Пређи на главни садржај

PROMJENE

Od početka mog bloga metanoja, pričam o promjeni misli, riječi i djela. Jedan od mojih FB prijatelja je jednu od priča sa bloga koja je imala veliki broj posjeta i dobila dosta „lajkova“ s punim pravom komentarisao na sledeći način: „ Sve je to Lave fino i sa svim se slažem i vidim da mnogi “lajkuju”, ali šta ti to vrijedi kad nismo spremni da to i primjenimo i da nešto promjenimo u svom životu.”
Time je iznio jedno krucijalno pitanje: Koliko smo spremni da se mijenjamo? Koliko smo spremni na promjene? Lako je kritikovati i vidjeti pogreške drugih. Lakše je tražiti promjene u društvu i izraziti nezadovoljstvo postojećim stanjem. Lakše je reći šta bi ovaj ili onaj trebali da urade ili šta je dobro u ovoj ili onoj zemlji u inostranstvu. Ali kada trebamo nešto promijeniti u svom životu i svom ponašanju, e tu smo već teški. Tu smo osjetljivi. Tu ne damo na sebe. Imamo mnogo opravdanja u svojim glavama za svoje postupke, ali kad to isto drugi uradi vrlo smo spremni da osudimo taj čin.
Siguran sam da ljudi koji pričaju sve ove priče o evropskim integracijama i silno žele da Crna Gora postane dio Evrope, ni sami ne znaju šta govore.
Pitanje je koliko je ljudi zaista spremno da udje u Evropu i koliko ih u tome vidi šansu i napredak. Bojim se da kako se približavamo tim evropskim integracijama, kako to postaje sve izvjesnije da sve više opada entuzijazam za Evropom, jer u dubini svojih srca, neki od nas nijesu baš oduševljeni time.
Koliko nas zna strane jezike? Koliko nas je spremno za tržišnu utakmicu sa evropskim firmama i kadrovima? Koliko ljudi zna da će kad udjemo u Evorpu svaki evropski gradjanin imati pravo da konkuriše na slobodna radna mjesta u našim državnim organima, u našim firmama, pod jednakim uslovima? Da li neki vide sebe u toj Evropi? Bojim se da ne.
Mislim da se velika većina zapravo boji promjena. Boji se bilo kakvih promjena, jer promjene donose neku vrstu nesigurnosti. Svi koji su nesigurni u svoja znanja, u svoje kvalitete , nevoljno gledaju na bilo kakve promjene.
Ja sam dosta svog radnog vijeka proveo u novim projektima, transformacijama, reformama. Uvijek sam imao jedno isto iskustvo, nailazio sam na snažne otpore i protivljenja. I to ne u ljudima koji su bili iznad mene i donosiocima odluka, naprotiv, najveće protivljenje sam doživio od onih neposrednih izvršioca. Onih koji imaju neke sitne priviegije, neke svoje male šemice, koji su svoje radno mjesto na kojem rade po 20 i više godina grčevito držali. Držali se starih metoda rada i svaku promjenu su doživljavali veoma negativno i pružali otpor.
Zato je tako lako pričati o promjenama vlasti, o potrebi da se uradio ovo ili ono kod nekog drugog, ali kada reforma dodje u tvoj kolektiv, u tvoju malu firmu, onda postaje gusto. Onda dolazimo do suštine metanoje, a to je voljnost da se mi sami promjenimo, da najboljim odgovorimo novonastlim okolnostima. Tu se bije bitka sa reformama, tu u našim glavama, u našim srcima, u našoj volji.
Lakše je kad se sve ovo što treba da se promjeni tiče tamo nekog. Kada čitamo ove redove mislimo da bi trebao da se promjeni moj suprug ili moja žena..da me bolje razumije.. da mi više pažnje posvećuje. Lakše je kad treba da se promjeni moj šef na poslu, moje kolege tako da imaju razumjevanja za moja kašnjenja, kikseve… Lakše je da se promjene moji roditelji, naše vlasti, da se pormjeni neko tamo u svijetu, ali mi da nastavimo kako smo do sada radili i da zadržimo ili ostvarimo odredjene beneficije. Samo da se ne mijenjamo. Samo da ne moramo učiti pod stare dane, da ne moramo mijenjati svoje loše navike, da ne moramo mijenjati svoje stavove, da ne moramo mijenjati svoj odnos prema drugima, životnoj sredini, svojim obavezama. No život je neumoljiv. Teče i donosi tehnološki i svaki drugi napredak, a mi želimo da ostane sve kako je i bilo.
Zato pogledajmo još danas sebe ogledalu realnosti. Gdje smo, kakvi smo i pokušajmo da popravimo ono što vidimo da nije u redu. Kako znati šta trebamo učiniti? Jendostavno, poslušajte šta vam govore ljudi koji vas okružuju. Posebno oni koji vas vole i koji vas mole da promjenite neke stvari u svom radu, u svom odnosu. Poslušajte svoje žene, svoje šefove, svoje kolege i prijatelje i vidjećete da nije sve tako fino kako vam se čini.
Što prije donesemo odluku da uđemo u promjene i reforme u svom životu, tim prije ćemo postati akteri promjena koje dolaze.
Bili mi toga svjesni ili ne, promjene su jedina konstanta...

Коментари

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski