Пређи на главни садржај

PNEUMA - Paradoksalna situacija u pravoslavlju u Crnoj Gori

Svako ko dodje u situaciju da odgovara na elementarno pitanje "Sta se to desava kod vas u Crnoj Gori po pitanju pravoslavlja", već nakon prve rečenice doći će u ozbiljan problem da objasni sav paradoks postojećeg stanja, a kamo li da ponudi bilo kakvo rjesenje.. 

Rješenje se ne nudi niko, naročito oni koji su pozvani da govore o crkvenom pitanju u Crnoj Gori.. Svako samo drži neku svoju stranu, nudi partikulatna rjesenja, poluistine i polurješenje..  Svakako svi trde da govore istinu i to u Bozje ime, medjutim kao što kaze Protagora "Ono što čovjek naziva istinom, uvijek je samo njegova istina..."

Čak i zakonodavac je postao svjestan ovoga, vidjeli smo , kada je nakon decenija odugovlačenja izašao sa nekim rješenjima, na šta je naišao.. Već pri prvoj radnoj verziji zakona, udario u zid paradoksa i nemogućnosti.. Tako da i danas poslije 40 godina, nemamo zakon o vjerskim zajednicama, tacnije zakon o vjerskim slobodama kako je nazvan, srećno ili nesrećno , vidjećemo poslije oktobarskih izbora, kada i ako se ponovo otvori pitanje usvajanja istog.

Mislim da ni ova studija , nece otici mnogo dalje od postojećeg paradoksa.. osim što će ga možda u najvećem stepenu razibličiti, pokazati ga sudu javnosti ali i savjesti.. Račenajući da veoma često kada se problem sagleda u svoj svojoj potpunosti, drugim riječima kada se dijagnoza uspostavi, nekako rješenja sama od sebe dolaze ili problem i nije zapravo problem već odredjen izazov koji čeka da se da njim suočimo i borimo.. Ostavljajući vremenu, ja bih rekao Bogu , da on providi izbavljenje..

Ako koji su to problemi i paradoksi? Pa osnovni i suštnski problem je pitanje koje mnogi postavljaju da li crkva vrši misiju u Crnoj Goru koju joj je Hrist dao ili se bavi nečim drugim.. Pravoslavlju i hrišćanstvu u Crnoj Gori je danas, možda više nego ikad, potrebna reforma. Sveobuhvatna, duboka, korenita. Ono je ispolitizovano, okoštalo, bez dovoljnog potencijala da hrišćansku vjeru postavi u savremeni kontekst i približi ga modernom čovjeku, običnom čovjeku koji scakodnevno se rve sa svojim porodičnim problemima, računima i nezaposljenošću..Imamo situaciju da baš u vrijeme najvećih naučnih dostignuća, epohalnih umjeničkih djela na svakom koraku imamo svepriautnu destruktivnosti i propast u koju nas neumitno gura ljudska sujeta i pohlepa.. A hrišćanstvo u Crnoj Gori je zaostalo, retrogradno i mitsko izgubilo korak sa čovečanstvom i realnim životom i izazovima..

Na sve to imamo paradoksnalnu situaciju da na sceni imamo dvije nacionalne pravoslavne crkve koje se više bave sobom i nekim ideološkim prepucavanjima, ostavljajući ne znamo kome svoju spasonosnu misiju.. Ostavljajuci prostor za razne sekte i pokrete koji ce iskoristiti taj prazan prostor i "nahraniti" one koji su gladni Boga i duhovnosti.. Jer svaki covjek treba Boga, Bog je najdublja ljudska potreba, pa ako Crkva Hristova ne dijeli ono sto je" primila zabadava", ako ne dijeli taj "hljeb koji je sišao sa neba", ne propovjeda Riječ Božiju i ne širi Carstvo Nebesko, vec afirmišen neka svoja ljudska carstva, onda ce svakako to neko drugi ucijiti, vukovi u jagnjecoj kozi, koji napadaju iz stada one slabe i nemocne  ovce koje posustaju i padaju..

Iz ovog suštinskog apsurda, nastaju i svi ostali paradoksi kojima ćemo se pojedinačno baviti u nastavku ove studije..

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski