Пређи на главни садржај

TAČKA PRELOMA

Mnogo sam puta ove nedjelje rekao da mi je prelomna. Duhovito je bilo kada sam to rekao na jednom sastanku sa radnicima koji elektronski prelamaju novinu i koje zovu „prelamači“, pa je jedan od tih kolega još dodao da je upravo polovina nedjelje, jer je to bila srijeda pola sata prije ponoći. I fizika i statika poznaju tačke preloma kada se neka osovina optereti dvijema silama, postoji mjesto na kojem dolazi do preloma.
Pročitah upravo na internetu da je tačka preloma, u ekonomiji, kada fimra počinje da izbaciju profit, kada nivo prihoda, počinje da premašuje nivo rashoda, kada oskudica, prelazi u dostatnosti i izobilje. Za nju važe neki prirodni zakoni, koje prirodne nauke umiju matematički da izraze.
Ja bih je nazvao i tačkom preokreta, to je ono kada Silvester Stalone u filmu Roki 3, sav izubijan, leži na podu, i ustaje u zadnjoj sekundi odbrojavanja, vraća se u borbu i zadaje odlučujući udarac za pobjedu. Nokdaun za nepriatelja! Dosta je filmova napravljeno na sličan fazon, ali a volim jednu starozavjetnu knjigu koja se zove Jestira.
Zašto pominjem te priče. Pripremajući se za pisanje svoje prve knjige, mnogo sam knjiga u zadnjih 3 godine pročitao iz istorije starog zavjeta, posebno istoriju Judeje, Persije, Haldeje, Samarije, Asirije, ali jedna od najljepših priča je priča o kraljici Persije, Jestiri sirotoj djevojci, jevrejskog porijekla, koju je odgajao njen stric, mudri Mardohej, jedan od vodja jevrejskog naroda u zarobljeništvu, naroda koji je bio rasijan po čitavoj Persiji, kao i u ostalom gotovo kroz čitavu svoju istoriju.
Kralj je dao sva ovlašćenja glavnom veziru po imenu Aman, dao mu carski prsten da donosi zakone u njegovo ime, i on je zbog mržnje prema jevrejskom narodu i Merdoheju koji mu je prkosio, donio zakon da se dana 13. Mjeseca Adara, naleže svima u carstvu da napadnu jevreje u svojim provincijama i da ih istrijebe. Da bi skratio priču, Mardohej, koji je spasio cara od atentata a čije je djelo bilo sakriveno do kralja, odlučno je uzeo post i molitvu, obukao se u kostret, prekrio se peplom i počeo da leleče pred vratima carskog grada. I dok je Aman pripremao vješala za Mardoheja, Jestira se odvažila da ode do Cara, iako je to moglo da je staje glavu, jer pred cara se nije smjelo bez poziva doći, postila je 3 dana ona i čitav narod, i našla je milost kod Cara, i uspjela da razotrkije podmukli genocidni plan velikog vezira. Aman je bio obješen na vješalima koje je spremao za Mardoheja, a Mardohej je promovisan na njegovo mjesto za velikog vezira, i data mu je čast jer se saznalo da je upravo on spasio cara od atentata.
Ali zlo se i dalje nadvijalo nad Jevrejima, jer carski zakon o uništenju nije se mogao opzvati, postaojala je neopozivost zakona koji je bio ovjeren carskim pečatom. Mudri Mardohej i Jestira su se dosjetili da izdaju drugi zakon da se tog 13 adara,Jevreji mogu braniti od svojih neprijatelja. To je bila zaovjest koja je bila antipod onoj genocidnoj. Poziv da se Jevreji odupru zlu koja im se sprema. I kada je došao taj dan, borbe su bile po čitavoj zemlji, i u ovoj je knjizi zapisano, da je došlo do „PREOKRETA“ i da su jevreji umjesto da budu istrebljeni, nadvladali svoga neprijatelja. I živjeli mirno i blagoslovljeno, a Jestira i Mardohej su upravljali gotovo čitavom Persijom. I danas se slavi taj danum kod jevreja, taj praznik se zove Purim, i to je najveseliji praznik od svih praznika koji se slave.
Dogo me je kopkala ova priča, jer uvjek mi je bila besmislena po malo, jer sam mislio što nije carska vojska stala na stranu Jevreja i pomogla u toj borbi, zašto car nije priskočio i stao na stranu Jevreja neposredno, već je zajedno sa Jestirom gledao sa prozora šta će se desiti.
Onda sam shvatio kolika je mudrost sakrivena u ovoj priči. Svuda oko nas vidimo toliko zla, sveopšte nepravde koju čine zli ljudi, kako napreduju, kako se bogate, uspjevaju u svojim zlim poduhvatima, napadaju pravednike i čini se kao da nadvladavaju. Ali razumjeh da je po jednom drugom zakonu, zakonu grijeha na ovom svijetu oslobodjeno zlo, koje je stvarnije da ne može stvarnije biti, da ga sprovode ljudi koji navalice griješe, bez ikakve griže savjesti, i koji mrze na poštenog čovjeka, kao što je bio ovaj Mardohej, koji su spremili vješala i spremili krstove, na koje razapinju pravednike, kao što su i Isusa razapeli.
Ali velika je radost, da je izdata nova naredba, novi zavjet, da se pravednici mogu braniti, da se mogu oduprijeti zlu koje narasta. Koja ih poziva da se podignu diljem planete, u svakoj naciji, svakoj provinciji, svakom gradu, svakoj kući, da se ustanu u dan svoje bitke, i da postoji ta TAČKA PRELOMA, postoji TAČKA PREOKRETA za nas. Da je pobjeda sigurna, da se pravednik može u Ime Božije, oduprijeti svakom zlu koje dolazi na njega, da je zastpuničkom molitvom Pravdenika, koji zastupa našu stvat kod Cara svih Careva. I nemojmo jadikovati, i govoriti, ako je Car živ, što ne uništi nepravdu, što ne pošalje svoje andjele apokalipe odmah, da satre sve ovo zlo na zemlji. A ne znamo li da njegova pravednost je daleko iznad naše pravde, da odlaže taj sud ne bi li se još neko spasio, još neko pokajao i spasio. Ustanimo jer to što je on izdao Novu zapovjest da se pravednik može izbaviti ako se odupre, da to nije besmislena stvar, to nije ništa niti nešto, ta zapovjest je sve, za one ko u nju vjeruje. U toj Zapovjesti sakrivena sila, koja nam je potrebna, koja nam je više nego dovoljna za ovu borbu, koja je unaprijed dobijena ali koju mi moramo ući, mi se moramo svrstati na jednu od strana. U ratu nema neutralnih.
To je tačka preokreta, kada se odvažimo suprostaviti se zlu i nepravdi. To je mjesto kada naše gubici, prelaze u profit, kada naše propadanje prelazi u pobjedu, kada naš život počenjemo da živimo, a ne da ga životarimo. Osokolimo se jer Car je na našoj strani, i nije nas ostavio sirote. Jer iako smo kao jaganjci medju vukovima, nismo nezaštićeni. Kako može biti jaganjcu medju vukovima? Bez Njega bi mogli samo da drhti i gledamo kako se oblizuju i spremaju za laki obrok. Ali On im je zube smrskao, za njih i za „velikog vezira“ odredio vješala, koja su za nas spremali. Činjenica da i danas pravednici su živi, da napreduju i uspjevaju u tudjoj zemlji u okvome svijetu, govori o Njegovoj neprekidnoj zaštiti. Nama koji ulazimo svakodnevno u ovu duhovnu borbu, je iznova praznik Purim, pa i danas možemo se bezbrižno veseliti u domu svome sa svojim prijateljima, medjusobno se darivati i veličati Onog koji nas čuva.

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski