Пређи на главни садржај

UKROĆENA GOROPAD

Misli su kao medvedica, mozes je krotiti dok je mladunce dok je jos tvoj stap i uzica prejaka za nju. Pustis li je da divlja, da luta sama pustarom, vise je nikad ukrotiti neces, bez neke nadcovjecanske sile. Jer misli su tvoje samo one koje uspjevas da krotis i da vladas sa njima. Cini se da samo onaj tren kad dodju na svijet, kada niknu niotkud u tvojoj glavi kao bilje i korov u tvome dvoristu, samo tada ih mozes pocupati, samo tada ih mozes odvojiti jedne od druge, odvojiti korov od plodonosne biljke, a da ne napravis stetu i slom. Vec sljedeci tenutak, one radjaju druge misli, koje radjaju sljedece, i vec vise ne mozes ih kontrolisati, vec ne uspjevas da razaznas sta je sta, sta je ispravno a sta ne, sta je tvoje a sta ne. Ko nema vlasti nad svojim mislima i svojim jezikom, on je kao zapusteno polje, na kojem raste korov, kučina i po neka samonikla povrtna biljka od sjemena nekadasnjih plodonosnih polja. Ko ne strazari nad svojim mislima, taj je los i nemaran domacin, kome vjetar i nevrijeme urusavaju dom.
Sjecam se kaubojskih filmova iz djetinjstva, kad oni indijanci jure po onim prerijama i hvataju lasom one divlje mustange. Pa zatom ih dovode u obore, pa moraju da ih ukrote jasuci nad njima nekoliko desetina sekundi. Koliko vjestine i snage treba da se od one pobjesnele zivotinje, dobije jedna krotka, pitoma i vrijedna tegleca zivotonja. Samo hrabri i veoma utrenirani kauboji su kadri da krote ove prerijske konje. A koliko je sve lakse kad se tek mladi, kada su tu u tvojim jaslama, i kada odrastaju uz tebe. Postaju jedno sa tobom, vjerni do groba. Za te ukrocene misli, mozemo reci, "takav si kakve su ti misli", jer sam vrsis selekciju o cemu ces misliti. Ja cak uspjevam da kontrolisem i svoje snove, prekidam snove koje ne volim, snove koji me uznemiravaju. Pokusavam i sve cesce uspjevam da zarobljavam svaku misao, da prepoznam korov i da je odstanim dok jos imam vlast nad njom. Ko ih sazaljeva, ko im se pusta da one gospodare njegovom dusom, on je bacio sebe medju divlje medvedice, pa jos ako ih hrani svojim brzopletim govorom kao alapaca, nece se izvuci bez ozbiljne povrede. Jer ono sto sam skoro shvatio, da nije sve sto mi dolazi na pamet dobro za mene, i nisam ja sve ono sto pokusava da svije gnijezdo u mojoj glavi. Nisam ja autor svih misli koje me salecu i bombarduju, vec da imam vlast da rastjeram te zlosutne cavke koje u jatima pokusavaju da crnim prekriju moje nebo i drvo mojeg a zivota. A shvatio sam i da sve ono sto su moje misli nisu dobre i misli. Da mi je potrebno to konstantno obnovljenje uma da bi mogao da nastavim dalje. I da nam treba to preumljenje o kojem pisem citav ovaj blog. Metanoja na starogrckom znaci to pokajanje, premuljenje, a nasao sam interesantan prevod koji kaze "misli iznova ili ponovo". Tako da ako uvidjas da te spopadaju neke crne misli ili strepnje, nemoj da se boris sa njima na nacin da pokusavas da ne mislis o tome ili da im se odupires u strahu i panici, vec misli o necem drugom sto je uzviseno, sto je hvale vrijedno, sto je na dobrom glasu ili korisno. Jer o necemu uvjek cemo misliti. Klin se klinom izbija, pa ce ove potonje isjterati one prve iz nasih glava. Volim ove stihove, parafraziraciu, kad Bog kaze "Moje misli nisu vase misli, moji putevi su daleko iznad vasih puteva... Ja znam Svoje misli koje gajim za vas, misli dobra a ne zla, da vam dam nadu i srecan ishod". I zato ako nam dolaze zle misli, sumnje i strahovi, pobjedimo ih dok su jos mladuncad, tek kad dodju u nasu glavu, ukrotimo ih kao onu medvjedicu, razmisljajuci o drugim stvarima, o svemu onome dobrome koje Bog ima za nas, pa necemo izgubiti nadu u srecan ishod. To ce zadrzati mir u nasoj dusi i sacuvati nas od konfuzije u glavi i zadrzati na pravome putu.

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski