Пређи на главни садржај

SIRAK TUŽNI

Kao sto rekoh, prije nekoliko dana sam ušao u period preispitivanja. Pred nekom sam znacajnom odlukom vezano za moju službu. I već trenutak kasnije od momenta kad sam shvatio šta je to što ja želim i zašto to želim, javio se strah od neuspjeha. Oko mene sam vidio samo crnilo. Stanje neko veoma teško i beznadežno. Pitam se ima li podrške i saveznika? Ili bi moja odluka mogla da donese mnogo neprijatelja i to veoma moćnih? Šanse za uspjeh su minimalne, a gubitak naizgled veoma veliki. Predamnom je avantura i neizvjesnost, a iza mene je sigurnost. Osjećam se slabim i bespomoćnim.
Njegoš, mladi duhovni vodja jednog porodbljenog malog naroda, počinje svoje remek djelo, tužaljkom i jadikovkom Bogu. Jadikuje Vladika nad velikim zlom koje vidi oko sebe. Zlo se rasprostranilo, svuda je oko njega po svijetu ali i u njegovom rodu. Čini se silno i moćno, pa donosi beznadje, bol u stomaku i jezu kostima. Kao da je sam pakao razjapio čeljusti nad njim. A njegov narod i njegova sila, je tako mala i slaba, da izgleda kao slamčica medju vihorove. Usta gladna. Mišica slabašna. Saveznika niotkud. "Sirak tužni bez nidje nikoga."
I onda kao da vapi Bogu svome, ali odgovora niotkud. Šta činiti? Kao da svaki atom njegovoga bića pita: Ima li nade za slobodu? Ima li spasa za ovaj narod?
Gorski vijenac kao i svi psalmi, počinje isto ovako, tužaljkom. Jer svaki duhovni uvid, počinje sa uvidom o količini zla i njegovoj rasprostranjenosti. Gdje je put i izlaz?
Pročitah jedan citat iz neke knjige Fjodora M. Dostojevskog, na nekom velikom umjerničkom eksponatu ispred FDU na Knez Mihajlovoj ulici u Beogradu, sad dok smo tamo bili za uskršnje praznike. Ne izlazi mi iz glave. Smisla tog odlomka glasi: Ne govori koliko je zlo oko tebe, i koliko je bezakonje i bezbožnost u narodu. Ne žali se nad mrakom i beznadjem koje se nadvija nad tobom. Jer to je prijatelju SLABOST. Bolje preuzmi sav grijeh koji vidiš na sebe. Proglasi sebe odgovornim za sve zlo koje vidiš. Pa ćeš biti blizu spoznaje da zapravo i jesi kriv i da imaš odgovornost za to bezakonje i bezbožnost.
I zaista u prvi mah ovaj citat mi je toliko bio opor i besmislen, a sada razumijem šta je Dostojevski htio da kaže. Da ja a i ti prijatelju imamo odgovornost za ono što je oko nas. Da ne možemo se lagodno držati bedačenja, patetike i jadikovke. Da imamo odgovornost. A iz te spoznaje, proizaće i uvid šta je naša obaveza tj. šta treba uraditi.
Tako i Njegoš, početnu tužaljku Vladike, koji proklinje i dan kada se rodio i kad ga Turci ne smakoše jer su mogli, završava riječima koje ipak imaju drugu konotaciju, završava izrazom djavoljske nemoći i bijesa:"Crnu Goru pokorit ne mogu, ma nikako da je sasvim moja..." I onda počinje čitava poema, o velikom ustanku naroda i velikoj pobjedi koju je izvojevao i dobio "vječni vjenac". Na spoznaji Vladike da nad nama, koji smo božiji narod, je skršena djavolska sila, počiva i ohrabrenje da je pobjeda moguća. Ta mračna sila koja možda vlada nad svima ali ne vlada nad nama! E upravo zato i Vuk Mandušić, vjerni ratnik i odani junak i ostale vojvode opisane u nastavku ovog remek djela, pronalaze u sebi hrabrosti da se odupru unutarnjoj slabosti i patetici i da ustanu i krenu u istorisjku borbu za slobodu svoga naroda.
Mi nemamo pravo na slabost!!!
To je rekla i jedna moja prijateljica sa FB povodom promocije moje knjige u Nikšiću: " Najgora je stvar kada dobri ljudi pomisle da su slabi!". Zaista nema ništa tužnije od tog. Mi nismo SIRAK TUŽNI! Mi moramo preuzeti odgovornost za svoj život, život svojih bližnjih i stanje u našoj životnoj sredini. Ne smijemo da patetišemo, već moramo da ustanemo i da se borimo. A Biblija, Gorski Vijenac i Dostojevski nas uče da je onda pobjeda moguća! Uz Božiju pomoć :)

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski