Пређи на главни садржај

ZBOG CEGA GLADUJEMO

U vrijeme ekonomske krize i suše praćene visokim temperaturama protekle nedjelje neki mediji su širili strah od poskupljenja hljeba i ostalih životnih namirnica. Kažem strah, jer ljudi se najviše plaše da će ostati gladni. A kad govorimo o gladi, ne zaboravimo da nama ljudima nije potrebna samo hrana da ispuni stomak, već postoji jedna, mnogo važnija, to je glad za duhovnošću. Ta duhovna hrana je potreba za ispunjenjem duše i zadovoljenjem nekih estetskih i etičkih potreba, jer „ne živi čovjek o samom hljebu, nego o svakoj riječi koja izlazi iz usta Gospodnjih“. A koliko je veća ova druga glad u Crnoj Gori, možemo lako saznati. Otiđimo u najmanju prodavnicu ili hiper-market i vidjećemo prepune škafove bijeloga hljeba i izobilja svakakve robe, domaće i inostrane, kvalitetne i manje kvalitetne. Ko ima novca, bez obzira na krizu, može nakupovati svega, nahraniti se do izobilja. Ali, pokušaj u svom gradu naći prave duhovne hrane i tople riječi Božije, bez obzira koliko novaca i bogatstva posjedovao, pa ćeš vidjeti kako je to komplikovano i kako ćeš se namučiti da je pronađeš. Vidjećeš kako je teško da utješiš i nahraniš dušu u ovo nedjeljno jutro, jer ne znaš kuda bi krenuo. Zato, kažem da je prava glad u Crnoj Gori duhovna, a ne tjelesna. Zbog čega je tako? Ja mislim da je zbog neriješenog crkvenog pitanja.
Nedavno je izašlo obimno Gallupovo istraživanje o Indeksu religioznosti koje obuhvata većinu zemalja u svijetu, o kojem pišu svi regionalni portali. Ona pokazuje broj religioznih ljudi i broj onih koji se izjašnjavaju kao ateisti, i može se lako zapaziti problem konstantnog pada broja vjernika u svijetu iz godine u godinu. Crna Gora, nažalost, nije obuhvaćena istraživanjem, pa se ne možemo upoređivati. Nemam prostora za veću analizu ove studije, ali zapala mi je za oko Makedonija koja je od svih ex-yu republika najbolje pozicionirana. Naime, ona sa indexom od preko 90 po tom istraživanju je najreligioznija zemlja u Evropi! Kod njih je broj vjernika u konstantnom porastu, jer je za razliku od nas Makedonija uspjela da koliko toliko riješi svoje crkveno pitane. Istraživanje o vjerskim slobodama Stejt departmenta, objavljeno prošlog mjeseca, ukazuje na osnovni problem vjerskih sloboda u Crnoj Gori, a to su tenzije između dvije pravoslavne zajednice, srpske i crnogorske. Dalje navode da se kod nas u Crnoj Gori vjersko opredjeljenje predominantno vezuje za etničko, nacionalno, pa i političko opredjeljenje. Od osamostaljivanja Crne Gore, ovo crkveno pitanje se još zakomplikovalo i narasla su otvorena pitanja, registracije i pravnog položaja vjerskih zajednica, statusa i boravka sveštenih lica, restitucije imovine itd. Neke političke partije su samo dolivale ulje na vatru međusobnih nesuglasica i udaljavale sve nas od rješenja problema. Na sve ovo dodao bih problem što, iako svi znaju za ovu problematiku, nijedna strana ne želi da se umiješa i da ponudi određena rješenja, već svako istrajava na svojim pravima. Došli smo u situaciju da ni nakon 35 godina nemamo novi zakon o vjerskim zajednicima, koji bi riješio ovo crkveno pitanje. Posljednje što smo čuli je najava Venecijanske komisije da će doći u oktobru u Crnu Goru, na poziv Vlade, da pomogne nalaženju rješenja za crkveno pitanje na nekim evropskim standardima. Iako je to dobro, uvijek rastuži naša nespremnost da sami nađemo rješenja i odgovore, već uvijek tražimo posredovanje Evrope za unutrašnja državna i društvena pitanja. Ipak, priželjkujem dan kada će se ovi međusobni problemi pravoslavnih crkava trajno riješiti, da se vratimo suštini njihovog postojanja, toj pravoj vjeri i duhovnosti. Pa i da se Crna Gora jednog dana nađe u Gallupovom istraživanju visokopozicionirana kao Makedonija. Da se od tih kanonskih i pravnih pitanja vratimo univerzalnim hrišćanskim vrijednostima, solidarnosti, humanosti i saradnji. Da više bude istinske pobožnosti koja utoljava tu duhovnu glad u nama. Da ne bude više Bog tabu tema o kojoj ne žele da govore političari, a crkveno pitanje vruć krompir kojeg niko neće da drži u rukama, da ih, jado moj, ne bi slučajno neko svrstao na jednu ili drugu stranu. Jer, sve dok političke i crkvene elite budu istrajavale na svojim stavovima o pitanju autokefalnosti vjerskih zajednica, restitucije imovine, pravnog statusa sveštenih lica i time ubirali političke poene, pa i po koju paru, narod će gladovati za onim „nasušnim hljebom“ – istinskom duhovnošću.

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski