Пређи на главни садржај

OSVETA ILI SLOBODA

Nemoguće je pisati o slobodi a ne pisati o oproštenju. Oproštenje je možda i najvažniji element puta ličnog oslobodjenja. I to oproštenje za svopstvene grijehe koje smo primili od Boga kroz Hrista i oproštenje koje mi dajemo ljudima koji su nam skrivili. Ne postoji alternativa ovom oproštenju i ne postoji moćnije oružje od nje za skidanje okova osude i osvete. Ovo je najbolje izraženo kroz priču o nemilosrdnom slugi koju je Isus ispričao u Matejevom jevandjelju.
Isus odgovara Petru na pitanje koliko puta treba da oprosti svojem bližnjem i kaže: "Carstvo nebesko slično kralju koji je hteo da se obračuna sa svojim slugama. A kada poče obračunavati, dovedoše mu jednoga koji je dugovao deset hiljada talanata. I kako nije imao da vrati, zapovjedi gospodar da prodadu njega i njegovu ženu i decu i sve što je imao, i da se naplata izvrši. Tada sluga pade i klanjaše mu se govoreći: gospodaru, budi strpljiv prema meni i sve ću ti platiti. A gospodar se smilova na onoga slugu, otpusti ga i dug mu oprosti.
Ali onaj sluga iziđe, te nađe jednog od svojih drugova u službi koji mu je dugovao sto dinara, uhvati ga i stade ga daviti govoreći: vrati ako šta duguješ. Tada pade pred njega njegov drug i moljaše ga govoreći: imaj strpljenja prema meni i vratiću ti. Ali on ne htede, nego ode i baci ga u tamnicu dok ne plati dug. Videvši dakle njegovi drugovi šta se dogodilo, ožalostiše se jako, otidoše i obavestiše svoga gospodara o svemu što se dogodilo.
Tada ga pozva njegov gospodar i reče mu: zli slugo, oprostio sam ti sav onaj dug, jer si me molio; zar nije trebalo da se i ti smiluješ na svoga druga u službi kao što sam se ja na tebe smilovao? I razgnevi se njegov gospodar i predade ga mučiteljima dok mu ne plati sav dug. Tako će i otac moj nebeski učiniti vama, ako svaki ne oprosti od sveg srca bratu svome."
Isus za prvi dug daje cifru od „deset hiljada talanata" a za drugi „sto dinara", odnosno denarijusa. Jedan talanat iz ove priče u ono vrijeme je vrijedeo oko 6.000 denara, tako da je prvi dug 600.000 puta veći od drugog. Pritom, 10.000 (mirjada) je bio najveći grčki broj, a talanat najveća jedinica valute, tako da je 10.000 talanata bio najveći zamislivi dug (poređenja radi, zajednički godišnji danak Judeje, Samarije i Idumeje u to vreme je iznosio samo 600 talenata[, a prosječna dnevnica je iznosila oko jedan denarija.
Ova priča nosi više pouka, između ostalog da je božje oproštenje grijeha nezamislivo veliko (kao i 10.000 talenata), da ovo neizmerno milosrđe treba biti model za hrišćane da opraštaju drugima, da nemilosrdnost vređa Boga i da oproštaj mora biti iskren.
Ali ova priča, ne slučajno, govori i o slobodi tj o ropstcu i mučenju onih koji nose neoproštenje. Ne može imati i uživati slobodu Hristovu onaj koji ne daje tu istu slobodu drugima oko sebe, koji ne žive po zakonu slobode o kojem sam pisao u prethodnim postovima.
Svi mi vidimo oko sebe ogromnu količinu neslobode, ropstva grijehu i mučenja koje ljudi doživljavaju jedan od drugog. Kao da je ovaj svijet jedan veliki zatvor u koji smo pravedno ili nepravedno ubačeni. Ali mi moramo donijeti odluku hoćemo li početi sa osvetom ili sa oproštenjem.
Josif je bio u sličnoj situaciji. Kao plemić i omiljeni sin ljubimac, zbog ljubomore svoje braće bio je prodan u roblje u tudju zemlju. Pa ni to nije bilo dovoljno nego je bačen u zatovr potpuno nevin jer je bio oklevetan od gospodarice koja ga je željela seksualno iskoristiti. Mogu misliti koliko je "pravednog" gnjeva moglo biti u srcu ovog mladića. Ali tek je dno dotakao kada ga je lični faraonov peharnik kome je pomogao u zatvoru potpuno zaboravio kad je izašao. Morao je da odluči da li će da zauvjek živi u tamnici i ne neoproštenju ili da počne da sanja o slobodi. Ova velika biblijska ličnost je upamćena upravo po tome što je mogao da oprosti svojoj braći i da na vrhuncu svoje slave, kad je postao vladar nad cijelim Egiptom, da ih nahrani, zaštiti i da im utočište u najvećoj i nezapamćenoj gladi toga vremena. Zašto? Zato što mu je sloboda bila važnija od osvete, ma kako se ona mogla nazvati pravednom. To je bila praslika Hristove otkupljujuće žrtve na krstu. I on je prošao tamu Golgote i sišao do dna pakla. Ali je nije se ispunjavao mislima o pravednoj osveti i Božijem sudu za svoje progonitelje i prijatelje koji su ga iznevjerili i koji su ga se odrekli. Misli o slobodi su bile uzvišenije od misli o nepravdi i zlu koje vlada cijelim svijetom.
Ta Josifovska sloboda koju je nosio u sred najvećih jama i tamnica u koje su ga najbliži bacali je nešto što je silno i jače od ovog svijeta, nešto što je nezarobljivo i neuništivo. Nešto što ga je uzvisilo na najveću poziciju u tadašnjem društvu. Kao što je i Isusu dalo jedincato Ime koje je iznad svakog drugog imena na zemlji i na nebu. A šta je Ime nego drugi izraz za karakter, ličnost, autoritet. To sloboda gradi u nama. gradi taj naš karakter i naše biće.
moramo razumjeti da neoproštenje i misli o osveti zarobljavaju, urušavaju našu ličnost, oni stvaraju ono ontološko zlo tj. nebiće.A šta da očekuju svi kojima je oprošten nezamislivo veliki dug grijeha, a fataju i kinje do besvjesti najbliže zbog kojekakavih sitnica. I nema veće tamnice i nema druge vatre paklene od ove vatre neoproštenja i ognja osvete u koje gospodar baca mučiteljskim duhovima sve nemilosrdne sluge, kao u onoj Isusovoj pripovjetki sa početka ovog posta. Priznajem oprostiti nije lako, naprotiv vrlo je teško. Jer Sloboda nije jednostavna i jeftina stvar koja se dobija za badava kao sapsenje. Za nju se moramo izboriti u sebi i to je fundamentalna životna bitka. Svako mora, svaki dan, da izabira izmedju osvete i slobode. Ne zbog onoga kome se gnusan grijeh treba oprostiti, već zbog sebe, zbog svoje slobode. Da bi se mi razvezali od te ljute i destruktivne vatre sržbe i gnjeva. To je put za velike visine tj. Put za Nebo!

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski