Пређи на главни садржај

KAJINOV ZNAK

Jedna od najpoznatijih biblijskih priča koja se nalazi u Knjizi Postanja, je priča koja govori o sinovima Adama i Eve. Kajin je bio ratar a Avelj pastir. Stariji brat Kajin je kao žrtvu Bogu prineo deo roda koji je dobio sa polja, a Avelj je prinio žrtvu od svoje stoke. Kad je vidio da je Bog pogledao na žrtvu Aveljovu, jer nema žrtve bez krvi, Kajin se razbesneo i ubio svoga brata.
Užasnom činu bratoubistva, prethodilo je jedno pitanje koje je Bog uputio Kajinu: „Što ti se lice promijenilo, što si namršten? Ako dobro činiš, vedrinom odsejvaš?“. Ali nije prošlo dugo bezuspejšna upozoravanja Boga, nijesu mogla da zaustave, da Kajin prvom zgodnom prilikom nije ubio pravednog Avelja. Čija krv i danas viče.
Kao da mogu čuti tužni i blagi glas Božiji, koji pita Kajina, „gdje je tvoj brat?“. Ali nije bilo pokajanja Kajinovog, nije bilo onog vapaja za milost, nema promjene u Kajinovom ponašanju i želje ze oproštenjem, već tvrdokorni i obijesni odgovor „Zar sam ja čuvar brata svojega?“. I onda možemo čitati o prokletsvu i progonstvu koja je zadesila Kajina i njegovo nasljeđe.
Suočen sa Božijim gnjevom i osudom tog bratoubistva, Kajin moli za milost da mu Bog sačuva život od osvete onih koji ga udese. Ali kasno, kao što je zakasnilo Judino „pokajanje“ koje se završilo samoubistvom. To nije pokajanje, toje neko žaljenje samog sebe, strah od neminovnosti kazne koja slijedi i sl. I onda mu tek Bog dade znak uz opomenu da ce onaj koji se osveti Kajinu dobiti 77 puta goru kaznu nego Kajin.
Necu se baviti raznim spekulacijama koje prate čuvenu priču o Kajinovom znaku. Jer su mnogi u ovome suverenom činu milosti Gospodnje, pronašli neku vrstu zaštite za krvnike i one koje vrebaju da ubiju svoje najmilije, kao nekakav posebni znak za „izabrane“ koji su obeleženi i koju imaju neku vrstu amnestije za svoje zločine ili pravo da sude drugima. Kao da to odlaganje Božijeg suda nad našim postupcima, i vrijeme koje nam se daje za metanoju, je neka svojevrsna abolicija. Bože me sačuvaj!
Ako neko misli da je to bila crna koža Kajinova ili neki posebni znak na licu, neko slovo, može misliti, ali ja sam siguran da jedan znak na Kajinovom licu je ostao do kraja njegovog turobnog života. A to je namrštenost i mrak na preko očiju. Tako mi moćno zvuči ovo jednostavno retoričko pitanje Kajinu „Ako dobro činiš vedrinom odsjevaš?!“
To je po meni Znak Kajinov, taj mračni sjaj u očima, taj izraz lica bez vedrine one dječačke- prostodušne vedrine lica. I zaista oči jesu ogledalo duše. Pa ako je tvoje lice ili moje neveselo, ako je ozbiljno, mračno, bez odsjaja, onda nešto nije dobro u mom i tvom životu.
Šta je ono što ti je odnjelo osmjeh sa lica, šta te neveseli, šta te mršti, čini hladnim i osorim? Da li te gnjevi bratovljev blagoslov? Da li te proganja tudji uspjeh i napredak? Da li ti je mržnja i ljubomora što ono za čim strastveno žudiš, pripalo nekom drugom, pa ti je odnjelo radost? Da li te brige i strahovi muče zbog onog što si učinio u tajnosti da će izaći na vidjelo? Da li ti je udarilo po ponosu, to što te nijesu poslušali, što nije po tvojoj volji, što se ne ostvaruju tvoji planovi?
Možda se smiješ, možda i bučno, ali te oči izdaju kada za trenutak u društvu zaćutiš, kad ti pogled odluta, kada se izgubi sjaj, kao da je neka koprena pala preko lica. I onda ovo retoričko pitanje: „Ako dobro činiš, vedrinom odjevaš“. Ali ako ne odsjevaš vedrinom, znači li to da si negdje skrenuo sa svoga puta? Možda još nijesmo ubili svojega brata, ali ako smo ga u srcu sahranili, mislimo li da smo daleko od samoga čina? Zadah lešine se čuje iz tvojih nozdrva koje se nadimaju od bijesa? Ako još nijesmo digli ruku na svojega roditelja ili svojeg šefa, ovaj „Kajinov znak“ nas odaje, jer smo se već odmetnuli, jer smo daleko od Boga i njegovoga lica pa nam duša luta po tamnim vilajetima gnjeva.
Koliko je njih umrlo u našim srcima, koje smo zakopali na pustim mjestima, misleći da nas niko nije vidio u tom brateubistvu? Pa na tužno i blago pitanje našeg Gospoda ili naših bližnjih: „Gdje je brat tvoj, gdje je tvoj kum, gdje ti je draga“, odgovaramo namrgodjeno i otresito „zar sam ja čuvar brata svojega?“. Jesmo, odgovorni smo, svidjalo nam se to ili ne? Pa ako tražimo opravdanja za svoju srdžbu, ako smo prigrabili sve izgovore i odgovore kao trulu ogradu za svoju dušu, lice nas naše izdaje, oči nas izdaju i svjedoče o našem grijehu, da to što činimo ne činimo dobro. PA nam ni savjest ne da mira, ne možemo je lako ućutkati. Tu gorku vatru griže savjesti, koja gasi osmah na našem licu, ne možemo poništiti.
Zato kada nema vedrine, nema one dječije spontanosti, nema radosti, nema smjeha od srca, nema one opuštenosti, to govori da negdje na nebu vrišti krv našega brata kao krv Aveljova, pa nam treba pokajanje, treba nam oproštenje, treba nam izmirenje, treba nam duševno isceljenje. Ne prezrimo danas zato pitanje „Gdje je brat tvoj?“, gdje si ga odbacio, gdje si ga sahranio, idi na to mjesto učini mir koliko je do tebe, oprosti i zaboravi koliko je do tebe. Skini sa sebe Kajinov znak i povrati izgubljeni sjaj oka i vedrinu duha.

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski