Пређи на главни садржај

NE HVALI SE PRED CAREM

Sjećam se kad sam veoma mlad, sa samo 30 godina došao na visok položaj sekretara ministarstva, to je druga pozicija u ministarstvu. Zadužen da koordinara sa svim sektorima i drugim organizacionim jedinicama. I na moje čudjenje prošao dosta težak period škole poniznosti. Najteže su mi padali ponedeljci kada smo imali uže i šire kolegijume. Ministar bi vodio sastanak, a bili su prisutni svi pomoćnici i načelnici odeljenja. Kad bi se otvorila neka debata, ako bi se uključio da nešto kažem kao novi sekretar, odmah bi me poklopili one stare kolege. I ministar bi njih poslušao jer je u početku imao više povjerenja u njihove procjene nego moje. Dešavalo se da me posebno poklapa načelnik odeljenja koji je za dva ranga niži od mene. Šta bi značilo da sam ja pred ministrom, počeo da se pozivam na svoju poziciju i da mora da mene posluša. Tek bi tada se prosuo. Jer pozivati se na funkciju nekom ko ti je tu funkciju dao je komično, odnosno tragikomično.
Ćutao sam i gutao, i dobro sam činio. Učio sam jednu dobru školu poniznosti. I onda jedan dan nadjoh tu mudru solomonovu izreku: "Ne hvali se (svojim položajem) pred carem...". Pomislimo malo, koliko je besmisleno da ministar se hvali svojim životnim uspjesima pred Predsjednikom na čiji je prijedlog imenovan i zbog koga je i stekao ugled i neki imetak! Pa kad ga ovaj za nešto prekori, da mu ovaj odgovori "Kako ti to pričaš samnom ja sam ministar toga i toga! ". Koliko bi bilo besmisleno da se poslediplomac fali svom mentoru profesoru primarijusu kako ima visok prosjek i kako je u roku završio fakultet! I onda sam razumio, a što sam mnogim mojim saradnicima govorio, da se paze onoga što ih čini velikim, da im je to kao kamen spoticanja, kao neki minus i zamka, a ne nikako nešto što im daje za pravo!
A koliko je tek besmislenije se hvaliti pred Bogom, koji je car nad svim carevima, za bilo šta što imamo i što smo postigli. Izadjimo ovo veče dok je još vedro zvjezdano nebo i zagledajmo se koju minutu i sagledajmo čitavu tu vaseljenu, to mnoštvo zvijezda i sazveždja. Pa pomislimo koliki je On, kad je sve to što možemo samo naslutiti, puko podnožje Njegovih nogu. Stanimo pred tom veličinom i iznesimo ikakvo hvalisanje, pa makar i čitavom zemljom da zavladamo samo bi zaslužili obični prezrivi osmjeh. Kažimo mu šta smo sve stekli "sa svojih deset prsta", kako smo daleko dogurali i koliko se nekretnina vodi na nas u katasru, koliko imamo novaca na bankovnom računu i koliko smo mudri i kakve diplome stekli? Hoćemo li ga fascinirati? Bojim se da ne!
Pred ovom veličinom, a i pred svakom veličinom koja nam je data u našem životu, jer svaka vlast i svako očinstvo, (autoritet i moć) dolazi od Oca nebeskog, jedini je ispravan stav, stav poniznosti i duboke zahvalnosti za ono što nam je dato! Zato i stoji ona izreka stara "šta imaš što nisi primio, pa što se hvališ onda tim kao da to nisi primio!"

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski