Пређи на главни садржај

GDJE JE DUH TU JE SLOBODA

Pišući o slobodi, pokazuje se koliko je ovo kontroverzna tema i zapravo koliko ima nerazumjevanja te slobode u Hristu o kojoj pišem. Za one koji ne poznaju hrišćanstvo sve djeluje kao neko teologiziranja koje nema veze sa životom. A za one koji su religiozni sve to sa slobodom djeluje nekako kontradiktorno sa "svetim i pobožnim" životom koji žive. A zapravo i jedni i drugi osjećaju potrebu za "kapi čistoga života" kao što pjevaju Masimo i Arsen.
Ali problem je imao i Isus da objasnii ove stvari jednom od najučenijih i najreligioznijih ljudi onog vremena. Kada mu je vodja jevrejskog naroda Nikodim, član velikog sinedriona i farisej, došao krišom noću na stan da ga pita neke stvari, jer sve što je Isus govorio vrlo ga je kopkalo i nije mu dalo mira da spava noću. Pitao ga je o nanovom rodjenju, a Isus mu odgovori: Zaista, zaista ti kažem: ako se ko ne rodi vodom i Duhom, ne može ući u carstvo Božije. Šta je rođeno od tijela, tijelo je; a šta je rođeno od Duha, duh je. Ne čudi se što ti rekoh; valja vam se nanovo roditi. Duh diše gdje hoće, i glas njegov čuješ, a ne znaš otkuda dolazi i kuda ide; tako je svaki čovek koji je rođen od Duha.
Odgovori Nikodim i reče Mu: Kako može to biti?
Isus odgovori i reče mu: Ti si učitelj Izrailjev, i to li ne znaš? Zaista, zaista ti kažem da mi govorimo šta znamo, i svjedočimo šta vidjesmo, i svjedočanstvo naše ne primate. Kad vam kazah zemaljsko pa ne vjerujete, kako ćete vjerovati ako vam kažem nebesko?"
Iz ovog kratkog dijaloga može se mnogo toga izvesti i tumačiti. Ali zadržaću se na ovom da oni koji su rodjeni od Duha, oni su duhovni, za njih ne znaš od kuda dolaze i kuda idu. Za njih ne važe zakoni gravitacije, jer Duh duva poput vjetra, kako hoće i kako mu dodje. Nema pravila, nema barijera. Ali Nikodim i mnogi danas mudri ljudi to ne mogu da prihvate. Ne moraju cak da shvate, ali bar kad bi naslutili i prihvatili to bi bilo dovoljno.
Mnogo sam puta to dozivio, da kad sam "bio u Duhu" i bio vodjen da nešto uradim. Nijesu važila pravila, niti prirodni niti ljudski zakoni. To je bilo nešto posve novo, bilo nešto što je mijenjalo zakone. Bilo je iznad njih, ne ispod njih. Stvari su se dešavale, a tek su kasnije se uvidilo sve u "legalne tokove". I ja ovdje ne govorim da se zakoni ne trebaju poštovati i da pozivam ljude da krše propise. Bože me sačuvaj. Ja samo govorim, da ljudi trebaju da budu otvoreni za Duha Svetog. Bez njegovog vodjstva sve je anarhija, sve je rušilaštvo i pobuna. Ali kad vas on vodi da pomognete ljudima da učinite pravu stvar, sve procedure su trice i svi zakoni su u drugom planu. Samo u području djelovanja Duha, važi potpuna sloboda. Ne bi nikome ni za živu glavu savjetovao da imitira i da glumi duhovne stvari, jer može upasti u veoma ozbiljne probleme i nevolje.
To je poput one priče iz Knjige Proroka Jezekijela, kad on vidi sliku one vode koje izlazi iz Crkve, pa voda dolazi do gležnjeva, pa se dubina povećava do koljena, pa do pojasa, pa do ramena i na kraju prelazi preko glave i već se nema dna i našta bi se čovjek oslonio. E tek kad nastupio ovakva duhovna dubina, čovjek biva poduhvaćen Duhom i gubi kontrolu i prestaju da važe zakoni gravitacije, jer počinje da ga nosi matica rijeke.
E to je n ajbliže slobodi o kojoj pokušavam da pišem. Ona nije sloboda u nekim oblastima našim emocija, misli i volje, po sistemu mislicu što ja hoću, radiću što ja hoću, osjećaću što je meni drago. To su samo plićaci, po kojima mi gazimo kako je nama volja. Osjećamo neko djelovanje duha, do članaka ili pojasa, ali smo i dalje u kontroli. Sloboda je duhovne prirode i ostvaruje se tek kad nastupe takve dubine, kada nas preplavi matica i kada gubimo kontrolu nad sopstvenim kretanjem. Sloboda je u Duhu. Mi se krećemo i plivamo, ali nas i matica nosi. To je ono sto sam pisao, da je sloboda zapravo rezultanta našeg Kretanja ali i Kretanja Duha Svetog. Mi plivamo na drugu obalu, ali isplivavamo tek negdje nizvodno na drugoj strani gdje nas je Matica ponjela.
Sloboda u Hristu je upravo taj momenat kada se Božija i naša volja sjedinjuju i rastvaraju jedna u drugoj kao so u vodi. Spajaju se, tope, nestaju i dobija se novi kvalitet. Jedinstvo Duha. Dobijamo ukus, dobijamo miris, dobijamo puninu života.
Ova sloboda se najbolje manifestuje u stvaralaštvu. Kada smo u duhu, onda smo "in spirit" tj. inspirisani i onda nastaju potpuno nove stvari koje nikad nijesu postojale, onda osjećamo kako se radja nešto posve novo koje stoji iznad svega onog što smo znali, željeli i voljeli. Onda prevazilazimo sebe. Dešavaju se nadnaravne stvari, remek djela koja su iznad našeg razumjevnja u trenutnku nastanka. To se zove "otkriće"! Onda shvatamo da sloboda ima svrhu, da je sloboda promisao Božija, da nas tek tada može upotrebiti za ono što je utisnuo u nas. Poput nekog sjemena.
E to je nanovo rodjenje. Kada se desi oplodnja kod jajne ćelije. I ona najednom počinje da buja na sve strane. Radja se novo stvorenje, naš unutarnji duhovni ,čovjek. Ta nova duhovna priroda, koja nas čini slobodnim, koja nas čini članovima nebeske porodice. Postajemo Djeca Božija. Kao kada je Duh Sveti u Marijinoj utrobi bezgrješno začeo djete. Tako se i danas po Duhu dešava proces nanovog rodjenja. Dešava proces spasenja, isceljenja i potpunog oslobodjenja. Nad ovom novom prirodom u nama, grijeh nema vlast, mi smo sposobni da živimo jedan ispunjen život izobilja. Da ostvarimo tu potenciju koja je sakrivena u nama, do krajnjih granica, da ostvarimo sve svoje talente i da ih ne zakopavamo i zarobljavamo.
Nema zakona, nema osude i nema kazne za one koji su rodjeni po Duhu. Samo oni mogu da osjete šta je ta sloboda o kojoj pišem.

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski