Пређи на главни садржај

SKROMNOST - PRISTATI NA MANJE?

Vaspitavan sam da je skormnost vrlina. Posebno u ovo vrijeme džet seta, bahatih i razmetljivih zvijezda, upoznati skoromnu osobu svakako je osvježenje i privilegija. Biti umjeren, biti odmjeren, a ne nezajažljiv, prembiciozan, pohlepan, danas je velika vrlina. Nadjoh jednu divnu izreku od Voltera: “Jedina vrlina kojom čovjek ne može da se pohvali jeste skromnost. Kad bi se njome pohvalio, više ne bi bio skroman.” Ali nažalost danas preovladava uvjerenje da skromnost je znak slabosti, ili čak gluposti. Posebno kada su muškarci u pitanju, negdje sam pročitao da žene ne vole skromne i skrušene tipove, i da čak smatraju da je to mana. A da muškarci, ipak više cijene skormnost kog žena, više nego neku razmetljivost i bahatost. Ipak smatram da pitanje skromnosti, posebno one hrišćanske, nije baš tako jednostavno. Kad vidimo one likove na ikonama, sa nagnutim glavama u jednu stranu, koji se pokazuje kao mučenici, nekom skrušenom položaju, meni ne djeluju prirodno. Da bi malo problematizovao pitanje skromnosti, napisao bih par riječi o lažnoj skromnosti. To je ona skromnost, više neka skrušenost, kada dobijemo poklon, pa kao femkamo se, a milo nam je. Ili kad dobijemo kompliment pa se zacrvenimo. To nije po meni skromnost.
Mislim da prava skormnost mora da uključuje samopoštovanje. Jer skromnost može da posjeduje samo onaj koji je svjestan svoje vrijednosti i duhovnosti. Zar prava krotost ne podrazumjeva izuzetnu snagu, koja je kontrolisana? Zar onaj koji je slab može da bude krotak? NEma logike, zar ne? Tako i prava skromnost, po meni, podrazumjeva svijest o talentima kojima smo obdareni, ali sa jednim stavom da su nam Bogom dani. Ali sve ovo sam počeo da pišem o jednoj vrsti lažne poniznosti i skromnosti, koja je zapravo prikriveni oblik nevjere. Često kad odustajemo od vjere u čudo, vjere u pobjedu, pravdamo to svojom religioznom skrušenošću, kao “To nije bilo za mene! Nije volja Božija! Ja sam zadovoljan i sa ovim što imam! “Ko hoće veće izgubi ono iz vreće!” “Bolje vrabac u ruci, nego golub na grani!” i sl. Sve više shvatam da Bogu jedino vjerom može neko ugoditi. I osnovno pitanje je “Do koje mjere si spreman da ideš sa NJim?”. Šta tvoje i moje srce vjeruje? Koliko ja razumijem stvari, jedino naša (ne)vjera čini Boga lažcem. Pa sve ono što stoji kao obećanje, da ćemo biti zdravi a ne bolesni, da ćemo biti glava a ne rep, gore a ne dolje, plodni a ne besplodni, zavisi od nas i jesmo li spremni vjerovati. A kad ne vjerujemo, nego filozofiramo, onda činimo Boga lažovom, kao da sve ono što je obećao, nije ispoštovao.
Zato nema skromnosti u duhovnim stvarima! Ako je ima onda je zaista to glupost. Zadovoljiti se sa nekim malim bogom, je mana po meni. Zadovoljiti se sa nekim bogom, koji je nemoćan da pomogne, je maloumno. Zapravo, čini mi se da Bog vapi za običnim i svakidašnjim ljudima koji imaju neobične i nesvakidašnje ciljeve i očekivanja. Koji su spremni sa idu dalje, da idu dublje, da idu više! Koji izazivaju i Boga i ljude na čudo, na nadprirodnu intervenciju. E takvi mogu da budu skromni ako hoće. Takvi neće tražiti izgovore u skromnosti i skrušenosti.
Ta neka vrsta religioznosti kada se ljudi odriču sile Božije, a oblače se u nekakvu skrušenost, najcrnja je tama koju ovaj svijet može da upozna. To nije vjera, to je nevjera. Taj lažni stav poniznosti, je zapravo prikriveni oblik samopravednosti i ponosa, koji govori “Pa mi smo ipak samo ljudi! Od krvi i mesa! Slabašni i grešni!”. Pristati na manje, od Njegove savršene volje, je zapravo najveći grijeh koji se može učiniti protiv nas samih. Da naše slabosti ne budu opravdanje za neuspjeh, jer je pravi uzrok zapravo leži u našoj nespremnosti da krenemo ka onom u šta bi trebalo da vjerujemo. A to nije ništa drugo do prezir prema žrtvi koja je za nas plaćena. Pa što se onda crvenimo kada dobijemo poklon ili pohvalu?
Budimo skromni u nekim zahtjevima prema drugima, u nekim zahjevima prema onima koje ne volimo. A tražimo sve od Života, tražimo sve od Boga, dokučimo svoje granice i prevazidjimo ih.

Коментари

  1. Mislim da se nacin na koji smo mi vaspitavani: da nam je neprijatno kada nam se uputi kompliment i obavezno trazimo "opravdanje" u nekom/necemu trecem za takvo stanje, lagano gubi. Kljucno je ono sto kazes da snaga iznutra uci covjeka da se nosi sa svim, pa i sa tim. Naopako je ne docekati lijepo otvorenih ruku. Naravno, umjerenost je vazna, ali i umijece prihvatanja lijepog o nama i u nama.
    Dobro Ti Lijepo jutro :)

    ОдговориИзбриши
  2. U pravu si, iako djeluje jednostavno, a nije, zaista treba znati prihvatiti lijepe stvari u svoj život. Ja nijesam znao ni poklon primiti, ili lijepu riječ.

    ОдговориИзбриши

Постави коментар

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski