Пређи на главни садржај

NE MOŽEŠ DATI ŠTO NISI PRIMIO

U ovom blogu sam pisao dosta o pricipu davanja, prvenstveno ljubavi, razumjevanja, oproštenja, podrške... I zaista znam nekoliko meni bliskih ljudi koji sa vremana na vrijema mi dolaze potpuno istrošeni, isrcpljeni, prevareni... I znam da iskreno žele da daju najviše od sebe, da se ne štede, i da žele da pomognu ovom ili onom iskreno od srca, ali pucaju, klecaju, padaju i pitaju se dokle? Žele da daju, žele da bude sve OK, kao ranije, dok su imali poleta, da pomažu drugima, da rade neke humanitarne akcije, da posjećuju stare i nemoćne, da budu dobro sa svojim ukućanima. Ali kao da gube volju, umorni su, jer se čini da nema smisla ništa. I skoro sam razumio u čemu je stvar, da je koncept davanja super i zaista je plemenit, ali postoji jedan preduslov: „Moraš imati nešto, moraš posjedovati taj dar, moraš najprije primiti, da bi mogao dati“.
A i sa druge strane, da obrnemo uloge, svjestan sam toga da imamo velika očekivanja od svojih prijatelja, od svoje rodbine, od svojih bližnjih. Očekujemo razumjevanje, podršku emotivnu i materijalnu, očekujemo ljubav. A ako bi iskreno sagledali u kakvoj su životnoj situaciji trenutno ti ljudi od kojih tako mnogo očekujem, ako sagledamo njihove živote i kako je postupano sa njiima, budimo fer pa zapitajmo se: Da li oni imaju i da li su primili to što mi od njih očekujemo? Bilo bi mnogo manje razočarenja, mnogo manje osude, kada bi razumjeli da oni koji su bili uskraćeni za ljubav, nisu baš vični da je daju, da oni koji su živjeli u oskudicama, teški su da daju novac, da oni koji su bili ponižavani, boje se da veličaju druge, da oni koji su prevareni, nijesu spremni da više vjeruju... itd.itd.
Možemo se ljutiti na druge, možemo ih ogovarati, ali nijesmo u pravu, jer ne možeš dati ono što nisi primio. I onda razumijem one koji su krenuli da spasu svijet i upropastili sebe, krenuli da mire druge, a izgubili svoj brak... A nijesu razumjeli da moraš primiti, moraš naučiti puniti svoje baterije, da bi mogao da budeš ikome od koristi. Umor i iscrljenost su plodno tlo za „klice“ raznih bolesti duše!
Jedan moj dobar prijatelj i sveštenik, koji je već starac od 75 godina, davno mi je dao savjet, kada sam sa njim djelio svoje velike snove, koji su bili tako „uzvišeni i plemeniti“, sa željom da se pomogne siromašnima, da se pomogne ovima ili onima, a on mi reče za onu najvažniju Božiju zapovjest “ljubi bližnjeg svog, KAO SAMOG SEBE“. Rekao mi je ako sebe ne cijenim, ako prema sebi nisam nežan kao što sam prema drugima, ako sam stroži prema sebi nego prema drugima, ako sebe ne volim na ispravam način ne mogu ni voljeti druge na ispravan način.
Uvjek me je čudilo, što u avionu ona stjuardesa daje upustva za korišćenje maski u slučaju gubitka kabinskog pritiska, pa kaže da majke prvo stave maske sebi pa onda djetetu? Mislio sam da je to nekako surovo i naopako. Ili znam za stari običaj da je u siromašnoj porodici, prvo otac jeo pa od onog što ostane jela su djeca. Zar sve to ne djeluje surovo i sebično? Ali ima objašnjenja, kad se bolje razmisli, ako majka ne spasi sebe, djetetu neće imati ko da stavi masku, ako otac nema da pojede, umreće od iscrpljenosti, pa neće imati ko da sjutra nadniči i donese novi ručak za sitnu djecu.
I ovih dana kada pišem o tom minisu sa ljudima i sa poslom. Zapravo moj problem je što nisam primio onoliko koliko sam davao, pa nastaje gubitak u mojim „duševnim bilansima stanja i uspjeha“. Za svaku ovu priču koju sam napisao, koju sam izbacio iz sebe, morao sam se ispuniti da bih imao bar nešto napisati. I to i jeste NADAHNUĆE, o kojem je jedan od mojih prijatelja komentarisao jucerasnji post. Nadehnuće, je pravi izraz za onaj proces kada primiš savršeno oproštenje, da bi onda mogao oprostiti svojim neprijateljima, da primiš savršenu i bezuslovnu ljubav, da bi je ljubav mogao nekome dati, da se ispuniš Njegovim duhom razumjevanja i mira, da bi to mogao nekome pokazati.
I tačno smo kao baterija na laptopu, koja ima neki kapacitet, i može kad je napunjena da izdrži par sati. Laptop može biti koristan da uradiš ovo ili ono, ali kada se baterije istroše, kada ti „padne mrak“ na ekranu, laptop može samo da baciš, nije više nizašto, sve dok se ponovo ne konktuje na Izvor energije, dok se ne napuni. Zapravo odmah kako je kabal uključen u struju, laptop možeš opet upaliti i može opet biti od koristi. Kada smo prazni, kada smo depresivni, kada umorni „možeš nas bačit“.
I onda kapiraš da odakle je svo dobro koje daješ, da si najprije primio, i da to što daješ i čime se možda hvališ, ne daješ ti, nego Onaj koji te ispunjava svakim dobrom. Jer bez njega smo kao prazna baterija, kao onaj nekorisni laptop. Zato kada osjetim da se pali crvena lampica u mojoj utrobi, da shvatam da sam se opet gadno ispraznio, tražim mirno mjesto, da li je to glava ispod jastuka, da li je to WC, špaiz, ili moje auto dok sam sam i dok urlam ili pjevam da me nijko ne čuje. Samo da se nekako priključim na Izvor, da imam trenuke mira i tihovanja, trenutke meditacije i molitve pred Njim, da bih primio, da bih imao, da bih se ispunio, svime onim što želim da dijelim sa vama koje volim.

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski