Пређи на главни садржај

TRUTH, NOT TOLERANCE

I sada me je nekako po malo stid, tog razgovora za posao, kada mi je ponudjena bila funkcija sekretara ministarstva, jer sam to imenovanje uslovio samo jednim uslovom: „da ne moram da lažem!“. Sjećam se jop tog pogleda moga sagovrnika, koji me je pogledao pomalo sažaljivo pitajući se: „o čemu ja to?“. To je bila moja predrasuda, da što si na većoj funkciji u državi, prinudjen si sve više da lažeš. Rekoh, bilo to je malo debilasto razmišljanje sa moje strane. Ali takva je percepcija i ljudi oko mene.
Skoro je moju majku startovala jedna komšinica, koja me je vidjela u nekoj emisiji, pa pita moju majku: „Bogeti Soke, vjeruje li stvarno Lav ono što priča“. I moja majka gleda u nju kao onaj moj pomenuti sagovornik. Ne može se načuditi, zašto tako misle.
Ali ovo sve govorim, jer mi još odzvanja rečenica koju sam čuo prije neki dan u jednoj fenomenalnoj dokentarnoj emisiji o Kubi, njenoj revoluciji, Fidelu, krizi u zalivu Svinja, zategnutosti izmedju SAD i SSSR koja je bila na granici atomskog rata. Govori o kritičnom trenutku, kada je oboren američki bombarder, čekao se oštar odgovor JFK, zatim tajnog pregovora sa Hruščovom, i njihovom kompromisu iz ledja Kastra, na štetu Kube. Burnog reagovanja Kastra pred stotinama hiljada gradjana na čin SSSR-a, ali nakon razgovora sa sepcijalnim izaslanikom Hruščova, Kastro drži pomirljiv govor, potpuno drugačiji od prije neki dan. Okupljena masa različito reaguje, a jedna starica u prvom redu gorko plače, i kaže za Kastra: „Vidim ga, ni sada ne govori laž, ali ne govori nam ni punu istinu!“.
Da li zaista čovjek mora da laže da bi bio uspješan? Da li mora da utaji porez, nešto švercuje i vara da bi zaradio bogastvo? Da li biti političar, neminovno nosi sa sobom ove „polu istine“, sitne laže i prećutkivanja?
Mene su iskreno pitali neki mladi prijatelji, koji znaju da vjerujem u Boga, kako ja mogu da budem član DPS, kako mogu da radim u Vladi, da budem direktor privatne firme. I ja sam ih čudom gledao kao moja majka komšinucu. Zar je zaista tako žalosno nisko mišljenje ljudi. Zar smo se pomirili sa takvim stavom o ljudima. Da biti u vlasti ili biti uspješan mora isključivati biti moralan.
Ne govorim da sam ja moralan, niti volim da govorim o svom poštenju i obrazu, da govorim da nisam takav i takav. Ja samo često stavljam pred sebe, ova pitanja, da ne postanem kao Kastro: „da ni sada ne govorim laž, ali da ne govorim ni punu istinu!“.
I zato sam stavio i ovaj naslov sa jednog poznatog znaka koji ljudi drže često kod zadnjih tablica na automobilu: „TRUTH, NOT TOLERANCE“, da sebe opominjem, a ovim blogom i vas koji čitate. Da sa lažima nema kompromisa. Za mnoge stvari trebamo i moramo imati toleranciju, npr kad je u pitanju rasna i nacionalna tolerancija. Nije hrišćanstvo kada se gložimo oko srpskog ili crnogorskog jezika, nije hrišćanstvo kada se gložemo oko pripadnosti jednoj ili drugoj nacionalnoj ili etičkoj grupi. Trebamo sačuvati toleranciju prema tudjim posebnostima, afinitetima, polu, boji kože, imovnom stanju... O toj toleranciji ne pričam. Ali nema tolerancije kad je u pitanju laž, nema tolerancije prema sitnim ili velikim kradjama, prema preljubi, malverzacijama, prevarama, utajama... Sa tim se trebamo boriti. Čime? Puškama? Ne. Uvredama. Ne? Sa tim se s trebamo boriti: ISTINOM. Reći istinu, je oslobadjajuće iskustvo. I za tebe koji govoriš, i za onog kojem se govori. Pa bio je on posluša ili ne, ti si svoju dušu spasio.
Na pitanje da li vjerujem u sve ovo što govorim? Kažem: DA! A da li je to lako? NIJE! Iako nije lako govoriti punu istinu, vjerujem da čovjek može raditi pošteno i od svog rada pošteno da živi. Može doći i na najveću državnu funkciju govoreći istinu i boriti se za istinu. Može zaraditi pare a da nikog ne prevari, nikog da zakine na mjeru, nikog da ne ošteti. Može da živi u braku a da ne prevari svoju ženu. Može da podiže svoju djecu a da ih ne laže i ne manipuliše sa njima.
Jer ako ne bi bilo moguće ostati u Istini, onda Istine ne bi ni bilo. Ako ne bi bilo moguće ostati na Parvom putu, onda Njega ne bi ni bilo. Onda bi taj bog bio jedan veliki podli prevarant, ako ti ne bio dao dovoljno snage da možeš pobjediti svako iskušenje. Jer ako ne postoji mogućnost da čovjek pobjedi grijeh uz Njegovu pomoć, onda pravde ne bi bilo. Ja vjerujem u jednog drugačijeg Boga, koji ne kaže ja znam neki put, ja znam pravu istinu, ja ću vas odvesti ka večnom životu, nego koji kaže: JA SAM PUT, ISTINA I ŽIVOT. Ko ostane u Njemu, u Istinu, taj će naći puninu života, taj neće promašiti svoju put.
Danas se ne bojim da prihvatim neki posao, neki položaj, u strahu da ću zbog toga se upropastiti, da ću biti prinudjen da slažem ili ukradem. Jer i laž i kradja i prevara ili neki drugi grijeh, ne stoji negdje van mene, van neke moje kontrole, kojoj se neću moći odoljeti. Lako je biti čovjek i hrišćanin u nekoj ćeliji, u nekoj pećini na vrhu Himalaja, daleko od ljudi, daleko od iskušenja, daleko od stvarnog života. Daleko od prave borbe. A ta borba je svakodnevna, ta borba da ostanem u istini je 7 puta 77 u toku jedng dana. I ne kaže da svaki put uspjevam, ne kažem da sam pravedan, kažem da pravednik pada i po 7 puta na dan, ali ću i dalje da ustajem i da nastavljam da se borim za istinu, i tu nema kompromisa, nema izgovora, NEMA TOLERANCIJE, KADA JE ISTINA U PITANJU.

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski