Пређи на главни садржај

Постови

Приказују се постови за фебруар, 2013

SLOBODA I SVOJINA

Na osnovu svega što sam do sada rekao ova dva pojma djeluju potpuno suprostavljeno, posebno što slobodu posmatramo kao nešto duhovno i dinamično što se kreće, a svojina pak nekako zemaljsko što je statično. Medjutim ipak nije tako, jer svojina je način da se odredi individualnost, da se zaštiti i omeđi njen privatni domen od tuđih uplitanja. I upravo to "pravo na privatnost i tajnost", odnosno shvatanje da je "kuća čovjekov zamak" i da niko drugi nema prava da zna šta se u njegovoj kući dešava, svojina je jedan od uslova čovjekove slobode. Marksizam je, mislim, upravo pao na ovom ispitu privatne svojine, jer smo naučili žalosnu istorijsku lekciju u komunizmu da je narod koji se gnuša ustanove privatne svojine bez mogućnosti za zadobijanje slobode. Sa druge strane jedno od dostignuća modernog socijalnog društva je i to što pojedinac može da uživa slobodu bez praktično ikakve svojine. Svojina jeste bitan dio naše privatnosti, ali ne i dovoljan a još manje nužan us

SLOBODA I LIBERALNA DEMOKRATIJA

Da bih priblizio problematiku na pocetku da pojasnima da je liberalna demokratija, također poznata pod nazivom građanska demokratija. To je najčešći oblik moderne demokratije čija je karakteristika reprezentativnost (parlament donosi zakone) uz slobodu političkog djelovanja (politički pluralizam). U praksi se liberalna demokratija iskazuje kroz vlast koja legitimitet crpi na osnovu slobodnih, tajnih i poštenih izbora na kojima se ravnopravno bori sa više različitih stranaka (višestranačje). Sve države u današnjem zapadnom svijetu se smatraju liberalnim demokratijama, a u njima vlada široko rasprostranjeno mišljenje kako upravo ona predstavlja idealno društveno uređenje kojima sve zemlje trebaju težiti; takva shvatanja su se proširila i na druge dijelove svijeta. U najširoj javnosti se, zato, liberalna demokracija smatra sinoninom za demokratiju. Liberalna demokratija se također smatra jednim od ciljeva za koji se zalaže ideologija liberalizma, koji je uzeo maha kako u sferi politike,

SLOBODA I ODGOVORNOST

Prije Pobjede sam radio kao savjetnik potpredsjednika vlade za politički sistem, unutrašnju i spoljnu politiku i učestvovao u nizu značajnih reformi. Kao što sve ima širi smisao, što se kasnije ispostavilo, da smo sproveli dekriminalizaciju klevete i uvrede. Crna Gora je postala lider u Evropi po ovom pitanju, jer je medije a potpom i sve ostale potpuno oslobodila krivične odgovornosti za javno izrečenu riječ. Bilo je mnogo kritičara takve jedne reforme, a i danas je, jer su (potpuno opravdano) tvrdili da naše društvo a posebno naši mediji nijesu dostigli nivo svijesti i odgovornosti da bi znali da cijene takvu jednu slobodu. Ipak, i danas kao direktor najstarijeg crnogorskog medija, mogu da kažem da se ponosim što sam u tome učestvovao. Jer i tada i danas, a što i ova knjiga koju pišem svjedoči, vjerujem da samo sloboda može da proizvede zrelost jedne nacije i njihove javne scene, a ne obrnuto. Dok god bi postajala spoljna kazna, da neki javni tužioc i sudovi, i to po službenoj dužnos

SUDBINA I SLOBODA

Mnoge religije tvrde da postoji sudbina\nafaka, da su stvari pa cak i spasenje za ljude predodredjeno od "više sile". Da postoji predestinacija i"izabranici" koji su predodredjeni od Boga. U reinkarnaciji vjeruju npr, da hteli mi to ili ne, poslije određenog broja života mi ćemo na kraju doći u blaženstvo. Medjutim kod Hrista toga nema. Jer ko može nekoga da predodredi da li će biti dobar ili zao? Da će se neko spasiti a neko ne. Tu ideju o sudbini izmislio neko ko hoće da okrivi Boga za sve njegove i naše greške u životu. Grešni čovjek mnogo lakše prihvata Sotonine ideje nego istinu. Jer time prebacuje odgovornost sa sebe na nekog drugog. Međutim, naša krivica neće nestati i tranzitirati time što ćemo posredno da optužujemo Boga da je kriv za zlo koje nas je snašlo a koje smo mi svesno uradili ili izazavali. Ako je neko predodređen da pretrpi neko zlo i onaj koji čini to zlo takođe je predodređen. Ako je Bog mene predodredio da ne budem fin nego da budem loš, o

SLOBODA SAVJESTI

Čovjeka od drugih živih bića na Zemlji čini jedinstvenim njegova savjest. Čudesno je što se u čovjeku nalazi vrhunski zakon dobrote koji progovara. On ima taj unutrašnji glas koji ga opominje da čini ovo a izbjegava ono. Neko može nešto sakriti državi, zakonu, roditeljima, profesorima, ali ne može sakriti svojoj savjesti. Dobra i prava savjest jača je od bilo kojih naredbi i pravila. Kada je tako pitatamo se onda zašto čovjek griješi ako je stvoren takav od Boga pa ima u srcu upisan njegov zakon. Odgovar se krije u njegovoj slobodi. Čovjek nije stvoren da bude poput robota koji će slijepo ispunjavati sve naredbe na način na koji je isprogramiran, njemu je kroz Hrista darovana sloboda ali i mogućnost samoprosudjivanja te slobode. Zbog svoje slobode i savjesti čovjek je čudesno biće, po njima je sličan Bogu (stvoren na Njegovu sliku i priliku). Čovjek osluškuje i čuje glas Božji. On mu govori u nutrini, u unutrašnjem čovjeku po savjesti, daje vodjstvo i unutrašnje podsticaje da se nešt

OSLOBADJAJUĆA SILA SLAVLJENJA

Slavljenje je najuzvišeniji izraz poštovanja prema Gospodu koji hrišćani mogu da izraze. Najuzvišenije ispoljavanje duhovnog života se vidi u ljudima koji slave Boga. Kao što kaže jedna duhovna pjesma da kad mi slavimo sam Božiji tron se gradi i utvrdjuje na mjestu slavljenja, iako se Božiji presto znam nalazi u srcu univerzuma. Nema ničeg drugog što bi jedan hrišćanin mogao da prinese Bogu što bi moglo da prevazidje slavljenje. Kao u onoj starozavjetnoj priči dok je na granicama Jude rat bio u jeku. Josafat je vladao u tim poslednjim godinama postojanja Jude kao carstva. Država je bila veoma osiromašena i slaba i ugasle su nade da se Juda može odbraniti od napada Amonaca, Moavaca i onih iz gore Sira. Bila bi pobjeđena, pa štaviše i potpuno uništena. Medjutim Josafat je bio bogobojažljiv i iskren vladar. Opominjao je svoj narod da se uzda u Gospoda. Ali trebalo je da izadji pred neprijatelja ne s vojskom koja će se boriti i tući, nego sa pjevačima koji su trebali da slave Gospoda. Pos

NE POSTOJI SLOBODA OD BOGA

Nevjerovatno je, ako covjek promisli zdravim razumom, da prva predstava o slobodi za vecinu ljudi je zivot bez nekih stega, bez pravila, bez obaveza, daleko od crkve i jos dalje od Boga. Zapravo to je jedna ogromna laž i predrasuda da Bog je neko ko je stvorio mnostvo zakona, normi ponasanja, rituala koji se moraju drzati inace ce taj neko ko ih ne drzi zavrsiti u paklu. Naravno da je tome kumovala citava istorija crkve koja je pokusala da svim tim pravilima drzi ljude podalje od grijeha, podalje od iskusenja i sablazni, a nakon svih ovih vjekova cini se nazalost da je jedino uspjela da ljude drzi podalje od Boga. Zvuci ovo grubo, sto mi nije zelja, ali ne umijem to drugacije objasniti to sto je vjekovima cak biblija skivana od "obicne raje", koja nije smjela da sazna pravu istinu o ostkupljujucoj i oslobadjajućoj zrtvi Isusa Hrista. Rasireno je misljenje i danas u nasem narodu da je Biblja veoma "opasna" knjiga i da je ne smije svako citati. Da može da "udari

OSLOBODJENJE I EMANCIPACIJA ZENA

Nemoguce je pisati o problemu covjekovog oslobodjenja a ne pisati o emancipaciji zene. Svjedoci smo raznih ekonomskih teorija i politickih pokreta koji izražavaju vještačke granice između ženskih i muških prava. Pa umjesto da vidimo rješenje tog pitanja nastupio je neki opšti društveni antagonizam koji je zahvatio danas cijeli javni život, stvoren silom suprotstavljenih i proturječnih interesa, koji nije uspio sa stvori mir i sklad među polovima. Jasno je postalo da pitanje emancipacije pojedinca ne zavisi nužno o površnom izjednačavanju prava ljudskih bića; niti od poziva na gubitak individualnih karakteristika, crta i afiniteta. Problem s kojim se danas suočavamo, a koji skora budućnost treba riješiti u odnosima muškarca i žene, kao bitnog elementa njene ukupne emancipacije, jeste kako da oboje budu svoji a opet da budu jedno s drugim. Kako biti nezavisan i zadržati vlastite snove i karakteristične osobine, a opet duboko suosjećati s drugim ljudskim bićima. Emancipacija bi trebala o