Пређи на главни садржај

OKOLO SALATA

Sjećam se one stare dobre dječije igre koju smo igrali u našem djetinjstvo. Pjevali smo držaći se u krug "Okolo salata i okolo salata, na veliki zbor. Poklanjam se na tebe. Poklanjam se na tebe i tebe uzimam. Sad se vidi sad se zna ko se kome dopada.". Dječak bi bio u krugu, dok bi "cijeli zbor" išao okolo, i onome kome se on pokloni tri puta, to bi bila izabranica njegovog srca. Čime bi pokazao svoju naklonost i ljubav. Onda bi svi to pjeval: "Sad se vidi sad se zna ko se kome dopada!".
Kako je malo danas takvih dječijih igri, koje su pune radosti, spontane ljubavi i simapatija. Nekako je sve postalo komplikovano, preozbiljno, izgubilo onaj predznak dječijeg prostog simapatisanja.
Ali u ovoj lijepoj dječijoj igri krije se jedna duboka životna istina, koju je taj koji ju je osmislio sigurno razumio. Za najvažnije životne odluke mi treba da smo izabrani.
To je ono što često spominjem u svojim pričama, kako je Bog izabrao jedan narod ili čovjeka, a sada je došlo vrijeme i da o tome napišemo nešto.

Mnogo je pozvanih ali je malo izabranih, to čEsto čujemo u nekim poslovicama. Filozofi i teolozi su čitave studije napisali o toj predestinaciji. I nije nevažno pitanje, naprotiv, mada se mnoga koplja lome oko toga. Da li Bog ima neke svoje favorite tako da se samo "izabrani" mogu spasiti. Oni ostali su "okolo salata" i osudjeni su na propast.
Daleko bilo da je to istina. Istina je sakrivena u ovoj prostojoj dječijoj igri. Čitav svijet je "na veliki zbor" i kruži oko Onog koji izabira. Ali taj izbor nije jednostran. To znamo u životu, kao i u ljubav. Za najvažnije pozicije u državi Mandatar poklanja mandat. Poziva ga na konsultacije i pita: "Da li želiš da budeš moj ministar". I onda tek kad ovaj Izabranik prihvati, Skupština većinog glasova to prihvata čime saopštava kao u ovoj dječijoj igri:"Sad se vidi sad se zna ko se kome dopada!". Mi za najvažnije zadatke u životu moramo najprije biti Izabrani, i moramo reći "Da" onome koji nam je ukazao naklonost. I tek onda imamo vlast da mu poslužimo. Pa i "ministar" je izraz za onog koji vrši službu, koji je sluga. On je ovlašćen da u ime vrhovnog autoriteta služi narodu i otadćbini.
A posebno ovo važi u ljubavi. Ljubavni odnosi najpribližnije mogu objasniti odnos Isusa i Njegove Crkve. U mom životu, mnogim djevojkama sam se "poklonio" čime sam ukazao svoju naklonost, ali je samo jedna, moja sadašnja supruga rekla to sudbonosno "Da" pred Bogom i matičarem. Ljubavi je dvosmjerna ulica, pa ipak kažemo; ona je Izabranica moga srca. Mi sa naklonom pružamo ruku svoje ljubavi, ali za Izbor je potrebno da i druga strana prihvati tu ruku i postane naša Izabranica.
Crkva je Izabranica Božija, i u Nju se ne ulazi rodjenjem, porodičnim zaslugama, nacionalnom ili etničkom pripadnošću. Ne! crkvu čine oni koji su odgovorili ljubavlju na Božiji nakolon. Jer On je najprije zavolio nas, pa je dao svoga jedinorodjenoga Sina da umre za umjesto nas na krstu, za naše grijehove, da svaki koji Ga uzvjeruje, ne pogine i propadne veća da dobije vječni život.
Jedan od najvećih proproka starog zavjeta, prorok Isajia je zapisao prvi svoj susret sa Bogomm kada je postao Njegov izabranik da prenese Njegovu Riječ čitavom narodu. U velikoj krizi, kad je iznenada umro veliki kralj jevrejskog naroda, on se molio Bogu za svoj narod, da ne nastane bezvašće i haos. I čuo je glas"Koga da pošaljem? Ko će ići mom narodu?". Isajia je viknuo: "Evo mene Bože, Pošalji mene!". I to je to, to su Izabranici. to su ministri, poslanici, sveštenici Božiji, jednom riječju Crkva. To je Izabranica Njegova, po koju Mladoženja dolazi na bijelom konju. Za tu Nevjestu koja je rekla sudbonosno "Da" sprema se velika gozba, ona će biti sa Njim u svu vječnost. Očišćenja, nevina, sveta jer nije prezrela Njegovu naklonost. I čitav svjet kao veliki zbor će vidjeti, da je Ona Njegova Izabranica, kad se On pojavi u svojoj slavi svako koljeno će klekntuti i priznati: "Sad se vidi sad se zna ko se kome dopada!"
A nažalost, okolo je salata!

Коментари

  1. "On je najprije zavolio nas, pa je dao svoga jedinorodjenoga Sina da umre za nas na krstu, za naše grijehove, da svaki koji Ga uzvjeruje, ne pogine i propadne veća da dobije vječni život"
    Ovo je jedna od onih, bebroj puta citiranih vjerskih rečenica (da ne kažem "fraza") koje vjerujući ljudi tako lako izgovaraju, kao svoju misao, i ja ne mogu, a da se svaki put ne zapitam da li bi mi onaj, koji tako jednostavno može ponoviti ovu rečenicu,mogao svojim riječima objasnio šta on pod tim podrazumijeva, kakvo je njegovo tumačenje te rečenice, da li je mehanički ponavlja ili u potpunosti shvata i doživljava, da li se ikada zapitao kakva je to misao, zašto je ljudi ponavljaju... ili zna kako je to Hrist umro za nas i naše grijehe, kako je to Bog svog jednorodnog sina žrtvovao...
    Da li je moje pitanje bogohuljenje, da li je svima bliska ta misao ili sam ja zaista toliko daleko od Boga, pa ta rečenica ne može preko mojih usta iskreno poteći...je li moj doživljaj Boga toliko drugačiji...da li ja onda lutam u svom traganju, nekim stazama koje me udaljavaju od te istine...
    Ako se Bog ovaplotio u liku Isusa Hrista sa željom i namjerom da čovječanstu da otkrovenje i put...i ako je izabrao način koji je izabrao, za to, ja to mogu da razumijem ili mislim da razumijem, ali ponavljanje gornje rečenice sa ushićenjem, ne razumijem i ne slaže se sa mojom slikom Boga... Jesam li na krivom putu ili su samo putevi do istine različiti...

    ОдговориИзбриши
  2. Vera, volim tvoju iskrenost. Znaj da svaki stih iz Biblije izdvojen iz konteksta moze da zvuci drugacije. Moras imati sve u vidu da bi razumjela ovaj vjreovatno najvažniji stih u citavom Novom Zavjetu. A pošto očigledno ne razumiješ, ja teško da mogu da ti u par rečenica to objasnim, jednostavno je ako vjerujes a veoma komplikovano ako sumnjaš.
    Vjerovatno ćeš jednog dana da uzvikneš kao i ja: "Ukapirao sam, slava Bogu!"
    samo da ti kažem, da za svoju djecu bi se itekako zrtvotao, iz proste ljubavi. Nikakvi novci i imanje ne znače onom kome nijesi spreman dati sebe. Isus je potpuno dragovoljno umro za nas, iz čiste ljubavi.
    A to što ne razumješ "žrtvovanje" od strane Oca. Mogu samo da ti kažem da imamo pogrešan pogled na smrt. Apostol pavle je o smrti govorio kao o sluzi koji će ga dovesti do trona, i da je smrt za njega dobitak. Jer Isus je vaskrsao već treći dan. Za Njega je prava lrtva bilo to jto je morao da postane grešan.
    Mi nikad ne bi povjerovali u Boliju žjubav da nije Isus umro mučeničkom smrrću. Da nam je Bog da umjesto toga bilo šta, 3 kontineta, 5 sazveždja, novaca i zlata koliko hoćemo nikad mu ne bi vjerovali.

    ОдговориИзбриши
  3. Razumijem ja žrtvu, nije u tome problem. Problem je u tome što ja priču o Isusu Hristu doživljavam kao jedan savršen scenario :
    "A Kajafa‚bješe onaj što dade savjet Judejcima da je bolje da umre jedan čovjek nego narod da propadne...
    ...jedan između vas izdaće me...onaj je kome ja umočivši zalogaj dam. I umočivši zalogaj dade Judi...Onda mu reče Isus što činiš čini brže...a on uzevši zalogaj odmah izađe..."

    Težak zadatak je dobio zar ne?
    Ja to tako vidim.
    Nije li to velika žrtva? Ravna onoj prvoj? Ne znam. U tvojim očima vjerovatno će ovo zvučati kao bogohuljenje...
    Obećavam da ću nanovo pročitati bibliju, a da ću prethodno pokušati da isključim prethodno stvorene slike...

    ОдговориИзбриши
  4. Ja u svome zivotu sam imao bar pet takvih prica, neke sam i pominjao, koje su izgledale kao savrseni scenario. Kad ih pricam, ljudi moyda podozrijevaju i ne vjeruju. Misle da sam sve izmislio. Ali tako je sa Isusom, ili vjerujes ili ne.
    Sve je po vjeri. nikakva dobra djela ne donose spas. Ni ljubav. Jer mi ne volimo samo one koji su bas mnogo dobri prema nama, cak naprotiv. Volimo cak i one koji nas povredjuju i koji lose cine.
    Ali bice prilike da porazgovaramo malo duze, i da ti pomognem u citanju nekih djelova koji te bune. Ali ipak cijenim vrlo tvoj stav, i mislim da je vise ispravan nego neko nekriticko citanje i slepo glupo vjerovanje bez pitanja.
    Ali predlazem, da je sljedeci put citas kao sto se jede riba. Meso pojedes a kosti ostavi sa strane, pa cemo se sa njima naknadno baviti. Imam volje da ti odgovaram na svako pitanje.

    ОдговориИзбриши

Постави коментар

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski