Пређи на главни садржај

ZAKON SLOBODE

Kad govorimo o toj ličnoj slobodi koju imamo u Hristu, ne smijemo smetnuti sa uma da smo tu istu slobodu "dužni" ukazati drugima. Ta "obaveza" je neki dug prema Bogu našem koji nam je dao takvu istu slobodu. Gotovo da sam spreman da ustvrdima da nema veće zapovjesti od ove "obaveze" o slobodi. Jer kao što sam pisao, najveća zapovjesti da ljubimo Boga i da volimo jedni druge kao same sebe, ta ljubav nije posesivna, manipulativna i opterećujuća već zasnovana na temelju slobode. Zato kažemo "obaveza". A zatim dolazimo do zaključka da je to zapravo jedan zakon. Svakako uzvišeniji zakon od onog o kojem smo pisali. To je zakon slobode! O tom "zakonu" govori prvi Jerusalimski patrijarh Jakov, brat gospoda našeg Isusa Hrista: "...tako govorite i tako tvorite kao ljudi kojima će se suditi po zakonu slobode."
Ukazuje nam da se sloboda doživljava ne samo kao neko ljudsko "pravo" koje proizilazi iz neke Medjunarodne konvencije o ljudskim pravima i slobodama, već mnogo delikatnije jer predstavlja za nas svojevrsan niz obaveza pred našim Stvoriteljem koji nas je u slobodi i ljubavi stvorio. Pa to nije neka preporuka i dobar savjet, već svojevran imperativ. Pa se sloboda ne doživljava samo kao neko pravo (kao u humanističkim ideologijama) već i obaveza svakom koji želi da živi u Hristu Isusu. Jer ne možemo da kažemo da živimo u Hristu a da kršimo ovaj zakon slobode kojeg je sam Bog ustanovio i kojega "poštuje". Jer sloboda ulazi u sadržaj i samu bit hrišćanske vjere, zato što je hrišćanstvo religija slobode.
U Ime te slobode i sam Bog beskrajno trpi ovoliko zlo u svijetu. Ogromno stroljenje koje neki tumače kao salobost. A On zapravo ne želi da prinudnim putem spasi ovaj svijet. Da prikaže i otkrije jasno svoju zastrašujuću snagu i sve nas u strahu privede pokajanju. O da, On bi to itekako mogao da hoće, mnogo bolje od nas nekih koji frustrirano pokušavamo da raznim sredstvima "nametnemo" ljudima jevandjelje. On bi ako da hoće mogao da sve ovo zlo prekine i sve nas izvede pred sud u trenuć oka. Ali ne, jer bi prekrišio sam zakon koji je ustanovio, da će se spasiti samo ljudi koji ga u totalnoj slobodi ispovjede kao Spasitelja, uprkos svem ovom zlu i unatoč svim iskušenjima i sablaznima ovog svijeta. Zato On strpljivo odlaže Sudnji dan, ne bi li se još barem jedan spasio po tom uzvišenom zakonu slobode i ljubavi.
Nažalost kroz čitavu istoriju hrišćanske tradicionalne crkve, nijesu ovo razumjele do kraja i osporavale su slobodu religiozne savjesti i ljudske volje. Žrtvovali su ovu slobodu, jer su jese plašili i zabranjivali su je u svojoj vjeri i tradiciji. Postojao je sud (inkvizicija) za tu "jeres" tj "otpad", koja je povlačila kaznu smrti i gubitak pripadnosti naciji i koju su izjednačavali sa veleizdajom. Nije se mogao smatrati "srbinom" ili "crnogorcem" onaj koji bi "promijenio" vjeru i proglašavan je državnim neprijateljem. Povlačilo se znak jednakosti izmedju pripadnosti jednoj naciji i pripadnost crkvi. To je bilo nepoznata stvar do tada u hrišćanstvu. Došlo je do privatizacije vjere od strane jedne države i crkve, koja je samim činom rodjenja "krštavala" ljude bez njihove samostalne i slobodno iskazane volje i pribrojavala ih sebi u pastvu. Pod snažnom prijetnjoj sile ili društvenog odbacivanja. Nastala je potpuno zamagljivanje fundamentalne novozavjetne zapovjesti "Pokajte se jer približi se carstvo nebesko!". Relativizuje se osnovna potreba da svako u punoj svijesti i savjesti napravi slobodan izbor i odluku u svom životu da pristupi hrišćanskoj vjeri, ispovjedi svoje grijehe i prizna Hrista za svog spasitelja. Tome nije bilo mjesta, tom unutrašnjem preobražaju (metanoja). A u Svetom pismu, jasno piše da samo onaj koji srcem vjeruje i koji ustima to priznaje pa se zatim krsti, da će biti spašen.
Oduvjek je Bog žudio za ljudima koji su imali poštovanje i pružali ljudima slobodu da sami donesu odluke od kojih će im zavisiti sudbina. Pa i kad smo pozvani da djelimo svoju vjeru to je više da nekog ohrabrimo i sa diskrecijom poučimo, a ne kao nekad
da silom i u krvi pokrštavamo velike mase "bezbožnika". Nikad nije bilo opravdano da je neka ideja važnija od slobode, da je zarad nekih viših ciljeva "spasenja" čovječanstva "nužno" primjeniti silu i nametnutni hrišćanstvo kao "vjeru". Silom pokrštavati odrasle ljude ili djecu pred Bogom malo šta znači i predstavlja svojevrsan atak na slobodu savjesti drugog čovjeka. Spreman sam da tvrdim da Bog okreće glavu od takvih "činodejstava" pa makar mu doveli u Crkvu čitav narod da mu se moli. Jer to je gnusni prekršaj protiv usvišenog Zakona slobode, jer nismo dozvoli da ljudi ili djeca sama u punoj svijesti, dobre volje izaberu Hrista za spasitelja. Takva "prinudna vjera" traje taman koliko i neposredna prinuda kojoj su izloženi. Javlja se mržnja prema ljudima i Bogu, koja dovodi do očaja. A iz tog očaja se budi gnijev. Poput gnjev roba ili zatvorenika koji gleda prvu priliku da ubije gospodara ili "Božijeg čuvara", ne bili se ikako izbavio od tog zla. A u konačnom ako sve to ne uspije, javlja se možda i najgore duhovno stanje a to je. rezignacija i ravnodušnost prema Bogu i prema Njegovoj ljubavi. Ljudi postaju poput robota gube svoj identitet, svoju volju i svoju ličnost. A to je najveći grijeh protiv Stvoritelja nastao gnusnim aktom silovanja na čovječiji duh. Za ovakve vjernike i njihove vodje koje su prekršile zakon slobode, postoji Veliki Hristov sud i za njih se već sada raspaljuje sedmostruka vatra na samom dnu pakla, u najdubljoj vječnoj tami. Jer sloboda prema drugima je za nas zakon po kojem ćemo biti sudjeni.

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski