уторак, 03. јун 2014.

ISTINITO KAZIVANJE



Glava I “..ni jedan čitalac neka ne misli da sam napisao išta drugo osim onoga, što sam čuo od naših otaca i drevne gospode da se prenosi kao istinito kazivanje. “

Ovim riječima “istinito kazivanje” se završava uvod, koji je možda i najviše analizirano poglavlje ljetopisa. Ali naglasio sam posljednje dvije riječi, koje su možda i ključne bile da se odlučim da pišem ovu knjigu o Ljetopisu . U latinskom originalu , ova zadnja rečenica glasi “ Verumtamen nullus legentium credat alia me scripsisse praeter ea, quae a patribus nostris et antiquis senioribus veridica narratione referre audivi.”
Rotković ih prevodi slikovito “Ali ne bih želio da bilo ko od čitalaca pomisli da sam opisao nešto drugo sem onoga što sam čitao, razumno od naših očeva ( crkvenih pisaca ) i starješina koje nijesu pričale bajke nego ono što ima istiniti temelj.”
A Mošin još jače naglašava kad prevodi ovo istinito kazivanje riječima “Prava Istina “. Ljetopis je inspirisan istinom i ma koliko joj neki istoričari svojim kasnijim otkrićima osporavali ili potvrđivali istoičnost,uvjeren sam da su istine duhovne prirode. Isus kaže za sebe da je On Istini,Put i Život. Upravo su hriščani tj sveštenici toga doba imali duhovni uvid u istoriji Duklje i prenosili je sa koljena na koljeno kao istinitu pripovjed. Taj duhovni uvid je istinit. Onda je naš Dukljanin odlučio da je napiše i objedini,kako bi ova istina otišla dalje od njihovog manastira.
Autor Ljetopisa istupa kao svjedok istine koju je spominjao i svim svojim je autoritetom brani. On nije tek neki manipulator,već vremešni ugledni starac koji skupla poslednje snage u oslabljenom tijelu, pa zbog bratske ljubavi i očinske brige za vaspitanje mladih generacija piše ono što svim svojim životom i sijedom glavom vjeruje da je istina. Svoje životno djelo rekao bih. To sam osjetio već na početak čitanja - Da je ljetopis ozbiljna riječ i nadasve istinsko kazivanje. Zato i vrijedi baviti se njom i poslije više od 800 godina.