Пређи на главни садржај

OFICIR I DŽENTLMEN

Jedan od omiljenih mojih filmova iz pitomačkih dana, onih osamdesetih godina, je bio "Oficir i Džentlmen" sa Ri čardom Girom u glavnoj ulozi. I mi smo sanjali tada oficirske činove i onu glanc bijelu uniformu. Biti oficir JNA je nekad bilo veoma cijenjeno i podrazumjevalo je nešto više od obične vojne vještine. Prije svega biti oficir podrazumjevalo je biti džentlmen. A džentlmen je engleski izraz za muškarca koji poštuje više moralne standarde i koji ima poseban obzir i ponašanje (bonton) prema slabijem polu ali i prema onima koji su nejač (djeca i nemoćni i stari).
Sjećam se da smo kao pitomci imali časove plesa, ali i da smo morali znati i bonton. Mnogo sam volio te časove plesa, posebno da igram tango. Uloga džentlmena u plesu je prije svega da vodi partnerku. Ipak džentlmeni ustaju damama kad one trebaju sjesti za sto, pomažu pri skidanju kaputa, sipaju piće, pale cigaretu, primiču stolicu i sl.

Ali kad razmišljam o pravom gospodinu, onda svakako mislim da su to ljudi koji će ustati starijoj osobi u prevozu da sjedne, koji će propustiti damu da prva udje ili izadje iz zatvorenog prostora. Pravi oficiri tj kapetani broda će pustiti prvo djecu i žene u spasilačke čamce i zadnji napustiti brod koji tone. Jednom rječju biti oficir, odnosno biti džentlmen je svako onaj koji će NAPRAVITI MJESTO slabijem.

Ali najveći od svih džentlmena koji znam je Gospod. On nikad neće uraditi ni jednu stvar dok mu mi to ne dozvolimo. On ne spašava ljude na silu tj suprotno njihovoj volji. Ali ako mu se prepustimo On će zasigurno voditi taj čarobni tango, stisnuti nas uz sebe, da možemo čuti otkucaje i ritam Njegovoga srca koje uzbudjeno kuca za nas.
Ali zašto to ne vidimo u svome životu, nema Ga, ne vidimo Ga da djeluje. Kao da sve moramo sami. Ali da li je zaista tako?
Ja mislim da nije, jer mi često nismo džentlmeni, mi Njemu ne OSTAVLJAMO MJESTA u našim životnim odlukama i svojim postupcima. Jer na uvredu smo brzi uvredom da odgovorimo, ne ostavljajući mjesta Njemu da djeluje. A on se sigurno neće gurati da bi sjeo na naše mjesto, jer je džlentlmen, koji izgleda uzaludu govori: " Moja je osveta, ja ću uzvrtiti!" ili " Prepusti svoje puteve meni i zasijaće tvoja pravda kao podnevno sunce". Ali mi nismo spremni da čekamo na Njega, da oprostimo i ostavimo Njemu prostora da djeluje da izvede našu pravdu. Mislimo valjda da je naš odgovor i osveta djelotvornija od Njegove, koji je neshvatljivo i nemjerljivo moćniji od nas, a nadasve pravedniji.
Pa kako da vidimo Njega, ako ga ne propustimo ispred nas, kao pravi džentlmeni. Ako Mu sa poštovanjem ne ustupimo naše mjesto, da On bije našu bitku i brine naše brige.
Medjutim On jeste džentlmen i kad mi to nismo, pa nas pušta kao razmaženu damu, pridržava kaput i otvara vrata kad demonstrativno hoćemo van i sprovodimo svoje kaprice. A mi kažemo gdje si Bože, a ne dajemo mu prostora da djeluje, nemamo strpljenja i vjere jer svoju pravdu sami istjerujemo. Tražimo zadovoljštinu odmah on naših protivnika.
Mi bi željeli da smo visoki oficiri, ali bojim se da nismo prethodno džentlmeni. Nema oficira a da nije i džentlmen koji će NAPRAVITI MJESTA za Njega i NJegovu pravdu!

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski