Slušam izvještaj Nacionalne turističke organizacije, da u Crnoj Gori, u ISTOM periodu, boravi ISTI broj turista. I vjerujem da je tako. Jer prosto, to je to što mi sa postojećim brojem kapaciteta, infrastrukturom (voda, struja, putevi i dr) možemo da primimo turista. imamo oko 4000 hiljade ležaja visoke kategorije i to je sigurno sve puno. Reklo bi se da se ne može šta više uraditi.
A može, to je da učinimo dostupnim Crnu Goru, destinacijama koje pune ne samo špic sezone. Možemo sagraditi autoput do Srbije i Bosne i Hercegovine i Hrvatske, ali te destinacije pune samo špic sezone. Sjećam se da sam radeći u jednoj hotelskoj kompaniji. Davao takve ponude za srpsko tržište u van sezoni, da vam je skuplje bilo ostati kući. Ali odaziv je NULA. Znači van sezone, možeš da spuštaš koliko god hoćeš cijenu, ali nema efekata, čak ni na inostrano tržište se slabo reflektuje, zašto? Pa zato što je skupo doći avionom. Pa to tvoje korigovanje cijena, ispod svake ekonomije, nema velikih efekata na cijunu ukupnog aražmana. Npr. Bilo je jeftinije 7 dana na bazi all inclusive unašem hotelu (za 100 eura je bilo smještaj, ležaljka, 3 obroka, i beslatno piće i td), troduplo niže nego avionska karta do zemlje (300-350 eura od njemačke i nazad je bilo čarterom). Šta hoću reći, jedini način da se sa postojećim kapacitetima napravimo neki rezultata, je da učinimo dostupnom Crnu Goru zapadnoj Evropi, je da oborimo cijene avio letova, i to na više načina. Ovo posebno jer postoji nevjerovatna konkurenciju u turizmu, sad ima oko 160 destinacija u svijetu koje se utrkuju sa nama (80tih godina je bilo manje od 30 destinacija). Znam da Vlada radi na tome da se uskoro zaključe ugovori sa niskobudžetnim avio prevoznicima, i to pozdravljam i to je jedina šansa. Mada to sve ide sporije nego što trka za gostom koji puni kapacitet 180-210 dana godišnje nameće.
Jeftinije bi bilo spustiti maksimalno cijene usluga Aerodoroma CG, uložiti u subvencije za LCC kompanije, nego autoputeve, renovirati pruge, neuporedivo. Teško je očekivati da će neko iz Francuske, Njemačke, Švajcarske i td. doći u Crnu Goru tim saobraćajem i kad se sve to sredi, a poebno ne Sjever Evrope. A neznatni uticaj će imati na turizam, jer kao što rekoh Srbi, Makedonci, Bosanci i dr. dolaze samo u špicu, a tada smo više nego preopterećeni.
Jeftinim avio linijama ne dolaze siromašni turisti. Dolaze individualni gosti, koji vole da istražuju, koji bukiraju privatne vile i pansione preko interneta. Oni plaćaju bolju cijenu, nego agencije, koje deru sa provizijama. To bi uslovilo da neki i manje kvalitetni kapaciteti budu popunjeni duže od 45 dana, i vrlo je moguće da bi turistički biznis procvjetao, promet odnosno noćenja povećao za oko 20%, što bi povećalo van-pansionsku potrošnju, a posledično i strane investicije i nove kapacitete u bliskoj budućnosti.
Tako da ako hoćemo da izbjegnemo da postanemo niskobudžetna destinacija, trebalo bi otvoriti širom vrata niskobužetnim avio prevoznicima.
A može, to je da učinimo dostupnim Crnu Goru, destinacijama koje pune ne samo špic sezone. Možemo sagraditi autoput do Srbije i Bosne i Hercegovine i Hrvatske, ali te destinacije pune samo špic sezone. Sjećam se da sam radeći u jednoj hotelskoj kompaniji. Davao takve ponude za srpsko tržište u van sezoni, da vam je skuplje bilo ostati kući. Ali odaziv je NULA. Znači van sezone, možeš da spuštaš koliko god hoćeš cijenu, ali nema efekata, čak ni na inostrano tržište se slabo reflektuje, zašto? Pa zato što je skupo doći avionom. Pa to tvoje korigovanje cijena, ispod svake ekonomije, nema velikih efekata na cijunu ukupnog aražmana. Npr. Bilo je jeftinije 7 dana na bazi all inclusive unašem hotelu (za 100 eura je bilo smještaj, ležaljka, 3 obroka, i beslatno piće i td), troduplo niže nego avionska karta do zemlje (300-350 eura od njemačke i nazad je bilo čarterom). Šta hoću reći, jedini način da se sa postojećim kapacitetima napravimo neki rezultata, je da učinimo dostupnom Crnu Goru zapadnoj Evropi, je da oborimo cijene avio letova, i to na više načina. Ovo posebno jer postoji nevjerovatna konkurenciju u turizmu, sad ima oko 160 destinacija u svijetu koje se utrkuju sa nama (80tih godina je bilo manje od 30 destinacija). Znam da Vlada radi na tome da se uskoro zaključe ugovori sa niskobudžetnim avio prevoznicima, i to pozdravljam i to je jedina šansa. Mada to sve ide sporije nego što trka za gostom koji puni kapacitet 180-210 dana godišnje nameće.
Jeftinije bi bilo spustiti maksimalno cijene usluga Aerodoroma CG, uložiti u subvencije za LCC kompanije, nego autoputeve, renovirati pruge, neuporedivo. Teško je očekivati da će neko iz Francuske, Njemačke, Švajcarske i td. doći u Crnu Goru tim saobraćajem i kad se sve to sredi, a poebno ne Sjever Evrope. A neznatni uticaj će imati na turizam, jer kao što rekoh Srbi, Makedonci, Bosanci i dr. dolaze samo u špicu, a tada smo više nego preopterećeni.
Jeftinim avio linijama ne dolaze siromašni turisti. Dolaze individualni gosti, koji vole da istražuju, koji bukiraju privatne vile i pansione preko interneta. Oni plaćaju bolju cijenu, nego agencije, koje deru sa provizijama. To bi uslovilo da neki i manje kvalitetni kapaciteti budu popunjeni duže od 45 dana, i vrlo je moguće da bi turistički biznis procvjetao, promet odnosno noćenja povećao za oko 20%, što bi povećalo van-pansionsku potrošnju, a posledično i strane investicije i nove kapacitete u bliskoj budućnosti.
Tako da ako hoćemo da izbjegnemo da postanemo niskobudžetna destinacija, trebalo bi otvoriti širom vrata niskobužetnim avio prevoznicima.
Коментари
Постави коментар