Пређи на главни садржај

POSLUŠNOST ILI ŽRTVA

Danas ću pisati o jednom fundamentalnom principu i životnoj lekciji koju i danas učim. Naime, mnogo puta sam bio u prilici da uradim nešto na svoju ruku, a svoju neposlušnost branim svojim dobrim namjerama i žrtvom koju sam podnio zbog toga. Ali sa druge strane, na raznim poslovima na kojima sam pokrivao neka rukovodeća mjesta i izdavao odredjena zaduženja, sam se naslušao onih koji nisu uradili ono što sam im rekao ili ih molio, pod izgovorom da su uradili nešto drugo i da su se namučili vrlo. To je ono kad neće da urade neku kadrovsku i organizacionu promjenu koju sam im zadao, a onda mi dolaze da se žale kako rade i po 12 sati dnevno itd. I sve navodno za korist firme i njenog napretka, a zapravo sprovode svoju volju i zadržavaju odredjene privilegije i koristi koje im donosi postojeća organizaciona i kardovska struktura.
Nije mi namjera da žalim na nekog drugog, već da ukažem na ovu perfidnu zamku u koju upadamo u svoju neposlušnost, pa čak i bunt. Imao bih mnogo nekih primjera, ali ispričaću par u kojima sam ja taj neposlušnik. U prvoj godini braka, imali smo dosta nekih neprijatnosti sa finansijama, a drastična je kad su me zvali advokati jedne mikrokreditne organizace, da prinudno naplate dug jednog mog prijatelja kojem sam bio žirant. Slali su mi pisma na firmu, sa nekom pretnjom krivičnog gonjenja, zbog čega je moj novi direktor reagovao vrlo loše, pitajući se ko je taj Lajović kojeg hoće da utuže i sl. Dotjerali su me dotle da sam sa trudnom ženom, sa stomakom do zuba, išao da isplatim ogroman dug i da do zadnje pare koje smo štedjeli za kiriju i za porodjaj, donesemo advokatima. Uf. I tada sam joj bio obećao da nikad više neću da potpišem za žiranta. Ali poslije deset godina, pod pritiskom odredjenih okolnosti, kad sam prodavao jednu nekretninu, jednom mom poznaniku koji je htio da je kupi parama od kredita, potpisao sam se da žiriram. Od blama nisam rekao to Ceci. Sve sam to pravdao time što sam pare od tog kredita primio na ruke, da sam ih dobro uložio za vraćanje drugog kredita i kupovinu jos bolje nekretnine itd itd. Ali to nije bilo blagoslovljeno. Vrlo brzo, nije prošlo ni pola godine, saznalo se o stravičnim dugovima ovog moga poznanika kojem sam bio žirant. I došlo je opet na naplatu moja neposlušnost. Plaćam evo već dvije godine njegove rate, svaki mjesec. U početku sam krio to od Cece, da sam čak jednom nešto slagao da bi objasnio gdje su pare od plate. I kad sam se otreznio, onda mi je prekipjelo, došao sam i sve ispričao Ceci, zacrvenio sam se tako jako da ne pamtim. Svi izgovori su bili ništa naspram one neposlušnosti i pregažene riječi.
Mnogo je tih primjera iz života ali ispričaću poznatu biblijsku priču o kralju Saulu da bi objasnio ovaj duhovni princip. Kralj je tražio savjet pred bitku od velikog proroka Samulia, on je mu dao blagoslov ali pod uslovom kad uništi neprijateljsku vojsku da od njih ne uzima nikakav ratni plijen niti stoku, jer je prokleto u očima Božijim. Izvojevao je fantastičnu pobjedu, ali ipak nakon bitke u konvoju vojske čulo se zveketanje i meketanje. Kad je to čuo prorok dolazi kod kod kralja da čuje objašnjenje. I onda Saul, objašnjava kako nije mogao da spriječi narod, a da su uzeli samo najbolja goveda i ovce i dr. pod izgovorom da će to prinjeti Bogu na žrtvu. Misleći valjda da će Bogu biti ugodna takva žrtva, pa makar to bilo i ono najbolje od prokletog. Ali Bog nije tražio takvu žrtvu već poslušnost.
Pa ako ima šta bjednijeg na ovom svijetu, onda je to kada svoju neposlušnost pravdamo nekim žrtvama za Boga i uzvišenim ciljevima. U tu zamku upadaju svi koji navodno rade nešto za Boga i Državu a čine nemoral i bezakonje vršeći tu službu. Misleći da ih sva ta njihova "žrtva" opavdava.
Ni jedna naša žrtva ne može da pokrije neposlušnost. I Bogu, pa i nama, važnije bi bilo da urade ljudi ono što od njih tražimo, a ne da svoju samovolju pravdaju količinom muke koja ih snalazi. Bog ne traži da se šibamo po ledjima i da se kažnjavamo, a onda da idemo i da činimo što smo do tada činili. Potrebna je metanoja tj. pokajanje, u smislu da promjenimo naša djela, mišljenje i riječi, da uradimo ono što smo obećali, da uradimo pravu stvar, jer od našeg samokažnjavanja kasnije niko nema koristi. Ta "pokora" je jedna perfidna podmukla rabota, kojim istrajavamo u svojoj samovolji, jer nema u nama želje da se odreknemo nekih svojih privilegija i sitnih koristi, Onog "najboljeg od prokletog" da bi uradili pravu stvar tj. ono što se od nas očekuje. Mislimo li kao Kralj Saul, da će to što je "najbolje od prokletog" moći njemu staviti na oltar u Njegovoj Crkvi, kao milosni prilog i kao kakvu žrtvu?
Ne, ne, i sto puta ne! Šta bi značio mužu skupocjeni dar kupljen od para stečenim ženinim nevjerstvom? Šta bi značilo ocu uspjeh njegovog bludnoga sina? Ili Bogu hiljade spašenih duša od strane sveštenika koji zapostalja svoju ženu i djecu zbog svog "uzvišenog" poziva?
Šta znači nekom mužu, dugo kuvanje ručka i skupocjeni materijali za njegovu pripremu, i sve kad je zamolio svoju ženu da mu to jelo ne sprema jer mu se gadi Tako je čini mi se i sa Bogom i svim "žrtvama" koje mu prinosimo a koje su zapravo plod naše samovolje i samopravednosti. Jer On reče "Draža mi je poslušnost, nego žrtva!"

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski