Пређи на главни садржај

NAKON BERDJAJEVA

Sloboda za mene ima vise smisla nakon Berdjajeve. Duboko me je uzdrmao susret sa njegovom filozofijom slobodnog duha. Zaista šta bih još mogao da kažem a da ga ne citiram, koji je slobodu stavio kao temelj čitave svoje filozofske misli.
I po prvi put naslućujem dubinu promisli Božije da kad je kretao da stvara čovjeka tj ideju o čovjeku, da nije imao samo misao o ljubavi da se On rodi u Čovjeku i Čovjek u Njemu. Da utješi svojevrsan "bezdan samoće" u samom sebi i da stvori sebi prijatelja. Jer Isus reče da apostole neće više zvati slugama, već prijateljima, jer im je objavio šta će učiniti.
Teško je shvatiti slobodu Hristovu, ako se ne razumije "bezdan" srca Božijega. Moramo razumjeti i doumiti kako da Onaj koji je svemoćan, svedržeći i svepisutan Bog može da ima neku "potrebu" ili "čežnju" za čovjekom i tim duhom kojeg je stavio u njega. Kao da postoji to "nešto" izvan Njega, nešto što je "sakrio" od samog sebe, nešto što nije statično već nešto što se i od Boga treba tek dosegnuti. Što izvire iz dubine njegovih "emocija". Jedino objašnjenje - to je Sloboda! Taj bezdan koji "bezdana doziva" kako kaže Pismo, objašnjava prvobitnu ideju o slobodi čovjekovoj koja se treba ostvariti. I to u sadejstvu sa Njim i u Njegovoj slobodi. Bog samo na tom nivou "bezdana" u nama komunicira. Postoji snažna centripetalna sila, koja nas privlači Njemu.
A da bi mogli uspostaviti kontakte, onima koji priznaju Hrista za spasitelja, dao je Duha Svoga koji se moli uzdisajima neiskazuvim Bogu za nas. Jer jedino taj Duh Sveti zna šta je na srcu Božijemu i istražuje dubine Božije. Samo na tom nivou postoji približavanje izmedju čovjeka i Boga, ostvarije se bliskost i nastaje intimno zajedništvo kako kakvo "Šaputanje na uho" izmedju ljubavnika.
Taj Bezdan nije nešto statično i jednoznačno, on je dinamičan i kao kakav spiralni vrtlog koji se razvija, on je gotovo "neosvojiv" jer iznova otvara nove dubine slobode za koje nijesmo mogli vjerovati da se mogu desiti. I Bog stalno i iznova poziva čovjeka da Ga otkrije da ga pronikne, da oslobodi stvaralački duh i da pozna te dubine "milosti Božije jer su one bolje od života" tj. prevazilaze puka egzistencijalna pitanja.
Gospod nije želio da stvori nekog i da na tome ostane. Da stvara jedno kratko vrijeme (6 dana) i da prestane sa stvaralaštvom. Ne on je želi partnera za ono što čini. Saveznika i saborca koji će sa njim da se ponratimi i sklopi savez na život i smrt. Zato je odlučio ga spase od sile grijeha i da mu pokaže ljubav i transportuje na Nabo. I to svi znaju, ali Bog je htio još da ide dalje, ne samo da stvori nekog ko bi proslavio Njegovu veličinu i dobrotu kao što su andjeli već činili. Ne, Bog je imao i plan za svakog čovjeka da ga učini sličnom sebi, da bude vladar i stvaraoc. Ali ne kao unaprijed precizno odredjen zadatak i naredba, koji se ne može odbiti koji je nužnost po cijenu pakla. Ne, On je imao nešto mnogo delikatije nego što mi svojim riječima opisati te duhovne stvari i principe. Njegov poziv je poziv na saradnju u stvaranju, na zajedništvo u punoj slobodi , gdje je ishod na neki način "nepoznat" i čovjeku i Bogu. Kao da je taj dio naše slobode "sveta tajna", na nivou nagovještaja, ali donekle sakrivena i od nas i od samog Boga. Da ishod bude rezultanta našeg zajedničkog djelovanja. Da postoji tog nekog uzbudjenja zbog neizvjesnosti. Kako bi onda uspjeh, koji jeste svakako Njegov, bude djelom i naš, da i radost naša bude potpuna.
Kao kad bi nas On pozvao da sa jedne obale preplivamo na drugu. U punoj neizvjesnosti da že ćemo mu vjerovati i hrabno zaplivati. Dok se borimo sa sobom gledajući zamišljenu tačku naspram sebe na drugoj obali rijeke života, dok se premišljamo u strahu i pitamo se hoćemo li odmah krenuti u nabujalu proljećnu rijeku ili ćemo čekati sušno ljeto da po plićaku pregazimo. Od svega toga što se dešava u nama će zavisiti ishod. Nekako nezavino od Boga, ali uz njegovu naklonost. Jer nabujalu rijeku je moguće preplivati ako je On rekao. Ta mogućnost i sila ima izvorište u Njegovoj riječi i pozivu.
Ko zapliva susretne se sa još jednim problemom, što nikako ne može da dopliva na željeno mjesto, već pod uticajem metice rijeke Život ispliva par kilometara nizvodno. I onda dok mi isfrustrirani mislimo da nijesmo ispunili ono što nam je zapovedjeno, uočavamo da izlazu na drugu stranu, Njega koji se smješi i koji je izgleda sve vrijeme čekao baš da tu isplivamo. Putanja koju smo prošli je, kao što rekoh, rezulatnta sile Božije i naših zamaha ruku.
I onda kad razumijemo svu ovu multidimenzionalnost
zapovjesti Božijih. Shvatamo ih ne kao zbir pravila, normi, koji se pod strahom moraju izvršiti. Već više kao neke principe i načela duhovnog svijeta, kao nekakvu "nebesku mapu" sa orjentirima, po kojima se trebamo kretati da bi izašli iz mraka naših sumnji, strahova i ropstva i pronašli put ka Slobodi koju nam je pripremio još od postanka svijeta.

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski