga proističu koje te čine živim i ispunjavaju. Jer nema veće sreće i zadovoljstva od snažnog karaktera, iskrenog srca i osjećaja spokoja i samovrijednosti Mariti manje o tome što sti ti drugima, a više o tome što si sami sebi i svome Bogu..Sav strah od odbačenosti, razočarenja i boli nestaće ćonog trenutka kada prestanu očekivanja i dokazivanja. Kada prestane potreba da se od drugih tražiti vrijednovanje koje samo mi možete pružiti sebi i koje već imamo od Onoga koji je zapravo najvažniji, koji je Master Univerzuma..
Taj Isusov način djeluj, ne reaguj , vidimo kroz cijelo jevandjelje od ovog iskusenja u pustinji o do krata. Vidimo kroz mnostvo situacija u kojima je bio provociran od naroda, vjerskih vodja pa.i učenika da ucini ono sto su oni od njega ocekivali pa sve do onog ćutanja na sudu pred Pilatom. Jer kome.da dokazuje svoju nevinost kada znaš da oni ne žele Istinu..
Lako je možda odljeti provokacijama kada smo jaki i kada nam dobro ide. No kada dodje krizna situacija onda nastaje stvarno iskusenje.. Kada "Isus ogladnje.." tada je pocelo iskusenje "Ako si Sin Bozji reci ces ovom kamenju da hljeb postame."...
Kada dodjemo u potrebu, kada naraste.pritisak od vanjskog svijeta, od ukucana, od gazda na poslu, od okoline .. Tada ce se vidjeti sta nam.je u srcu.. Da li smo maslina koja pusta fino ulje djevičanske.čistoće iz sebe ili će pokuljati gorka voda i paklema vatra iz nasih usta i udova.. Tada ne reaguj jer zbog pale prirode naš prvi impuls je uglavnom pogrešan. Vrijeme dok "brojimo do deset" treba iskoristiti da se saberemo i odreagujemo kako treba, kao i da podsjetimo sebe da gnjev koji se budi u nama zbog nepravde koja nam se čini treba iskoristiti za rješavanje problema, a ne za destrukciju ili stvaranje još većih.
A zašto? Da bi navodno dokazali svoju nevinost a optuzili druge.
Motiv samopotvrdjivanja i samoaktuelizacije - ogleda se u bazičnoj teznji povecenja osjećaja vrjednosti naše licnosti u sopstvenim ocima, preuzimanja kotrole nad situacijom pa čak i dominacija i vladanje nad drugima.
No Isus nam pokazuje jedan potpuno drugačiji put, na prvi pogled apsurdan. Razlog Isusovom potpuno drugačijem načinu ophođenja sa ljudima je opisan u riječima: "... znajući Isus da mu sve Otac dade u ruke, i da on od Boga iziđe i k Bogu ide..." (Jovan 17:3). Isus svoj identitet i svoju vrijednost nije imao u poziciji koja mu je od Boga bila dana. On je bio Božiji sin i to je bio temelj njegovog identiteta i njegove vrijednosti. Čovjeku bez Boga, nije moguće doći do potpuno zadovoljavajućeg iskustva u ovom pogledu. Jurnjava za ovim vrijednostima se naročito izražava u ponašanju onih koji se dočepaju pozicije koja im nešto znači. Medjtim istina je drugacija "Daj čovjeku poziciju i saznaćeš kakav je čovjek!"
Isus je znao svoj identitet i šta mu je predano u ruke, i zato nikada nije postupao na način na koji vladari ovog svijeta postupaju. On se ne otima za ono sto mu je od Boga već dato. UJovanu 13:1-17 Isus čini nešto što potpuno zbunjuje i njegove učenike. Da je koji od lidera ovog svijeta bio prisutan kada je Isus prao noge svojim učenicima, vjerovatno bi ga potpuno ismijali i prezreli. Jer kraljevima i vođama sluge peru noge, a ne obratno. Najveći ikada rođen u ljudskom rodu, jedini istiniti Bog i istiniti čovjek, jedini koji je ikada trebao i mogao da bude Kralj ovoga svijeta, koji je svojom svemoći sve mogao podvrgnuti pod svoju vlast, on se spušta na nivo koji je u očima drugih bio najniži. Čovjeku koji nije nanovo rođen i ne razmišlja na Božiji način ovaj postupak potpuna je ludost. U ovom postupku postoji jedan od najvažnijih momenata o kome treba da se razmišlja kada je u pitanju vođstvo.i autoritet.
Ako vodđa svoju vrijednost i svoj identitet ima u poziciji, takav vođa jedan je od onih koji sa vremenom postaje "neugodno iznenađenje", opasan za one koji ga slede. Njegova vrijednost traje koliko i pozicija, a to ne biva baš dugo.u.ovom vrlo dinamičnom i promenljovom svijetu.. Za takvog vođu jedino je "slijepa poslušnost" u slijeđenju prihvatljiva. Takovome je potrebno stalno dokazivanje , stalno.potvrdjivanje.od njegove sredine .. Takvi.ce iznova da zajtjevaju dokaz ljubavi i lojalnosti.. Bilo kakav negativan komentar i opoziciju takav vođa smatra napadom, ne samo na njegovu funkciju i poziciju, već i na njegovu ličnost. Jer njegova pozocija je dio njegove.licnosti i identitiet.. A to je strašno iskustvo, to je pakao i nistavilo, kada čovjek svoj identitet gardi na elemenima.ovog materijalnog svijeta koji se rusi i.nestame Nesposobnost da razdvoji te dvije stvari ga čini opasnim vođom jer iz ličnih razloga može imati "lične obračune" sa svojim neistomišljenicima sve pod plaštom zaštite vođstva i takozvanih širih interesa.
Takav vođa nije u stanju da služi drugima darovima koji su mu dani, već traži potvrdu svoje vrijednost kroz očuvanje pozicije i poltrone koji mu daju izraze divljenja i ulagivanja..
Da je ljudski razmišljao, vjerovatno bi i Isus, kao većina ovozemaljskih kraljeva i vođa, upotrebio svoju vlast da prije svega eliminiše i kontroliše svoje neprijatelje. Način na koji je Isus koristio svoj autoritet i vlast je po meni ono što današnjem čovječanstvu treba i priželjkuje, sa sto pravom očekuje od vođa - da svoje sposobnosti i svoju poziciju koriste radi dobra cjelokupne ljudske zajednice, a ne radi svojih sebičnih interesa!
Medjutim ovaj način življenja i vođstva koga je Isus Hristos praktikovao na zemlji nije samo različit od svih drugih, već je i nemoguć da ga čovjek bez Boga praktikuje! Jer unovom svijetu i u nasim umovima umjesto.toga dominira motiv samopotvrđivanja ega.. Imamo rasprostranje taj self koncept upravo od osoba niskog samopoštovanja , koji su nestabilniji i osetljiviji na informacije iz socijalne sredine, na njihovo prihvatanje ili odbacivanje. Na potpuno drugoj strani imamo jedan drugaciji hrišćanski self koncept osoba visokog samopoštovanja koji gledaju u svoje srce i zive svoja uvjerenja , bez zelje za dokazivanjem jer oni znaju ko su , od koga su i kuda idu.
Pa tek tada shvatiš kako ćutanje je snaznije od bilo kakvog govora i odbrane. Kako je nekada vazniji stav srca nego svi pokreti tijela. Da se stvarna snaga i sila upravo pokazuje u izostanku pokazivanja sile.i snage.. Da potreba da se ispoljimo i ostvarimo u ovom svijetu ne smije biti motivisana bilo čijom provokacijom ili zeljom za sa pokazemo , dokazemo ili samopotvrdimo.. Da ljudi koji mnogo pricaju o sebi i drugima , o pravdi i nepravdi i ne prestaju zapravo imaju problem sa nesigurnoscu u pogledu svog identiteta.. Cutanje je za njih nezamisliv pakao, jer bi mogli.cuti sebe i svoje misli i o njima samima, kojih se boje. Boje se smrti boje se nistavila koje ih obuzima.. A nekada kada nas zastrasuju je jedini put u zivot kroz smrt. Kao i kada smo opanjkani i isprovocirani mirno ćutanja je najbučni govor i odbrana.. A sav podvig i velicina ostati krotak, strpljiv i ponizan.. Umrijeti svom egu, ponosu i ovom svijetu a zivjeti Bogu u jednoj novoj stvarnosti cesto izgleda ovom svijetu kao kukavicluk, bjezanje od borbe i negacija svojeg identiteta.. Medjutim, vrlo cesto ovo je jedini nacin da opstanemo i ostanemo svoji..
Коментари
Постави коментар