Пређи на главни садржај

LJILJANI

Jednu poučnu priču koju sam davno čuo, kad sam bio pod pritiskom raznih novinskih tekstova, koju mi je ispričao onaj moj Prijatelj, neću zaboraviti i često je pričam a tiče se našeg mentaliteta. Gledao je neku emisiju o nekom afričkom plemenu, koje je na dnu civilizacijske ljestvice. Još uvjek goli šetaju, imaju primitivno orudje, svake godine održavaju neko ritualno takmičenje i borbe, na kojem se tinejdžeri pribrajaju starijim članovima plemena, postaju ratnici i stiču neka prava u donošenju odluka i da se žene i sl.
Ta ritualna borba je zapravo klasično močuganje bez ikakvog ograničenja. Borci su potpuno goli, namazani u neke ratničke boje. Imaju pravo da se onom motkom udaraju u tijelo i po glavi i nogama... Vrlo brutalno. Ali postoji samo jedno ograničenje i jedno pravilo: "NE SMIJEŠ UDARATI SVOG PROTIVNIKA KADA PADNE".
I onda zaključio je moj prijatelj: "Vidiš Lave, ovi ljudi na takvom civilizacijskom nivou, razmujeli su nešto što mi Crnogorci u sred Evrope nismo još uvjek. Da kad padne naš neprijatelj da prestanemo sa udaranjem. Mi naprotiv, tek kad neki naš suparnik padne, mi ga udaramo dok ga ne sabijemo 6 stopa ispod zemlje!"
Bojim se da je u pravu, jer dok je naš nenavidnik moćan i snažan, ulizujemo se i pretvaramo mu se, ali kad padne onda se kao lešinari obrušavamo i vrijedjamo iz cjelokupnog arsenala. Pa ako je u nok daunu, postaraćemo se da ga dokusurimo i da crkne, da više nikad ne ustane.
Ali danas želim još dublje da udjem u ovu problematiku, da rasvijetlim aspekt ove podmukle borbe. A opisan je u jednom Davidovom psalmu br.69, koji je spjevan po napjevu "LJiljani". David je u teškom očaju, vapi Bogu, jer su mu muke došle do guše, tone u dubokom živom blatu, sve nestaje ispod njega, propada. Veoma je bolestan, nemoćan i star. Oko njega su se nagomilali neprijatelji, koji žele njegovo kraljevsko mjesto, rugaju se ovom nekdašnjem silnom caru, vojskovodji. Bog ga je kaznio, a ljudi koriste i dodaju muku na muku. Posebno ga poražava što jedan od njegovih sinova zajedno sa generalima i prvosvještenicima kuju zavjeru kako da ga smaknu i da na silu preuzmu carstvo. I onda kralj sa svojom ličnom gardom i ostatkom carske porodice kreće onako nemoćan u izgnansto pred rodjenim sinom koji predvodi puč. Ali da slika bude još bjednija, u sred ovog bespomoćnog stanja Davidiovog, na putu ih sreće Šimej unuk pokojnog kralja Saula Davidovog prethodnika i neprijatelja. I počinje da pljuje, kune i da psuje najgorim riječim, ovog starog kralja, za njegove okrvavljene ruke itd. Da slika još bude jača, ovaj Šimej nije samo kratko psovao, ne, ova agonija je trajala, jer je on prati i prati ovu kolonu cijelom dužinom puta, psuje i baca kamenje bez prestanka.
I David zabranjuje da se njegova garda obračuna sa ovim klevetnikom i kaže: "Pustite ga, neka psuje, dozvolio mu je Gospod za sve moje grijehe. Pa možda Gospod pogleda na moju muku, povrati se i vrati mi dobrom zbog svih ovih psovki!"
Ali o čemu ja to? Lajtmotiv mi je bio jedan stih iz ovog psalma "Ljiljani"kad kaže: "Onog koga si Ti porazio oni gone, i umožavaju jade onima koje si ti ranio!". Koji otkriva jednu dimenziju ove bestijalnosti. Nema bjednije rabote od one kada onog koji je kažnjen od Boga, ti dokusuruješ. U nastavku ove Rječi Božije je izrečene su neke od najtežih kletvi koje bi trebale da stignu onog koji na Božiju kaznu, dodaju i ne prestaju. Da ti se kosa digne na glavi.
I zaista dobro me je zamislilo, šta činimo kad uzimamo sud u svoja usta. Bez razlike je da li su te riječi na mjestu, da li je taj nesretnik zaslužio svoju nesreću, svoju kaznu. Nismo mi ti koji bi trebali da dižemo glas i kamen na "kralja" koji je u pao. Bez obzira šta je taj neko učinio, tebi ili bilo kome.
Budimo barem na nivou onih afričkih vitezova sa početka ove priče, koji se istina biju žestoko, ali ipak NIKAD NE UDARAJU SVOJEG PROTIVNIKA KAD JE PAO, dok je glavom u prašini. JEr možda se Gospod predomisli, pa da kletve stignu nas koji smo likovali nad uniženim neprijateljima svojim. Kao što se predomislio kad je kralj David u pitanju, pa mu je dao mogućnost da se uspravi i povrati svoje carstvo. Bog ga je vratio na najviše mjesto koje mu je i pripadalo. A onaj lajavi Šimej kao i buntovni Davidov sin i sva ta bolumenta koja je napravila puč, bila je smaknuta. Ostali su bez glave i to bez ruke Davidove, jer on se nije svetio.

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski