Пређи на главни садржај

SLOBODA I NACIJA

Razlikovanje nacije i naroda, nacionalnog i narodnog, nije samo terminološko pitanje. Ono se još pojavljuje i u drugim jezicima (nation and people, Nation i Volk). Narod je realnost mnogo izvornija i prirodnija od nacije, u narodu postoji nešto doracionalno. Nacija, pak, jeste složeni proizvod istorije i civilizacije; ona je već proizvod racionalizovanja. Najvažnije je da je narod realnost ljudskija od nacije. Narod su ljudi, ogroman broj ljudi koji su dostigli jediistvo, oblikovapost, i koji su dobili osobita svojstva. Nacija nisu ljudi, nacija je princip koji gospodari nad ljudima, vladajuća ideja. Može se reći da je narod konkretno-realan, a da je nacija apstraktno-idealna.
Fomiranje naroda je borba kroz istoriju s prvobitnom tamom anarhije, to je formiranje lika i lica iz bezlične prirode. Ne može se do kraja objasniti otkud pojedini narodi, šta su oni i šta ih karakteriše. Jer biće odredjene nacije se ne određuje i ne iscrpljuje ni rasom, ni jezikom, ni religijom, ni teritorijom, ni državnim suverenitetom, premda su sve te karakteristike u većoj ili manjoj mjeri bitne za određivanje nacionalnog bića. Najviše su u pravu oni koji određuju naciju kao jedinstvo istorijske sudbine. Nacionalna svijest je svijest o takvom jedinstvu i njegovoj posebnosti.
Berdjajev u Filozofiji nejednakosti kaže da u naciju ne spadaju samo ljudski naraštaji već i kamenje crkava, dvoraca, plemičkih zdanja na imanjima, nadgrobne ploče, stari rukopisi i knjige.
Medjutim Crna Gora je polovinu prošlog vijeka uljuljkavana u komunističkom internacionalizmu, u kojem se nacija i čovječanstvo međusobno isključuju te na kraju nema ni nacije ni čovječanstva, jer nema konkretne realnosti, konkretne individualnosti- postoji samo apstrakcija. Što je i istorija pokazala i tu smo lekciju zamalo skupo platili. Vijedli smo kako je kao kula od karata propala sva Marksistička ideologija o internacionali, pa čak i o jugoslovenstvu.
Medjutim, hršćanstvo ne poziva na internacionalizam u marksističkom smislu, on poziva na bratstvo među narodima, među ljudima. To je bratstvo prevashodno među konkretnim ljudima, i on pretpostavlja postojanje ljudi, ličnosti, a ne brastvo medju narodima u nekom apstraktnom smislu To je za razliku od internacionalizma potpuno odredjen i kvalitativan odnos koji može biti stvaran i sadržajan. Ljudi ekonomski i politički saradjuju i udružuju, ostvaruju savezništvo i brane se od zajedničkih neprijatelja itd.
Takodje mnogi u Crnoj Gori povezuju pitanje nacije i države u smislu naše skore obnove samostalnosti. Ali Država nije karakteristika koja određuje biće nacije. Naravno svaka nacija teži stvoriti svoju državu, učvrstiti je i ojačati. Kada nacija izgubi svoju državu, svoju samostalnost i suverenost, to je velika nesreća koja sakati njenu dušu. Za male nacije nacionalno pitanje je pitanje oslobođenja i nezavisnosti, pitanje obrazovanja i očuvanja nacionalne države; za velike nacije to je pitanje svjetske moći, svjetske misije, stvaranja i širenja imperijalističke države. Zato malim narodima pitanje nacije je tvrdjava u borbi protiv imperijalističkih aspiracija velikih.
Medjutim, mi smo svjesni šta je nacionalizam donio na ovim našim prostorima zadnjih 20 godina i kakve pogubne stvari mogu da se iz njega izrode. I danas još trpimo njegove posljedice, koji je doveo do raspada bivše Jugoslavije i gradjanskog rata. Rasplamsavao se na velikim riječima i borbi za nacioanalno oslobodjenje pojedinih naroda, a uskoro se pokazali da smo svi zajedno postali taoci te pogubne ideologije. Koja je da nesreća bude veća bila poduprtama od strane klerikalnih struktura afirmacijom tradicionalnih religioznih učenja "vjere pradjedovske", u kojoj je više folklora i rituala nego ikakve žive vjere i duhovnosti.
Zato je nacionalizam je dublji oblik robovanja od robovanja etatizmu ili vjerskom fanatizmu. Od svih "nadličnih" vrijednosti čovjek najlakše pristaje da sebe potčini vrijednosti nacionalnoga. Sebe najlakše oseća dijelom nacionalne cjeline i počinje da joj služi. To je veoma duboko ukorenjeno u čovjekovom emocionalnom životu, dublje od odnosa prema državi. Za to su ljudi spremni da polože život, ali što je još gore da drugom oduzmu život. Vladimir Solovjov je u borbi protiv Ruskog nacionalizma sa kraja 19og vijeka tvrdio da je, s hrišćanske tačke gledišta, nacionalni egoizam (nacionalizam) podjednako za osudu kao i lični egoizam. Zarobljenici smo zablude da je nacionalnalizam moralna dužnost svakog gradjanina i svake ličnosti. Djeluje kao da je nacionalizam sklop uzvišenih i plemenitih osjećanja i da ne znači egoizam i sebičnost. Nacionalizam se spolja predstavio kao oblik požrtvovanost i heroizam, produbljen guslarskim narodim pjesmama i epovima koji su veličali sve one koji su izvojevali naše nacionalno oslobodjenje tokom istorije. Još jednom se pokazalo da kada se ono najgore što postoji u čovjeku prenosi na kolektivne realnosti, koje se smatraju idealnim i nadličnim, onda one postaju "dobro" i čak se pretvaraju u svete dužnosti. Egoizam, koristoljublje, sumnja, gordost, volja za moć, mržnja prema drugima, nasilje, sve postaje vrlina kada se sa ličnosti prenosi na nacionalnu cjelinu. Tako su najveće fukare i ubice početkom devedesetih postale heroji i osloboditelji borivši se za "narod i otadžbinu". Jer naciji je sve dozvoljeno, u njeno ime se mogu izvršiti i djela koja sa ljudske tačke gledišta predstavljaju zločin. Moral nacije ne želi da zna za ljudskost, on traži svoje i traži žrtve...
Nacionalizam je zato oblik idolopoklonstva i ropstva, rođenog spoljašnom objektivacijom, nastalih ispadanjem univerzuma iz čoveka. Nacionalizam je idealizovani oblik čovekovog samouznošenja. Ljubav prema svome narodu (videćemo da narod nije isto što i nacija) jeste veoma prirodno i dobro osećanje, ali nacionalizam zahteva mržnju, neprijateljstvo, prezir prema drugim narodima. Nacionalizam je već potencijalni rat. Ali, glavna laž rođena u nacionalizmu je u tome što, kada god se govori o "nacionalnom" idealu, o dobru "nacionalne" cjeline, "nacionalnom" jedinstvu, "nacionalnom" pozivu i dr., onda se "nacionalno" uvijek povezuje sa privilegovanom vladajućom manjinom, obično s klasama koje vladaju svojinom. Pod "nacijom", "nacionalnim" nikada se ne shvataju, ljudi, konkretna bića, nego apstraktni princip pogodan za neke socijalne grupe. U ovom je izvorna razlika između nacije i naroda koji je uvek povezan sa ljudima. Nacionalna ideologija obično stoji u vezi sa klasnom ideologijom. Apelovanje na nacionalnu cjelinu je želja da se uguše djelovi koji se sastoje od ljudi, bića sposobnih da pate i da se raduju.Personalizam je razobličio karakter nacionalizma koji je po svojoj prirodi antietičan. Onaj ko ne vidi brata u čoveku druge nacionalnosti, ko se, na primjer, odriče da vidi brata u npr. Jevrejinu, Hrvatu i sl. on ne samo da nije hrišćanin, nego gubi i svoju vlastitu ljudskost, svoju ljudsku dubinu. Strasne emocije nacionalizma izbacuju čovjeka na površinu i zato ga čine robom objekata. Emocije nacionalizma su mnogo manje ljudske od socijalnih emocija i mnogo manje svjedoče da se u čovjeku uzdiže ličnost. Zato primjena etičkih ocjena na život nacije čini nacionalizam nemogućim. To je jedan od konflikata erosa i etosa. Nacionalizam, koji je u svojoj dubini erotska sablazan, uvek se hrani lažju i bez laži ne može da se snađe. Laž su već i nacionalna samosvjest i uobraženost, toliko smiješne i glupe kada se posmatraju sa strane. Kada se sve sa tog "uzvišenog" nivoa svede na lični, pokazuje se da nacionalni egocentrizam, nacionalna zatvorenost, ksenofobija nipošto nijesu bolji od ličnog egocentrizma, zatvorenosti i neprijateljstva prema drugim ljudima.
Nacionalisti uopšte ne žele da ljudski život bude u većoj mjeri zajednički, da bude pravedniji i čovečniji. Pri trijumfu nacionalizma gospodari moćna država (i državna crkva) nad ličnošću, nema slobode, gospodare bogate klase nad siromašnima. Nužno je još podvući da nacionalizam uopšte nije istovjetan sa patriotizmom. Patriotizam je ljubav prema svojoj otadžbini, svojoj zemlji, svome narodu. Nacionalizam, pak, ne samo da nije ljubav, nego je kolektivni egocentrizam, samosvest, volja za moći i nasiljem nad drugima. Nacionalizam je više izvještačen, on je ideologija u kojoj nema patriotizma. Nacionalna samosvest i egoizam su podjednako grešni i glupi kao i lična samosvjest i egoizam, ali njihove posljedice su daleko sudbonosnije. Isto tako egoizam i porodična samosvest nose zloslutniji karakter od ličnog egoizma i samosvesti.
Svaka projekcija i objektivacija ličnog zla i grijeha, koja je prenesena na kolektive, rađa maksimum zla i izražava maksimum grijeha. Tako se učvršćuje čovjekovo ropstvo.
U Crnoj Gori, nakon samostalnosti, imamo još jednu dimenzuju ove problametike, a odnosi se na pitanje etnofiletizma pa u tom svijetlu u autokefalnosti crnogorske pravoslavne crkve. Ovo je pitanje toliko uzelo maha i izazvalo podjela u društvu da je 21 vijek za crnogorce postalo vrijeme izgubljene sabornosti. Veliki je broj stručnjaka i akademika na obije strane koji pokušavaju da ideološko okupljanje i vjersku i nacionalnu pripadnost suprostave sabornoj dinamici crkvenog života. Tu su mjerila samostalnost, nezavisnost, samodovoljnost i odvojenost od svih, često i bez znanja samih kreatora i aktera tih događanja o tome koliki strah postoji u dubinama bića.
Ako bi se spustile strasti postojanje autokefalnih crkava, na osnovu nacionalnog određenja, nije nešto što suštinski što bi „ugrozili" sabornu dinamiku crkvenog života, ali se događa da pogrešno razumijevanje ovog pojma dovede do nepotrebnih nesporazuma i tenzija. Autokefalnost ne znači odvojenost od drugih. U pravu su neki ozbiljni poznavaoci ove tematike koji ukazuju na neke nelogičnosti kao pokazatelje neostvarene sabornosti srpske pravoslavne crkve.
U velikim svjetskim metropolama npr. postoje mnoge pravoslavne zajednice i ono što odudara od proklamovan crkvenosti jeste da u Parizu, Londonu, Njujorku, Vašingtonu.... postoji nekoliko paralelnih pravoslavnih jurisdikcija čisto na nacionalnoj osnovi, a svi su pravoslavni. Da li je tu samo jezik na kome se služi razlog za odvajanje? Sigurno je da nije, jer činjenice pokazuju da skoro svi služe na engleskom, francuskom ili nemačkom, zavisno od mesta življenja - pošto su vernici prihvatili jezik sredine u kojoj žive. A kod nas u Crnoj Gori se spori i to elementarno pitanje (crnogorskog) jezika. A kad se sa strane sagledavaju samo su neki običaji, često potpuno necrkveni, postali jedini pokazatelji različitosti zajednica. Šta je onda razlog za ovakvo stanje? Gde je tu Hristos?
Možemo li još dugo ovako i gde ćemo svi stići ako i dalje nastavimo nacionalnim odvajanjem da se suprostavljamo crkvenoj sabornosti? Lijepo je to što svako želi da se identifikuje i da sačuva nacionalni identitet, ali nije dobro što se to čini protiv nekoga. Ovo naše stanje je neodrživo, zahteva stvaralačko preispitivanje među nama samima, ali ne kao zatvaranje u sebe i svoje razloge, interese i potrebe, nego kao stalno ispitivanje naše spremnosti da služimo spasenju drugoga, bez obzira na njegov stav, stanje, porijeklo i pripadnost. To neminovno pokreće nestvaralačko zatvaranje koje proizvodi nesigurnost i nezaustavivu mržnju na nacionalnoj osnovi prema svemu što mislimo da može da nas ugrozi, našu ostvarenu nezavisnost i pravo na samoopredjeljenj. Zar to ne pokazuju svi događaji u vezi sa onima koji svoju vjersku pripadnost svode na nacionalnu odvojenost i samodovoljnost, pa sebe imenuju kao SPC i CPC? Ovo je preveliki izazov za sve, za dobronamjernost i hrišćansku svijest svih hrišćana u Crnoj Gori. Ne može se samoproglašenje jednih posmatrati kao crkveni akt, niti se može utamničenjem uskratiti sloboda u vjeri drugima. A u svemu tome njegovati jedan ideološki stav o nacionalnom porijeklu i pripadnosti kao pokazatelj crkvene zrelosti. Moramo da priznamo da je pravoslavlje čuvalo drevnu istinu, ali ju je jako malo i veoma loše ostvarivalo, veoma malo je učinilo za sprovođenje te istine u život. Postoji realna opasnost da zbog pravoslavnog etnofiletizma i unutrašnje uskokonfesionalne zatvorenosti, unutarcrkvenih sukoba oko autokefalnosti, crkva izgubi odgovornost za spasenje svih. Taj pogrešan fokus, pogrešna vizija dovodi do rasipanja naroda. Narod gine gdje nema objave i jasne vizije i vodjstva.
Postojanje autokefalnih crkava treba da bude pokazatelj ostvarenja jevanđeoskog poslanja da se KRSTE SVI NARODI i nije znak podjele među narodima. Nažalost, posebno u naše vreme to je jedan veliki problem, a sve zbog izgubljenog ukusa za služenje spasenju svijeta i čovjeka ma koje nacionalnosti bio. Zbog toga je mnogima u intimnom i javnom život vjera postala kamen spoticanja u komunikaciji sa drugim, a ne čvrst temelj bogoljubivog čovekoljublja i garant za stvarni životni uspkeh i u vremenu i u vječnosti. Tako suženi u sebi i otuđeni među sobom mi ne živimo u veri nego sve svodimo na vjerski doživljaj jednog vremena i jedne etničke grupe.To je poraz hrišćanskog života i vjere jer tada: „svi traže svoje, a ne ono što je Hristovo" (Filiplj. 2, 20). Reč je o nespremnosti hrišćana na učestvovanje u ljubavi Hristovoj bez koje gube svoj pravi identitet u svijetu i pred svijetom. Kao da zaboravljamo reči: „Po tome će svi poznati da ste moji učenici ako budete imali ljubavi među sobom" (Jn. 13, 35). Nesumnjivo je to da Crkva uvek treba da pokazuje bezmerije ljubavi prema svima i to tako što će tom ljubavlju neprestano živeti i tada sabornost neće biti ugrožena činjenicom da postoje autokefalne crkve.
Crkva kao bogočovečanska zajednica sabira sve narode svih vremena u živo i životno zajedničenje koje prevazilazi vremenske okvire uvodeći sve i svakoga u vječno postojanje. Međutim, crkvena istorija je puna primjera nedoživljene vjere svođenjem svega samo na tradiciju, narodnu istoriju i običaje, bez dubljeg razumevanja kako crkvenosti tako i narodnosti.
Tako imamo neke istoričare koji delu Svetog Save tumače kao stvaranje narodne crkve, a nije tako! Sveti Sava je svakim svojim postupkom nastojao da stvori CRKVENI NAROD, A NE NARODNU CRKVU jer je dobro znao da je Hristos stvorio Crkvu u koju je prizvao sve narode.
Ostaje bitno pitanje, kako da narodnost ne postane opterećeni i sveopterećujući nacionalizam, koja će ugušiti svaku duhovnost i slobodu ljudi da izaberu svoju vjeru? Sa druge strane kako da anacionalno uopštavanje ne postane jedino moguće pravilo međuljudskih odnosa? Kako da moja crkvenost ne opterećuje mene, a ni drugoga, potrebom za uskokonfesionalnim trijumfalizmom? Tada nam neće pripadnost jednom narodu i crkvena ili vjerska pripadnost biti nešto što opterećuje, ili što je privilegija. I jedno i drugo ćemo primiti sa odgovornošću čuvanja i umnožavanja i sa uvažavanjem prema nasledstvu i stvaralaštvu drugoga. Kada se na taj način prepoznajemo i usavršavamo onda vidimo da je u Svetom pismu sve ovo pravovaljano razrešeno izjavom apostola Petra:
„Bog ne gleda ko je ko, nego mu je iz svakog naroda mio onaj koji dobro čini" (Dap. 10, 35). Ovde treba tražiti i naći jedini pravi odgovor na sva naša pitanja u vezi sa crkvenošću i narodnošću, jer samo tako je moguće pobediti sve nacionalne i konfesionalne uskogrudosti i ostvariti ljudsku slobodu na temelju Hristove žrtve i jevandjelja. Etnofiletizam kao kolektivno samoljublje veoma ugrožava sve one koji ga prihvate kao jedini mogući način određenja pripadnosti. Sve se dodatno opterećuje onda kad se tome doda i verska pripadnost što se vidi iz savremenih određenja nekih patrijaršija gde imamo nacionalni prefiks kao najbitnije određenje pomjesne crkve. Naravno, samo promena imena na pečatima i tablama ne bi ništa značila bez korenitog preumljenja i dubljeg posvećenja. Jer, malo je onih koji bi razumeli suštinu preimenovanja od MCP u CPC. Međutim, još uvek neki misle da je nacionalno predodređenje najbitnije, i ne znajući da na taj način sami sebe udaljavaju od crkvene punine. Neće da vide da na taj način samo pospešuju jedno necrkveno stanje onih koji svoj identitet svode na lokalnu ili nacionalnu pripadnost i tako učestvuju u nekreativnim razmiricama. Samo onda kada razumemo da je „nacionalizam neprevaziđeno mnogoboštvo unutar hrišćanstva... konfesija u svom srastanju sa nacionalnim i političkim formama ne može da pretenduje da bude projava vaseljenske crkve koja može da izvrši eskatološku misliju koju joj je Hrist ostavio. Crkva zapletena u neka nacionalna pitanja i podjele postaje sablazan na putu spasenja, isceljenje i oslobodjenja pojedinaca.

Коментари

  1. Gospodine Lajoviću, vrlo uman i sažet tekst za ovu obimnu temu i "vjersku problematiku" u CG. Griješite u dijelu da je malo onih koji razumiju preimenovanje MCP u CPC. Mnogo je tih što ih upravo ta problematika godinama "žulja", a "žulja" sve istinske ljubitelje svakog čovjeka bez obzira na rasu, vjeru ili naciju. Kako ste i sami istakli "postojanje autokefalnih crkava treba da bude pokazatelj ostvarenja jevanđeoskog poslanja da se KRSTE SVI NARODI i nije znak podjele među narodima". Samo želim odgovor na sljedeća pitanja. Ko treba da ispravi tu božju nepravdu u CG, to nazovi preimenovanje, i koji su razlozi zašto nije to odavno učinjeno? I zašto, osim pojedinačnih istupanja, čak nema nema ni naznaka u tom pravcu? Kome je to u interesu, ko u CG jedino ima tu snagu i obavezu? Zar praktično zatrti kult Sv. Vladimira upravo ne gaji tu ljubav prema čovjeku, nasuprot kulta Sv. Save?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Prije svega hvala dr. Agbazara što mi je vratio mog ljubavnika unutar 48 sati. Nemam ništa za reći nego da ti se zahvalim i da ti javim da sam sretna.. Moj ljubavnik se bolje ponaša prema meni i sada provodi većinu vremena sa mnom govoreći mi koliko me voli nego ikad prije.. Ako imaš Za sve probleme s ljubavnikom kontaktirajte Dr.Agbazara putem e-pošte: ( agbazara@gmail.com ) ili ( WhatsApp +2348104102662 ) jer on je rješenje za sve probleme u vezi

      Избриши
  2. I još nešto. Nijesam siguran da riječ "preimenovanje" nije zamka za čitaoce ovog teksta. Ili nijesam dobro razumio. Jeste li time mislili da arhipastir CPC bude biran voljom naroda (tj. vlasti, jer je to volja naroda) u CG, ili ste mislili da samim činom preimenovanja MCP u CPC znači da na čelu CPC i dalje praktično ostaje sveštenik SPC u CG (koji, pozivajući se na volju Božju, radi to što radi). Molim za vaše precizno objašnjenje.

    ОдговориИзбриши
  3. Mucenice,
    Moj tekst se ne bavi problemom autokefalnksti pravoslavne crkve u Crnoj Gori... I moram vas razocarati da nemam o svemu tome neko formirano misljenje ili recept.. Koliko vidite upravo kritikujem taj etnofetizam kod pravoslavnih naroda naseg regiona... Duboko sam uvjeren da je vaznije da se desi promjena u zivotu i duhovnosti naseg naroda, to unutrasnje oslobodjenje na Hristovom ucenju, ali ocigledno i vi kao vecina u Crnoj Gori poklanja vise paznju tim spoljnim , formalno kaninskim elementima i ko ce zauzeti koju poziciju, nego samom sustinom... Da je sav nacionalizam koji iz toga proistice razarajuc za duhovno tkivo naceg naroda...

    ОдговориИзбриши
  4. Tesko je ovo posmatrati odvojeno od 20tekstova posvecenih slobodi Hristovoj na ovom blogu. Kad to objav u jednu knjizicu bice lakse sagledati ukupnost ove problematikr. Sloboda nije u nekim formama, propisima, moralu i obicajima. Ona je duhovne prirode, puna zivota i dinamike. Nacionalizam je samo jedna od manifestacija savremenog ropstva... Pozivam vas da i ostale tekstove procitate.
    Hvala na komentaru.... Srdacan pozzz

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da, da. Jasno mi je da vas taj problem ne dotiče. Uostalom, kao što sam i mislio. A dotiče li Vas onda problem koji proizilazi iz te "naše neduhovnosti" tipa ratnih razaranja, stradanja nevinih bića............Zar po vama to nije vrijedno borbe. Samo što se Vi i ja razlikujemo u borbi protiv svih oblika vjerskog nacionalizma. Vi kroz duhovnu slobodu a ja na konkretan način. A ko Vama pokaza tu duhovnost, otkud je spoznaste? Vjerujem kroz vjekovnu istoriju propovijedanja onog što piše u Bibliji. A otkud ona? Opet iz istorije. Jesu li se i zbog "unutrasnjeg oslobodjenja na Hristovom ucenju" vodili krvavi ratovi? Nijesu?! Jesu li oni bili opravdani? Jesu?! Pa treba li i tu istoriju da zaboravimo, pošto trebamo i istoriju CG? Baš zato što nemate formirano mišljenje o onome što sam vas pitao nemojte onda da mislite-sudite ni o meni. Reći ću vam samo jednu misao koju sam čuo u jednom filmu: "Ono što uradite za života odjekuje kroz vječnost". Usput, pročitao sam skoro sve vaše tekstove i odlično sam shvatio njihovu suštinu (mada Vam vjerovatno djelujem kao priglupa i zatucana osoba) i nemojte misliti da ne podržavam ono o čemu pišete. S tim što je moja duhovna sloboda, a smatram i vjekovna duhovna sloboda svih crnogoraca, samo slobodna Crna Gora. I preporučujem Vam da to ni vi nikad ne zaboravite.

      Избриши
  5. Ah, nisam rekao da me se ne dotice, naprotiv, veoma sam zalostan zbog svega sto se desava u CG po pitanju autokefalnosti. Ja sam rekao da se nisam u ovom tekstu time bavio... Mozda i namjerno ne zelim da pisem o onome o cemu svi u crnoj gori govore... Duboko vjerujem da je sve to pogresno, i sto se cijela stvar vrti oko nacionalnog i politickog. Nema veze sa Hristom. Crkva je ustanovljena kao Tijelo Htistovo na zemlji, bogocovjecanksi organizam sa posebno svrhom i ciljem... Da ide do kraja svijeta i Da SVE narode ucini ucenicima Hristovim... U Hristu Nema vise Grka, Jevrejina, Srba i Crnogoraca.... Cak nema ni Musko i zensko... Svi smo jedno u Njemu... Jer jedno je krstenje, jedna je vjera, jedna Crkva...autokefalnost je samo nacin funkcioniaanja vaseljenake crkve... Ali mi smo se zapleli u kucine... Prestali smo da zivimo na temeljima Hristovih vrijednosti, da se kajemo, da cinimi jedan drugog visim od sebe, da oprastamo, da gledamo sta je za dobro sviju a ne samo svoje... Nacionalizam bio to srpski ili crnogoraki je oblik najgoreg egoizma... Ako je autokefalnost sredstvo da ostvarimo egoisticke ciljeve, i kad je ostvarimo nece nam mnogo dobra donijeti.
    Izvinite, ako ste shvatili moje rijeci kao osudu... Ja sam mozda preosjetljiv na ove teme koje produbljuju nase rane. Bio sam mozda grub kako bih ukazao da je mnogo vaznija sustina i misija crkve u ovome svijetu, nego ova podjela na nacionalnoj osnovi. A sto se tice istorije, nazalost malo toga me je istorija ucila, posebno ne ova novija, koju je pratio raspad YU i bratoubilacki rat, sve sto sam saznao je Sveto Pismo i nekoliko iskrenih vjernika sa kojima sam djelio dubika duhovna iskustva u Hristu. Mogao bi da ponovim Rijeci Apostola Pavla" medju vama braco, nijesam se trudio znati ista, osim Hrista i to raspetog" Sloboda koju je on na krstu pribavio za nas, je neiskaziva, i ja ni na ovih 100 strana nijesam uspio ni djelic da je prenesem, da razumijemo kolika je to sirina, kolika dubina, i kolika visina, iznad svakih nasih manipulacija i obmana koje dolaze nazalost i od politicara i od crkvenih velikodostojnika... Moja je zelja da se svi pomirimo, a ne da ima pobjednika i pobjedjenih u ovoj prici o autokefalnosti...
    Hvala vam za iskrene komenetare i veoma pametne... Ni u primisli mi nije bilo da ste glupi i tome slicno... Ja samo mislim da moramo da izadjemo iz klisea koji nam se servira preko medija i da pogledamo u svoje srce...
    Srdacno

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Citiram Vas: "Crkva je ustanovljena kao Tijelo Htistovo na zemlji, bogocovjecanksi organizam sa posebno svrhom i ciljem... Da ide do kraja svijeta i Da SVE narode ucini ucenicima Hristovim... U Hristu Nema vise Grka, Jevrejina, Srba i Crnogoraca.... Cak nema ni Musko i zensko... Svi smo jedno u Njemu..."
      Upravo ove Vaše riječi su moje težnje. I zato i težim ustanovljenju crkve koja će djelovati isključivo u tom duhu, na temeljima Hristove vrijednosti. Svako njeno suprotno djelovanje, u nacionalne ili politicke svrhe, odaljiće je od mene, a samim tim i puta koji svima želim, puta pomirenja, puta pokajanja, puta opraštanja, puta pomoći siromašnim i bolesnim,........ i prije svega puta promjene svoga bića, jer kao što Vam je i poznato, ne možete promijeniti drugog, možete samo poraditi na tome da promijenite sebe.
      Takođe hvala i Vama na iskrenim odgovorima i nikako mi nije bila namjera da Vas svojim "peckanjem", uvrijedim. Samo shvatite da ovaj mučenik traži svijetli put u mračnoj borbi sa samim sobom.

      Избриши
  6. Prije svega hvala dr. Agbazara što mi je vratio mog ljubavnika unutar 48 sati. Nemam ništa za reći nego da ti se zahvalim i da ti javim da sam sretna.. Moj ljubavnik se bolje ponaša prema meni i sada provodi većinu vremena sa mnom govoreći mi koliko me voli nego ikad prije.. Ako imaš Za sve probleme s ljubavnikom kontaktirajte Dr.Agbazara putem e-pošte: ( agbazara@gmail.com ) ili ( WhatsApp +2348104102662 ) jer on je rješenje za sve probleme u vezi

    ОдговориИзбриши

Постави коментар

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski