Пређи на главни садржај

SKAKAVCI I DIVOVI

Iznova sam se osvjedočio da mnogo naših "problema" ne bi ni bilo da imamo neku ispravniju perspektivu. Dok se prepirem sa nekim mojim neistomišljenicima oko nekog našeg zajedničkog "problema", na višim nivoima odlučivanja taj "problem" i ne postoji. Samo čuješ da se tamo neko "gore" dogovorio da se to nešto što je predmet našeg "izmješta" na neko drugo mjesto. I odjednom tajac. Sve oko čega si se nešto sporio, upinjao i parničio se povjerilo nekom drugom ili jednostavno nestalo. Tvog "suparnika" nema, kao što nema ni predmeta spora, a onda i sva bitka postane besmislena i tragikomična. I onda razumjem da zapravo nikad taj "problem" nije ni bio moj, a znaj, žuč ili krv nikad nije ni zahtjevana, niti,npnužna niti smislena. Zapravo je pravi problem bio samo u mojoj ili tvojoj perspektivu, odnosno pogledu na tu stvarnost.

Pominjao sam već tu priču o narodu koji je došao na granice svoje obećane zemlje, i poslao izvidjače tačnije špijune da istraže teritoriju i da jave o položaju i snagama svojih neprijetelja koji su živjeli na toj teritoriji. Kad su se vratili tih 12 špijuna, samo dva prava Božija čovjeka su rekli da iako je jak nepijatelj da nije nesavladiv, a svi ostali su potpuno obeshrabrili narod sa izvještajem o brojnosti i snazi tamošnjih naroda i ogromnim utvrdjenjima čiji su zidovi navodno "dizali do neba". Posebno mi je ostala jaka jedna njihova izjava: "Tamo da žive neki visoki narodi kao "divovi" u čijim smo očima mi kao skakavci!". I čitav narod sa svim vodjama je pretrnuo od straha, izgubili su vjeru i samopouzdanje i odustali su od borbe i ulaska u obećanu zemlju.
Ali ovaj put ne želim da pišem o nevjeri, o strahovima i samosvjesti i kompleku nižih vrijednosti, želim samo da naglasim ovaj način posmatranja problema. Mislim da su upravo u tom njihovom stavu da su oni mali skakavci naspram divova, odnosno problema koji je visok do neba.
Siguran sam da ta perspektiva skakavaca koji mile po zemlji i na sve gledaju "prema gore", uzrok mnogih nevolja u našim životima. Jer neke obične i normalne prepreke, odnosno ljudi koji ih personifikuju, čine se kao ogromna nesavladiva utvdjenja koja nam stoje na putu "uspjeha".
Samo kad bi za tren mogli stati i izdići se na viši nivo mogli bi vidjeti da taj "problem" pred koji stojimo zapravo i nije problem, posebno ne nerješiv.
Sjećam se kad sam u Kabinetu Potpredsjednika stajao nad idejom, tačnije ogromnim projektom. Tačno sam znao šta treba uraditi. To sam pretočio u oko 30 strana teksta, koji je predstavljao čitavu strategiju sa preko 20 konkretnik projekata. I onda sam očajavao jer u Kabinetu je bilo sam nas dvoje troje, a budžet je bio mali. Kako? Sa kim? Pitanja su se množila u meni. Stalno sam se žalio i sebi i onima koji su iznad mene i koji su bili ispod mene. I onda dok sam u toj svojoj frustraciji išao od zgrade stare vlade od nove zgrade vlade preko Blažovog mosta u Podgorici, onako sa silnim papirima u rukama i velikim oblakom u glavi da prezentiram tu ideju drugom potpredsjedniku, promjenila mi se perspektiva. I kao da sam progledao. Samo mi je najednom postalo jasno: "Pa sva su mi ministarstva podložena, svi njihovi ljudski i materijalni resursi. Sav njihov budžet mi je na raspolaganju. Ništa me ne ograničava ako postoji volja da se udje u taj projekat!". I tako je uskoro i bilo, dobio sam "zeleno svjetlo", dat mi je tim od skoro 15 ljudi da napravimo Strategiju. Sve se najednom otvorilo. Ako mi je trebao nekad prevodilac, nazavo bi neku od uprava da mi posalju svog čovjeka. Ako bi mi trebao prevoz, nazvao bi nekog ministra da mi posalju auto i poslali bi. Ako bi trebao novac za neki seminar ili da se plati put, takodje bi se to omogućilo. I ništa mi nije nedostajalo. Ali je bilo potrebno da se izdignem iznad svojih ograničenja i da projekat izdignem iznad sebe. I onda iz perspektive "diva" odjednom više ništa nije bilo problem. Ali ja sam morao da prestanem da o sebi mislim kao da sam skakavac koji stoji pred velikim preprekama. Kad sam promjenio perspektivu, i kad sam odozgo pogledao na te "probleme" postali su smješni, oni su postali kao skakavci. Nije više bilo suparnika, nije više bilo razloga za prepirke i za nadgornjavanje šta je u čijoj nadležnosti. Odjednom nije više bilo problema, a ako bi se i pojavio sa položaja autoriteta koji me je ovlastio imao sam pravo da uklonim prepreke. Jer to nije bio samo moj rat, već sam bio sam poslanik koji sprovodi tudju "višu volju". A ta volja je bila neumojiva i neodoljiva. Postao sam od skakavca "div".

Коментари

  1. ...traži i daće ti se...
    ...kreni i putevi će se otvoriti pred tobom...
    ...ako povjeruješ da ne znaš da plivaš, udavićeš se...

    ОдговориИзбриши
  2. :-))) Tako je!
    Dje si Vera, nedostaja si na ovom blogu :-)

    ОдговориИзбриши

Постави коментар

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski