Пређи на главни садржај

„NE PREZRI DAN MALIH POČETAKA“ 1

Ovih dana mi je aktuelno opet (9 put) razmisljam o promjeni posla. I imam odredjene razgovore o kojima ipak ne bih bas javno. Ali iznova ucim istu lekciju koju sam toliko puta u zivotu testirao i pokazala se kao istinita. A to je da kazemo DA tim malim neuglednim ponudama, mogucnostima, otvorenim vratima, koja ne da nam se nude, vec vise nutkaju. Kao da ih nije briga da li cemo ih prihvatiti.
Podjelicu sa vama neke od tih životnih situacija. Sjecam se bila je to 1991 godina. Radio sam ne punu godinu dana kao vojno lice, podoficir JNA, na aerodromu Pleso u Zagrebu. Moj otac me je nagovarao da upiem neki fakultet jer sam odbio da poslije srednje vojne skole nastavim akademiju iako sam bio djak generacije (nisam vise mogao da izdrzim internatski zivot). Sjecam se da me je frapirala njegova ideja, kad sam ga cak pomalo drsko pitao „PA STA DA UPISEM?!“ rekao „UPISI PRAVO“. To mi je bilo toliko besmisleno da sam zanemio. Jer ja sam bio u tehnickoj srednjoj školi, izvrstan matematicar, imao velike afinitete za informatiku (bio sam drugi na takmicenju u CG 1986 godine u informatici, tad u nasoj osnovnoj školi „Milorad-Musa Burzan“ nije bilo nastavnika koji bi nam istao mogao pokazati na kompjuteru i spremao za takmicenje iz toga, a samo je par djaka imalo comodore 64). Elem, da upisem pravo!?! Tome sam se smijao u sebi. Ipak ostalo mi je to u glavi, pa mi je sestra o tetke iz BG koja je te godine upisala pravo, ponudila pomoc i poslala mi neke skripte za prijemni. I tako dosao je jun te godine, a rat u Hrvatskoj je počinjao. Već uveliko (pocetkom maja) su se dešavali sukobi u Borovom selu, „rat u Sloveniji“ se upravo započeo, avioni koji su bombardovali Sloveniju, poletali su sa našeg aerodroma iz Zagreba, ja sam bi stalno na položaju i pod uzbunama. Naravno nisam mogao skripte ni da pogledam, ali sam razmišljao kako bi ipak volio da odem do BG nekako da probam da upišem fakultet, po sistemu nema veze bilo šta. Ali kako? Za odlazak sa položaja je bilo malo šanse. I upravo, dan uoči prijemnog prestala su dejstva u Sloveniji, mi smo dobili slobodan dan, a vojni transporter Antonov AN 72, je letio prema Batajnici, upravo tog dana. Uskocio sam u avion, i dosao na vrijeme na fax.

Leteo sam prema BG, utucen od neprestanih dezurstava, sjecam se da su kise padale neprekidno tog juna, po citavu noc pod tim pljuskovima na otvorenom smo bili. Dobio sam lisajeve oko vrata, koje sam dugo vukao. O prijemnom nista nisam znao.

Na fakultetu su nas rasporedili po amfiteatrima. Ispred mog amfiteatra cekali smo u hilu jednu grupu da zavrsi. Boze, kako sam imao tremu i kako sam se bedno osjecao. STA JA TRAZIM OVDJE. Posebno me je u ocaj bacala jedna djevojska koja je teatralno na sred hodnika sa nekih drustvom iz Beogradske gimnazije, preslisavala sva pitanja sa prijemnog. Sve je znala. Ja u zemlju da propadnem. Iz tehnicke vojne skole, o istoriji i srpskohrvatskom, znao sam dosta kao djak 2 i 3 ratreda srednje. Ali to je bilo prije nekoliko godina.

I onda smo usli u salu, rasporedili su nas u grupe na cik cak, zbog prepisivanja. I upravo ona teatralna djevojka, sjela je ispred mene u drugom kraju klupe, i bila je moja grupa. Hvala Bogu imao sam „oštar“ vid kao vojno lice, i vecinu pitanja koje nisam znao, mogao sam ladno da prepisem.

Prvi predadoh prijemni, jer se nisam bas dobro osjecao fizicki. Od svega toga stresa, slomila me temperatura vec isto popodne i kod ujaka u Batajnicu sam morao prenociti. 40,2 stepena sjecam se. Skoro sam halucinirao. I vratih se prvim vojnim avionom nazad u ZG. Tamo je vec postala frka. Aerodorom su okruzivale hrvatska teritorijana odbrana, i postajalo je vrlo gusto.
Poslije nekoliko dana, ili nedjelju dana, ne sjecam se bas kako je bilo, znam da sam otisao za BG i nasao sebe iznad crvene crte. UPISAO SAM PRAVNI FAKULTET. Sve se brzo desavala, komplikacije i pucnjave na aerodromu, specijalna naredba komandanta 5. armijeske oblasti da svi oficiri koji se jave u roku od nekoliko dana moci ce da se „skinu“ po kratkom postupku u roku od 48h. I to se i desilo, jedne noci, nakon razgovora sa jednim starim zastavnikom koji mi je ocinski savjetovao da se pokupim i da odem dok jos mogu, on je svoj zivot ostavio u vojsci i nema gjde, zvao sam moga oca u PG, bilo je oko 5.45 minuta, nisam bas htio da ga budim usred noci. Rekao mu da zelim da napustim JNA, i da cu da idem da studiram u BG. Njemu je laknulo i majci, jer su mnogo strepeli zbog mene, ali me nijesu htjeli demotivisati sa nagovaranjem da dodjem kući, jer rat samo sto nije počeo. Tako se i desilo, skinuo sam se, isplakao se (4 sata bez prestanka sam plakao tog dana, i nikad vise nisam zažalio) jer to je nešto u šta sam uložio 5 godina svoje mladosti. Mislim da sam se vratio zadnjim vozom koji je saobraćao na pruzi Zagreb - Beograd, i dalje ka PG.

O tome sam htio da pisem. O malim počecima... Mozda su moji htjeli da ja nastavim vojnu akademiju i postanem general, ja sam svakako htio da upisem ili Informatiku na ETF ili Psihologiju na Sveucilistu u ZG, ali to ocigledno nije bilo za mene. Da sam ostao u vojsci sigurno te godine ne bih upisao nista, ostao bih u ratu i vjerovatno nikad ne bih zavrsio nikakav fakultet, ostao bi podoficir ili nesto slicno, ali ušao sam na ova mala vrata koja su mi se tada otvorila, i nisam ih prezreo, i moj zivot se znacajno promijenio.

Nastavak slijedi ....

Коментари

Постави коментар

Популарни постови са овог блога

MED I MASLO

U vojnoj školi smo često za doručak dobijali onaj slatki obrok - hljed, maslo i med uz čašu mlijeka. Jelovnici nisu slučajno radjeni, već su bili produkt stručnjaka nutricionista, koji su sve planirali do perfekcije. Da dobijemo taman toliko hranljivih materija potrebni za rast i razvoj mladića našeg uzrasta. Imali smo četiri obroka dnevno. Drugo je pitanje jesmo li mi voljeli da jedom tu hranu, ali od te hrane niko nije bio ni mršav ni debeo. I imali smo dovoljno snage za fizičke i druge napore. Nego da se vratim na priču o medu i maslu. Oduvjek se smaralo da su med i maslo hrana bogova. Ima toliko nekih paganskih priča u našim krajevima o gorskim vilama koje su navodno jele med i maslo. Kako se dobija ova "božanska hrana". Med se vadi iz košnice, odnosno saća u posebnom trenutku. Ne smije da curi iz ćelija, jer to znači da još nije zreo, a ne smije ni da prezrene odnosno previše ostane u ćelijama, jer se stvrdne i ne može se vrcati. I onda kad dodje pravo vrijeme, uzimaju

Blago tome ko dovijeka živi

Danas postadoh svjestan kad je ugledah na pločici ispod zidne mesingane biste Njegoša, koja decenijama visi na zidu našeg porodičnog doma, da sam odrastao uz izreku "Blago tome ko dovijeka živi imao se rašta i roditi.". Svakog dana ove bi se riječi , krajickom oka kao kakvim laserom, urezivala u moju podsvjest kao u mesing iz kojeg je izlivena ova bista. I nije slučajno baš nju otac odabrao i platio 50.000 onih jugoslovenskih dinara, jer j vjerovao Njegosu i zivio ovu njegov čuvenu izreku Vuka Micunovica iz Gorskog Vijenca. Pokušavao je moj otac da svojim zivotom ucini i da više od sebe. Nesto sto ce ostati da zuvi van njegovog vremena. Vaspitavao je brata i mene po tom nekom izgubljenom viteškom kodeksu, mada i sam tragično osvjedočen da svo ovo vrijeme ne traži ni vitezove ni plemenite ratnike. Pa ih zato i ne dobija, vec naprotiv, kao da i ih prezire, odbacuje i progoni. Nema mjesta danas za vječnost, za Boga i za Njegove sluge. Nema ni megdana za junake potput onih iz

Nepomenik

Ako hoćete da rješavate probleme morate ih nazoviti pravim imenom. Svako ima probleme, neko veće, neko manje, ali ono sto sam primjetio u Crnoj Gori ne usuđuju da ih imenuju, čak smišljaju neke zaobilazme fraze ili nadimke za svoje probleme, valjda da ne bi "prizvali zlo" ili da ga učine manje ozbiljnim. Kao da će tako da nestane.  Kad govore o zlu tj davolu kažu Nepomenik. Pa kad govore o bolestima ili nesrećema, govore tiho, ustaju smjesta, ili izgovaraju "pu, pu daleko bilo", "ne pominjalo se". Isto tako npr. kancer umiju da nazivaju "ono najgore".. Vjerujem da je to povezano s našim paganskim vjerovanjima, koji su vjerovali da u drveću žive duhovi, te su stabla bila važan dio religioznih obreda.  Otud ono kucanje po drvenoj površini usred razgovora "da ne čuje zlo", koje tako često čujemo . To nema veze sa istinskom hrišćanskom duhovnošću, ne samo zato što je grijeh bojati se zloga jer u Isusu Hristu mi imamo vlast nad svim demonski