Пређи на главни садржај

VELIKI INKVIZITOR

Od svih pisaca, za mene, u vrhu je Dostojevski, a od svih njegovih djela u samom vrhu su "Braća Karamazovi", a od svih glava te knjige u vrhu je priča o Velikom inkvizitoru!. Čitao sam je prije 20 godina, a i danas je živa u meni i sjećam je se.
Koliko puta sam pomislio šta bi bilo kad bi se Isus danas opet sišao medju nas, onako kako je bio za onih 33godine dok je živio u Judeji prije dvije hiljade godina. I onda se iznova sjećam ove priče i mislim da je Dostojevski taknu u samu srž ljudske duše, i pokazao nam da bi Ga mi vjerovatno, čak sigurno opet razapeli.
Veliki inkvizitor, hapsi Isusa, koji je već počeo da da isceljuje sve koji su ga prepoznali i molili za pomoć. I onda izriče optužbu protiv Isusa, koji je po njemu pogriješio prilikom kušanja u pustinji. Da je trebao da prihvati ponudu Sotoninu. I da su to ukapirali sveštenici, da su oni tu ponudu prihvatili, i ako treba da bude ko proklet neka budu tih stohiljada sveštenika, a da se "spasi" cio narod. I taman su svi bili sretni, kad On opet dodje da im smeta.
Inkvizitor mu reče kako su oni dali običnom narodu ono što mu treba. Dali neukom narodu hljeba, čudo i carstva zemaljska, da ga uživaju bez griže savjesti, a koje je Isus odbio.
I to je nevjerovatno, od kada je čovjek susreo živoga boga, od tada je i ova pobuna. Čovjek traži da napuni svoj stomak, a Bog mu nudi duhovnu hranu koja ispunjava dušu. Ljudi traže performans i čuda da bi vjerovali, a Bog im nudi vjeru koja čini čuda. Ljudi traže da vladaju cijelim svijetom, a Bog im nudi carstvo nebesko i desno mjesno kraj njegovog trona. Pa pošto ne mogaše sami da to dosegnu, umjesto da prihvate Božiji način, Veliki inkvizitor na čelu cijele crkve je odlučio da se žrtvuje i da ponudi raji nešto "više" od onog što je Isus dao. Uzeo je prokletstvo na sebe, da bi dao mirnu savjest i radost ljudima. Da slobodno idu za svoju sreću trbuhom za kruhom, da jure za čudima i najvišim moćnim mjestima i slavom.
Taj Isusov poljubac kojim se završava ova priča ostavlja nas sve začudjene. To je onaj odgovor na onaj isti požjubac Judin, kojim ga je ovaj izdao i predao vlastima. Jer Isus je mnoge ambiciozne razočarao, mnoge koji su u njemu vidjeli način da vladaju, način da dobiju društveno priznanje. Juda je bio blagajnik, i mogao je da vidi koliko je silan novac prolazio kroz njegove ruke i koliko Isus je bio široke ruke, da je potrošio sav novac na siromašne. Vidio je sebe kao ministra finansija u budućoj vladi Isusa. Ali razočaralo ga je kad je shvato, da On koji je bio istinski car nad svim carevima, nema ambicija da povede revoluciju i zbaci okupatora i da mačem dodje na vlast.
Mislim da Veliki inkvizitor čuči u svakom od nas, onaj koji podiže teške optužbe protiv Boga i protiv slobodoumnih, koje spaljuju na lomačama.
To je ona ista logika, koja i danas govori da crkva spašava čovjeka, odbacujući spasenje kao ličnu odluku o prihvatanju Isusove žrtve za naše grehe. Crkve koja sebe smatra mučenikom koji preuzimaju grijehe i neznanje ljudi na sebe, pa ona oprašta i umiruje savjest, kao da hristove rane nijesu dovoljne, pa hoće da ona dovrši djelo spasenja koje je već savršeno. Da ponudi raj na zemlji, jer onaj Hristov, nebeski i vječni, nije dovoljno dobar. Koja nudi sigurnost rituala, performans religije i čuda i moć zemaljske vlasti i uticaja, pošto Isus sve to odbi, za rad žive vjere u Oca nebeskog i opravdanja svih naših grijeha, bolesti i slabosti, kako bi mogli da ispunimo pravedni zahtjev njegovih zapovjesti da ljubimo Boga i jedni druge kao sebe same.
Pa nas ova priča iznova bode i pita kakva je naša vjera i da li bi i danas prvi razapeli Isusa oni koji su njegovi najrevnosniji sveštenici, koji vladaju i biju bitke u Njegovo ime?!

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski